hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Discussie in 'De lounge' gestart door fafa, 30 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

je zult ze vast ook gewoon kort kunnen koken, lijkt me. Dan heb je in geval van zeer hoge nood, iets eetbaars.

2. Meca

Meca Fanatiek lid

23 jul 2014
    1.642
    276
    83
    Luizen plukker
    Hopelijk heb ik het nooit nodig maar mocht ooit de pleuris uitbreken, ben ik blij dat ik weet dat ik dat kan eten. Groeien hier namelijk voor de deur ;)

mamabri vindt dit leuk.
  3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Je kunt ze ook drogen en in stukjes maken; dan heb je rozebottelthee.

voor zowel jam als thee betaal je in de winkel een kapitaal ;)

Meca vindt dit leuk.
  4. mamabri

mamabri Niet meer actief

en brandnetelsoep heb ik ooit eens gemaakt, dat was echt heerlijk, zelfs mijn zoon, toen een jaar of 7 vond het heerlijk.

ook daar kun je thee van zetten (niet te drinken, maar toch)

5. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Hier geen kans op overstromen, dan moet het wel een tweede zondvloed zijn.
    En als ze hier kernbommen oid neer gaan gooien, dan hebben de grote leiders wel een héél bijzondere logica.

Geen noodpakket dus. Wel een grote moestuin. Nog een koetje erbij en we zijn zelfvoorzienend :p

Ik vind het trouwens wel leuk om dit topic te lezen. Ik ben heel anders opgegroeid, namelijk in een land waar dit aan de orde van de dag was. Wij hadden standaard grote tonnen water in huis voor als er geen water was. In de winter kiepten we nog wel eens de boilers leeg in het bad en was dat onze watervoorraad.
    In de keuken een la vol met kaarsen. Het gebeurde vaak zat de stroom/water dagenlang weg was.
    En dan ging het leven gewoon door. Gek om daar nu op terug te kijken... Het voelde zo normaal... Maar als ik dan dit topic lees, voel ik me echt een bushbush kindje :p

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ben ik benieuwd welk land dat was?

7. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Redelijk voorbereid denk ik. Wij hebben een noodpakket, met radio, lucifers, brandertje, waterzuiveringspillen ed in een waterdichte ton. We hebben 2 rubberboten (van de kinderen ;)) dus we kunnen blijven drijven.
    15 liter water, rijst, groentereserven ed. We kunnen met eten wel een week vooruit. Koken lukt dus ook, door het noodpakket. Dekens liggen op zolden, gewoon reserve.
    Dat van die kopies van ID is wel handig.

meis1987 vindt dit leuk.
  8. Meca

Meca Fanatiek lid

23 jul 2014
    1.642
    276
    83
    Luizen plukker
    Oh echt :o: ga gelijk morgen kijken of er nog wat te vinden is. Leuk experiment, ik hou wel van thee!

9. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

O.a. Afrika en de Balkan. Specificeer liever niet ;)

mamabri vindt dit leuk.
  10. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Misschien toch interessant om eens te lezen wat de overheid aanraadt om in huis te hebben :)

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/terrorisme-en-nationale-veiligheid/vraag-en-antwoord/wat-zit-er-in-een-noodpakket?utm_campaign=sea-t-openbare_orde_en_veiligheid-a-noodpakket&utm_term=noodpakket%20bestellen&gclid=EAIaIQobChMIv7Oe7rGC1gIV6LDtCh2g8Ah3EAAYAiAAEgKXofD_BwE

Een echte ramp zijn wij ook echt niet klaar voor, maar wel voor 24 uur zonder water of gas ofzo. Als de stroom uitvalt maakt het helemaal niets uit behalve dat de hele buurt moet helpen onze vriezer leeg te eten :roflmao:

11. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ja hoor: wat moet ik mijn allergische kinderen dan te eten geven als de stroom uitvalt een paar dagen. Of (we wonen aan de kust) er een overstoming is? Voorheen zorgde ik ook voor een goede voorraad flesvoeding en water. Echt een paar pakken rijst, water, bonen, groentepotten, spaghetti en saus zijn zo gekocht en blijven jaren goed.

MaMa vindt dit leuk.
  12. saro81

saro81 Actief lid

12 aug 2014
    222
    32
    28
    Hier alleen altijd een zaklamp in de meterkast voor het geval dat de stroom een keer uitvalt.
    Flessen water koop ik eigenlijk nooit.

13. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.558
    14.111
    113
    Vrouw
    In je link staat dat de overheid een radio aanraadt die is afgestemd op de rampen zender, enig idee wat de frequentie is? Want die staat er dan weer niet bij... :confused:

14. pietje1987

Verschilt per regio! Even Googlen op rampenzender met je gemeente erachter

15. pietje1987

Geïnspireerd door dit topic heb ik eindelijk wat spullen besteld die al steeds op m'n lijstje stonden om in ons kratje te doen! Waterdichte zaklamp, watervaste lucifers en warmhouddekens. Ik gooi meteen ook zo'n deken in de auto!

MaMa en fafa vinden dit leuk.
  16. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113
    Wij zijn niet heel erg voorbereid.

Ik heb een aardige volle voorraadkast thuis, als we geen inkopen kunnen doen komen we voorlopig echt niet van de honger om. En we hebben een moestuin....

Wij hebben een aantal jaar terug brand gehad in huis en dan heb je dus idd niets bij je als je buiten staat. Nu waren we op ons werk toen het gebeurde, dus dan heb je in elk geval telefoon en portemonnee meestal wel buitenshuis bij je. En ik heb voor de vakanties scans van onze rijbewijzen en paspoorten in mijn mailbox zitten en gedownload op mijn telefoon staan.

Als er echt een ramp plaatsvindt, denk ik dat wij in onze camper gaan wonen. Die heeft een zonnepaneel dus eigen stroomvoorziening en je verbruikt er veel minder gas en water in.

17. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

24 jan 2015
    1.841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Ik bedenk me net dat ik niet eens een zaklamp heb. Laat staan noodransoen of iets anders leuks voor een ramp.

We zijn gedoemd :D

Edit: mijn portemonnee met onze id's ligt wel altijd in de auto voor de deur. Bij brand kan ik die dus gewoon pakken. Nu woon ik wel in een dorp waar ik op vakantie kan met de deuren wagenwijd open en dan is er nog niks weg, anders had het in huis gelegen. Het ergste wat kan gebeuren is dat de buren mijn deur dicht trekken :p

18. fafa

fafa Niet meer actief

Er was op discovery eens een interessante serie. Dan schetsten ze een levensgevaarlijk scenario -bijvoorbeeld door het ijs zakken- en dan moest je binnen 3 seconden beslissen wat je ging doen (multiple choice vraag) en ik had het nog best vaak fout, moet ik eerlijk toegeven :oops:. Soms moet je tegenintuitieve dingen doen om jezelf te redden.
    Ik kan me zo geen voorbeeld meer herinneren, (dus ik ben alsnog de sjaak als me iets overkomt) behalve wat je moet doen als je oog in oog komt te staan met een ijsbeer :roflmao:, omdat dat zo'n bizar antwoord was.
    Maar er moeten wel heel rare rampen gebeuren willen er ijsberen rondlopen hier :D

19. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    #99 MaMa, 1 sep 2017
    Laatst bewerkt: 1 sep 2017
    Je hoeft bijvoorbeeld geen gasmasker in huis te halen als je weet hoe je er 1 moet maken van een 1,5liter fles melk

Je hoeft geen Solar Charger te hebben als je weet hoe je electriciteit kan opwekken via een citroen

De kans namelijk dat je bij al je spullen in de buurt bent als er een ramp gebeurd is niet zo groot en de vraag of je de tijd hebt om het mee te nemen

Dus als je weet hoe je aspirine moet maken van een wilg
    Hoe je sap aftapt van een berk
    Hoe je antibiotica moet maken
    Wat je allemaal met vuilniszakken kan doen
    Oftewel creatief zijn

20. Nescio

Nescio Niet meer actief

Genoeg proviand hier, maar ben absoluut geen prepper. Weiger om daarmee bezig te zijn.

Deel Deze Pagina