ik scheid grofweg. dus groen bij groen ( tuin) papier het meeste. ( dus geen theezakjes en ander pietepeuterig spul) het meeste plastic ( wat niet te vies is waar ongedierte opaf komt als vleesverpakkingen enzo die gaan bij het gewone vuil) glas en batterijen en chemische dingen enzo die echt weggebracht moeten worden. de rest verdwijnt echt in het huisvuil
ow en kleding gaat in de zak of naar het cb. ik doneer mijn spullen van de jongste via het cb aan een jonge moeder.
Probeer het zo goed mogelijk te scheiden, glas, papier, gft en gewoon afval...klein chemisch afval bewaren we ook en leveren we in bij de bak in de buurtsuper... Maar soms glipt er ook weleens het 1 en ander bij in... En wij hebben geen plastic bak dus dat kunnen we niet scheiden... Het komt wel omdat de afvalbakken bij ons om de hoek staan en dat maakt het een heel stuk gemakkelijk en het oud papier mag op dinsdag langs de kant van de weg... Gemak dient de mens en daarom doen we het...ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die het niet doen... Liefs
bob@ plastic doen wij gewoon in pedaalemmer zakjes. heb er zeker 15 per week en die kan je dan in zo'n orange container dumpen. ik vind het wel fijn, scheelt een halve container. en met en gezin van 5 is je container zo vol.eigenlijk is het dus ook eigenbelang hier.
Ik vind dat ik het mwah... doe, ik geef mezelf een zesje. Papier gooi ik bij het restafval (foei!), evenals GFT (maar dat wordt hier ook niet apart ingezameld). Glas doe ik sinds kort weer naar de glasbak, voelde me elke keer zo schuldig als ik glas in de vuilniszak deed. Mijn nespressocupjes hou ik sinds kort apart en lever ze weer in bij de winkel. Batterijen lever ik in, en cartridges, en oude medicijnen. Verfresten zijn wel eens in het gewone afval meegegaan (vriend is niet zo precies, en ik had geen zin om het er weer uit te vissen). Kleding die nog redelijk netjes is geef ik weg (kinderkleding) of doe ik in de KICI-container. Schoenen gooi ik weg. Plastic gaat bij het restafval (behalve het zakje waar het glas voor de glasbak in zat, dat gooi ik in de plastic-inzamelbak die naast de glasbak staat) Boodschappentassen die ik over heb, doe ik in de tassenbol bij de supermarkt. Kapotte huishoudelijke apparaten gaan in de vuilnisbak of bij het grofvuil (foei! die moet je ook inleveren...)
plastic apart, papier apart, glas soms in container (foei!) batterijen apart, groenafval apart( soms kleine beetjes niet omdat ik te lui ben om naar de container te lopen)
Glas: wij verzamelen het in een plastic tas die we ca 1 keer in de week wegbregen. Batterijen: kan ik elke supermarkt en winkel waar ze dingen met batterijen verkopen (drogist, blokker, speelgoedwinkel) Spaarlampen: echt wegbrengen hoor! Zit kwik in. Bij ons in de supermarkt kun je ze inzamelen. Gloeilampen moeten bij het gewone afval, niet bij het glas of KCA.
dat meen je niet vogelinnetje. zit er kwik in spaarlampen??? ik ben zoooow bang voor kwik hé. dan gaan ze meteen de deur uit. hoe kan zoiets nu duurzaam zijn??
Die kwik is ongevaarlijk als je de lampen inlevert bij het KCA. Het kan dan herbruikt worden. In de lamp (indien heel) kan het geen kwaad.
Wij betalen hier ook per keer dat je je kliko aan de weg zet dus ik roep altijd gekscherend dat wij geen garage meer hebben, maar een recycle centrum. Wij scheiden: - plastic (komen ze ophalen) - papier (komen ze ophalen) - luiers (inleveren bij kdv in speciale bak) - groenafval (groene kliko) - batterijen (naar supermarkt in zo'n speciale bak) - glas (glasbak) - kleding en schoenen (in kledingcontainers) - oude medicijnen (apotheek) - restafval (grijze container) Men kan hier bij de supermarkt ook nog blik en drinkverpakkingen recyclen, maar ik heb geen zin om nog meer ruimte in mijn garage op te offeren. Je betaald trouwens ook per keer (Euro 5,-) dat je wat wegbrengt naar de vuilstort/gemeentewerf. Dus ongeveer 1x per 6 mndn brengen we alle chemische troep, oud-electronica e.d. weg. Je mag ook maar maximaal 10 keer per jaar iets brengen. Wij zetten ongeveer 1x per zes weken een groene en een grijze container aan de weg. Kost ongeveer Euro 5,- per keer.
Vraagje: wat kan je allemaal scheiden? Ik lees van die dingen die je kennelijk kunt scheiden waar ik nog nooit van had gehoord.
Het komt bij mijn vriend weg, maar wij scheiden alles!! Dus plastic, papier, groente/fruit, alles apart!!!