Hoe groente eten als je gezin weinig groente lust?

Discussie in 'De lounge' gestart door tamtam78, 14 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

Dat vind ik een beetje kort door de bocht.. Mijn man lust al vanaf kind af aan echt geen fruit en groente, hoog uit rode kool, en dan ook echt maar een eet lepel.
    Hij gaat hier binnenkort voor in behandeling.
    Maar om nu te zeggen dat ik dan maar heel hard zou moeten weg rennen, nee :)

2. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Klinkt wel weer heel dramatisch hoor ;)

Toen m'n man nog alleen woonde at ie ook geen groente, hoofdzakelijk gebakken aardappels/patat met vlees, pizza, eieren. Hij is het wel meer gaan waarderen maar zal nooit echt een fruit en groente fan worden, maar eet wat de pot schaft en zeurt niet...en ik ook niet.

3. Islah

Islah Niet meer actief

Ik ken ook mensen die een eetstoornis hebben waardoor ze weinig lusten en al helemaal niks durven te proeven. Maar denk toch dat tuc gewoon verwend "lussiknie-gedrag" bedoelt (en dat hebben meer mensen dan je denkt), dus geen mensen met een eetstoornis.
    Vind het knap dat hij de confrontatie probeert aan te gaan. Dat is al een grote stap!

4. Islah

Islah Niet meer actief

Nu was mijn man niet zó "erg" maar ook ik heb hem echt veel laten leren eten. Sowieso Nederlands eten wat hij helemaal niet kende (op een boterham met pindakaas na dan haha) en meer variatie in groenten, minder vaak vlees. Van iedere dag vlees is hij nu naar 1-2x vlees per week gegaan. Minder brood (dat moest, naast de broodmaaltijden 's ochtends en 's middags, gewoon standaard bij het eten, ook al was het macaroni). En hij dronk altijd sap/limonade bij het eten, ook dat is veranderd naar water/karnemelk.
    Alles kan veranderen, als je er maar voor open staat. Dus ik ben het er wel mee eens. Je moet gewoon blijven proberen en na 1 week gaat iemand echt niet ineens alles eten haha.

5. Islah

Islah Niet meer actief

Hahaha, dat heeft mijn moeder precies eens gezegd toen mijn vader in het begin vond dat haar macaroni anders smaakte dan die van z'n moeder. Mijn moeder deed er namelijk geen suiker in en oma wel... Tsja...

6. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Gewoon eten wat de pot schaft inderdaad.
    Er zijn altijd dingen die je bijvoorbeeld echt niet lekker vind maar je zult toch het goede voorbeeld moeten geven.

Ik was vroeger ook een verschrikkelijk kind met eten maar er werd echt niks anders voor mij gemaakt.
    Als ik het niet wou dan had ik gewoon pech, soms werd het zelfs in de koelkast gezet en kreeg ik het de volgende dag gewoon weer. ( vaak wou ik de ene week wel dingen eten en dan een week later trok in mijn neus er voor op )
    Groentes heb ik altijd wel goed gegeten , enige wat ik echt afschuwelijk vind is andijvie en paprika

7. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Dat of het zelf zo leren koken als z'n moeder het maakte. Dat heeft ie voor sommige gerechten ter harte genomen, en bij sommige dingen accepteert hij de andere smaak :D

En verder: ik lustte vroeger een heleboel ook niet. Mijn ouders waren geen geweldige koks. Toen ik op mezelf ging wonen en zelf ging ontdekken en experimenteren, waren er een boel dingen die ik ineens wel lustte.
    Op m'n werk eten we een aantal dagen per week van een professionele kok. Dan moet ik eten wat de pot schaft, maar dingen die ik thuis niet lekker vind, lust ik dan ineens wel.
    De manier van klaarmaken maakt echt een hoop uit.
    Volgens mij zouden professionele koks echt goud geld kunnen verdienen met workshops geven aan moeders, hoe ze zo kunnen koken dat het ECHT lekker wordt... :D

8. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Het word dingen proberen.
    Ik ga is recepten op zoeken.
    Er zal waarschijnlijk wel wat meer tijd in gaan zitten, maar weer met plezier eten maken wat iedereen ook lust vind ik ook belangrijk.
    We hebben onze kinderen ook geleerd dat ze nieuwe dingen altijd moeten proeven en dat gaat bij mijn dochter goed gelukkig bij mijn zoon soms met weerstand.
    Ik moet zeggen dat wij ook niet snel nieuwe dingen proberen, omdat we bang zijn dat het niet lekker is, maar dat moet nu dan maar gaan veranderen:)

9. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Daarvoor zou ik niet apart hoeven te koken. Als ergens vlees doorheen zit maak ik een beetje van hetzelfde zonder vlees. Ga dus echt niet aparte gerechten maken.
    Maar goed. Dochter is voorlopig nog veel te jong om te zeggen dat ze vegetariër zou willen worden :)

10. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Gaat het om smaak of textuur?

Ik ben namelijk heel lastig maar ik pureer sommige groenten gewoon echt helemaal plat.. Zo kan ik echt niet tegen de textuur van o.a. champignon, courgette, tomaat, paprika.. Maar pureer ik dat even plat dan eet ik dat zo als pasta saus of op de pizza..

Ook soepen, courgette soep vind ik echt heerlijk maar doe dat ik in stukjes door de pasta en daar moet ik echt niks van hebben!

Zo is een courgette, bloemkool soep met een beetje kerrie poeder in het begin echt super lekker.. Of prei, bloemkool soep..

Broccoli, groene asperges, wortel, pastinaak enz, is heel lekker om te stoven.. Dus de gezonde versie gaat met olijf olie o.i.d., ik maak het met boter.. Maar niet zo achterlijk veel en dan stoomt het gewoon klaar en smaakt het heel anders dan wanneer het gekookt zou worden..

Dat maak ik dus in een koekenpan met een deksel, de deksel erop zorgt ervoor dat het klaar stoomt..

En van wat ik dus op maak is dat jij kookt voor zijn wensen.. Doe dat alleen op de dagen wanneer jij dat kan verder haal gewoon iets in huis en van mijn part eet hij een boterham..

Dat doe ik ook best vaak gezien mijn vriend echt heel weinig eet.. Zoiets als nasi of bami zou hij niet alleen eten want daar moet iets van brood of friet bij.. Oja en hij eet het gewoon niet.. Gaat ie zeuren dus dan kook ik ook minder voor hem..

Je kunt ook pizza bodems maken met bloemkool dus er zijn echt wel veel manieren om groente te verwerken in etenswaren zodat het niet alleen gekookt is..

Bijv. dat stoven met groene asperges, doe daar wat verse spinazie bij (dit maak ik wel echt in boter maar ik vind olijf olie echt zo vies) met boter wordt dit ook lekker romig naar mijn idee.. Met wat knoflook, dat is echt super lekker.. Kwam mijn oude rijinstructrice een keer mee aanzetten en dat moest ik toch echt even proberen en ik was verbaasd hoe sappig dat was.

Mijn ex schoonmoeder maakte juist flink veel soep voornamelijk courgette en bloemkool maar ook de combi broccoli en bloemkool en dat kreeg iedereen altijd als voorafje.

Fruit gewoon smoothies maken o.i.d, ik eet zelf nauwelijks fruit en forceer mijzelf zo nu en dan knijpfruitjes of smoothies met bijv. banaan te drinken omdat ik het anders gewoon echt niet binnen krijg... Omdat ik zeker wel een stuk of 3 broccoli's per week eet is mijn ijzer altijd wel prima..

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Zo doe ik het ook. Zeker een volwassen vent. Het wordt gemaakt en de volwassenen eten het in ieder geval zonder morren op.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Daar gaan we weer..het gaat hier toch niet om mensen met een eetstoornis...het gaat om verwende mannen die liever saucijzenbroodjes eten bij wijze van dan groenten.

13. Imensa

Imensa Fanatiek lid

23 okt 2014
    2.463
    18
    38
    Hier 2 mannen die niet dol zijn op groente. Man eet wel wat, zoon helemaal niets. Gelukkig zijn er genoeg andere dingen die hij wel eet. Ik ga me er dan ook niet meer druk om maken.

Ik schep wel minder op voor mijn man, ik vind het verschrikkelijk om te zien als iemand tegen zijn zin in zit te eten. Dit hoeft dus ook niet van mij.

14. Islah

Islah Niet meer actief

Ik heb dit dus ook... Mijn man lust bijna alles, maar iets dat hij écht niet lust ga ik dus ook niet voor hem maken onder het mom van 'je zal moeten eten wat de pot schaft'. Ik vind het zelf namelijk ook verschrikkelijk om iets te moeten eten wat ik niet lust. Maar ik weet natuurlijk niet hoe ik dat had aangepakt als hij wél moeilijk zou zijn met eten. Kan me voorstellen dat dat heel erg frustrerend is.

15. Ik ben ook een moeilijke eter en er zijn ook heel veel dingen die ik niet lust.. En heel eerlijk? Ik ga mezelf echt niet forceren om het dan tóch te eten hoor. Hoe meer druk of drang er is, hoe groter mijn afkeer ertegen wordt. Mijn vader dwong ons vroeger ook om 'te eten wat de pot schafte', wat vaak leidde tot kokhalzen en overgeven. Echt, als ik een man zou zijn en mijn vrouw zou datzelfde bij mij doen, dan zou ík degene zijn die heel hard wegrent.

Ik zie het probleem van 'dubbel koken' eerlijk gezegd ook niet. Mijn man is dol op rode kool, iets wat ik echt niet lust. Het kost mij echt geen moeite om voor hem rode kool te maken en om daarnaast een pannetje met bloemkool op het vuur te zetten, zodat ik 's avond bloemkool kan eten en hij van z'n rode kool geniet. Hij vindt vissticks vreselijk smerig, helemaal prima, dan leggen we toch wat ander vlees in een pannetje of in de oven? Onze zoon vindt hutspot echt niet lekker, ik vind dat juist heerlijk. Als we dat in de winter elke week een keer eten, ga ik hem echt niet elke week dwingen om mee te doen, terwijl ik weet dat hij het zo vies vindt. In de vriezer ligt altijd wel een restje macaroni (met groente, woehoe!) of iets dergelijks, wat voor hem opgewarmd kan worden.

Dit geldt uiteraard niet voor TS, bij haar man is het wel heel extreem, maar gewoon altijd en eeuwig maar eten wat de pot schaft (wat een uitspraak trouwens, past goed in het jeukwoord-topic)? Nee..

Het probleem van 2 keer per week bami, nasi of pasta zie ik ook niet zo. Zeker als daar wel veel groentes in zijn verwerkt, is dat toch helemaal prima? Denk dat je ook veel kunt met de goede tips die gegeven zijn, TS. Groente lekker verwerken in welk gerecht dan ook, dan wordt het vaak al een stuk makkelijker! Ovenschotels, hartige taarten, soepen.. Zo eet je ongemerkt al heel snel een hoop groente! Wat je ook nog kunt doen, is de groentes die bij jullie wel graag gegeten worden, invullen op bepaalde websites, waarna er automatich naar recepten wordt gezocht waar deze ingrediënten in verwerkt zijn. Dan kun je in ieder geval lekker variëren en kom je misschien wel hele nieuwe dingen tegen die dan ineens een groot succes blijken te zijn! :)

16. Islah

Islah Niet meer actief

Dat doe ik juist niet, ook op advies van de diëtiste, omdat het beter is om fruit de kauwen dan het gelijk door te slikken. Ze zei dat dit alleen een goed idee is als iemand sowieso al een goede fruiteter is (maar dat ben ik helaas niet).

17. Islah

Islah Niet meer actief

De moeite misschien? Nu is dat bij avg niet zo'n probleem, zoals jij aangeeft één pan rode kool en één pan bloemkool, maar om bv. 3 verschillende currygerechten te bereiden zou ik echt niet zien zitten.

18. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.214
    4.516
    113
    TS, ik weet niet of je het leuk vindt om te koken, misschien kun je wat recepten van jamie oliver (uit zijn 15 minuten kookboek) proberen, heel veel groente, en vaak op een net iets andere manier bereid. Verder eten wij weleens groente taart, een soort quiche.
    Verse groente door de kant en klare soep heen doen (eventuee blenden zodat je de stukjes kwijt bent)
    Groente lasagne. Vietnamese summer rolls. Thaise of indiase curry. Couscous met gegrilde groentes (paprika, courgette, aubergine) of een maaltijd salade met gegrilde groentes!
    Mijn peuter zoontje krijgt iedere dag wat rauwkost, paprika, kleine zoete tomaatjes, komkommer, soms eet hij iets soms niets.
    Mijn man eet alles, er zijn wel dingen die minder vaak op tafel komen, zoals doperwten, bietjes en paddestoelen, door of de smaak of de structuur.
    Wij houden erg van koken, allebei, en gewoon aardappel groente vlees eten we 1x per week. Verder vaak andere dingen, pasta, rijst, couscous, maaltijd salades. Soms maken we iets en vinden we het allebei niet lekker, of een van ons. Maar we proberen het wel!!!
    Want je kunt echt veel dingen leren eten, door een andere manier van bereiding! Succes ermee!

19. Veera

Veera Niet meer actief

Ik koop altijd iets waarvan ik weet dat we het alledrie lekker vinden en dat kook ik dan. Ik vind t fijn als we echt lekker smullen!! En niet met lange tanden aan tafel zitten... :D
    We eten nooit pasta's of bami nasi en al die buitenlandse gerechten, ik krijg t niet naar binnen en wat ik niet lust eet ik ook niet. Vroeger als kind ook niet.
    Vriend eet graag vlees dus dan maak ik bv een stamppot met veel groentes en dan een grote rookworst erbij, hoor ik hem niet klagen. Voor hem doe ik er vaak ook extra zout enzo op of scheutje jus. Of een lekkere saus.
    Echt apart koken hoef ik dus nooit te doen en vind ik ook een beetje onzin. Dan gooi je er maar appelmoes overheen ofzo als je t wat minder vind..

Dochter krijgt als ik kook eerst de groentes tot ze echt niet meer wil, dan de aardappels en dan het vlees. Meestal daarna nog wat fruit als ze niet genoeg eet. Ik dwing haar nooit en ben dat ook niet van plan. Als ze groter is mag ze zelf meehelpen met boodschappen en koken en aangeven wat ze graag lust en daar doe ik dan wat mee.. Er is genoeg keuze en variatie, daar komen we wel uit

20. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Helemaal mee eens. Je kunt niet altijd met iedereen rekening houden. Eten wat de pot schaft, en anders is het heel jammer hoor... zo denk ik er over. Ik heb ook een kieskeurige man, maar hij lust wel wat meer als ts haar man.

Deel Deze Pagina