Simpel denken....niet een 6 gangendiner in elkaar proberen te draaien. Koken hoeft niet ingewikkeld te zijn.
Klopt ik heb ook niet veel variatie, omdat ik het niet meer weet, omdat ik lastige eters heb daar wil ik wat aan doen. Ik ben nu eenmaal geen kok die uren in de keuken wil staan. Ieder zijn ding toch.
Whaha nou ik ben ook echt geen chefkok, maar probeer wel vaak dingen uit. Soms geslaagd, soms minder geslaagd. Wat ik wel s avonds heel veel doe is googlen op recepten, en soms typ ik bij google in bv: kip met paprika en....en dan kijk ik waar de zoekmachine mee komt...zo kom je echt op de origineelste ideeën.
Hier helpt het heel veel. Mijn man is om half 6 thuis. Ik tussen 7 en 8 als ik dan nog aardappels moet schillen/koken.... No thanks hahaha. Als ik thuis werk en of vrij ben kook ik vaker en kunnen we dingen uitproberen.
Wij zijn gelukkig gezegend met kinderen die vrijwel alles eten. Man eet ook alles. Volgens mij ben ik zo ongeveer de grootste piezel, en dat is vooral met vissige dingen (garnalen, mosselen en zulke dingen) die ik niet eens in huis wil hebben. Maar veel is ook afhankelijk van de manier van bereiden. Gekookte aardappelen en gekookte groenten eten wij bijna nooit, max 1 keer per week. Maar we eten hier wel vaak verschillende pastagerechten, verschillende soorten wraps, hartige taarten, gerechten met rijst. En altijd met behoorlijk wat groenten er in. Favorieten hier: Broccoli-courgettetaart Ham-prei taart Lasagnette met tomaat, spinazie en ricotta (allerhande) Plaattaart met courgette, salami en rode pesto (allerhande) Burritos (wraps gevuld met een mengsel van kip of gehakt, paprika, mais, kidneybonen, sla, tomaat, ananas, avocado) Wraps met gehakt en spitskool (allerhande) Zo zijn er op internet heeel veeel recepten te vinden. Van sites als de ah, maar ook op pinterest enzo. Wbt je man: hij moet het goede voorbeeld geven aan de kinderen, en dus zich er maar overheen zetten! Maar wellicht heeft het ook te maken met je kookkunsten? Dan zou je dus eens lekkere andere gerechten kunnen proberen.
Ik ben ook geen keukenprinses hoor en koken is geen hobby van me, dus ik kies meestal ook niet voor bewerkelijke maaltijden. Er is nog genoeg te maken wat niet veel tijd kost. Bij supermarkten staat op de receptenkaarten ook altijd hoeveel tijd het kost, is ook handig. Dan weet je dat je er geen uur voor in de keuken hoeft te staan...als je de juiste recepten uitzoekt. Ik houd met een paar dingen rekening die ze echt vies vinden, maar die zijn op een hand te tellen. Verder eten ze naar verhouding, dus als hun bord vol ligt met pasta, groente, vlees/vis/vleesvervanger, dan hoeven ze niet alleen de pasta eruit te vissen om maar een voorbeeld te noemen, maar van alles wat. Van mijn part eten ze maar 5 happen ofzo, ook best, maar ik ga niet overal rekening mee houden en apart koken. Bovendien, vaak moet je toch best een aantal keer iets geproefd hebben, om het lekker te gaan vinden en kan hun smaak ook wat gaan veranderen. Ik maak ook regelmatig een 'monkey platter' en smoothies met groente erdoor, vinden ze ook lekker. Als je al zo'n hapjesbak met rauwe groente (evt. met een dipsausje) neerzet als ze uit school komen ofzo, dan hebben ze meestal wel trek. Het ziet er leuk uit, als ze kinderen te spelen hebben, vinden ze het ook vaak lekker.
Wellicht is het al gezegd, ik heb niet alle reacties gelezen, maar ms kan je leren anders te koken; ms vind je gekookte wortels niet lekker, maar klaargemaakt in de oven of gestoomd wel bijvoorbeeld. Wraps kan je vullen met allerlei, warme of koude, groenten. Verse (tomaten) soep maken en als de groenten gaar zijn deze met de staafmixer pureren tot je een gladde soep hebt, wel boordevol groenten. Lekkere quiche erbij en klaar. Idem met pastasaus. Een ovenschotel smaakt vaak ook weer heel anders dan gekookte groenten. Er zijn zoveel mogelijkheden. Succes!
Ik vind soep maken echt ideaal om groentes binnen te krijgen, voor onszelf en dl. Je hoeft niet veel werk te verrichten voor een flinke pan vol waar je twee dagen van kunt eten zeg maar. En doordat ik t pureer, loopt dl ook niet te mekkeren maar eet ze een bord vol weg. Bij de AH hebben ze zelfs om je het helemaal makkelijk te maken van die pakketten waarin precies de verse groenten en andere ingrediënten zitten die je nodig hebt voor de soep. Zo handig, zeker als je echt geen succesvolle keukenprinses bent.
Mee eens. Ik durf zelfs wel te beweren dat mijn afkeer van sommige voedingsmiddelen wegkomt uit de tijd dat ik, soms tot overgeven toe, moest eten wat de pot schafte. En weinig lusten is heel erg vervelend, voor alle partijen. Soms maak ik dus inderdaad wel 3 groentes klaar, zodat er voor iedereen wat is, want hoewel ik zelf ook niet veel lust, vind ik het wel belangrijk om groentes te eten. Maar dat mijn oudste soms 2/3 keer pee week boontjes eet en paprika, ja, jammer dan, hij eet inmiddels tenminste wat.
Jawel, je zegt namelijk dat het tegenstrijdig is dat iemand gezond wil eten wat tegelijkertijd weinig tijd kost.
Laat ik het anders verwoorden Ik vind het jammer dat mensen er niet meer tijd voor nemen. Het hoeft inderdaad allemaal niet extreem moeilijk te zijn Maar wat ts ook al zei Ieder zijn eigen ding
Hier mag iedereen 1 ding aangeven wat hij echt niet wil eten, dat mogen ze laten liggen, en verder is het gewoon eten wat de pot schaft. Mijn man is trouwens de grootste zeikerd, die heeft dus ook gewoon pech want ik wil dat mijn kinderen gezond eten dus eten we gewoon 5-6 keer per week groente. Ik heb dus vrij makkelijke kinderen, want ze hebben weinig keus. Als ze moeilijk doen prima, eten ze niet, maar dan ook geen toetje, koekje noem maar op. Honger hebben is een keus, er is namelijk gezond eten wat ze kunnen nemen. Tips: groente niet altijd koken maar ook anders aanbieden. Een ovenschaal invetten en vullen met stukjes Winterpeen, aardappel en vissticks (45 min in de oven) vinden ze vaak veel lekkerder dan gekookte aardappels en wortels. Verse rode kool dun snijden en een halve dag in de yoghurtdressing zetten (word het wat zachter), vlak voor het eten rozijntjes en partjes sinaasappel erbij, heerlijk! Broccoli heel kort koken en roerbakken, veel lekkerder dan tot snot gekookte broccoli. Ik doe wel eens minikrieltjes in de actifry met een trio paprika, champignons, hamblokjes, lente ui en peultjes...beetje versgemaakte appelmoes erbij, eten ze prima hier. In pastasaus kun je een hele berg groente verbergen door het te pureren, wat niet weet.... Gezond koken hoeft echt niet moeilijk te zijn!
Ovenschotels gaan er hier altijd heel goed in. Kan je ook savonds al klaarmaken en volgende dag (als je weinig tijd heb) snel in de oven zetten terwijl je zelf even je handen vrij heb voor wat anders. Google gebruik ik ook vaak om ideeën op te doen. Wij eten meestal 4x per week groenten met aardappels (za/zo meestal friet en pizza, woensdag macaroni), vaak dezelfde soort groenten maar probeer door verschillende recepten af te wisselen. Bijv witlof gekookt, witlofsalade, witlof uit de oven waarbij de salade favoriet is, en het ongezondst door de mayo die erin zit Maar zo probeer ik ook bloemkool enzo af te wisselen. Gelukkig eten ze wel zo ongeveer alles wat ik klaar maak, ook man en de 2 matrozen die mee-eten (daar heb ik wel tegen gezegt: met 1 ding pp niet lusten hou ik rekening, met meerdere dingen heb je pech of kook je zelf)
Zo heeft iedereen z'n eigen situatie... Mensen zullen het ook wel jammer vinden dat ik niet meer tijd besteed aan schoonmaken. Als je koken écht niet leuk vind, of er weinig tijd voor hebt (i.v.m werk bijvoorbeeld) tja dan is het inderdaad wel lastig als je alleen gerechten maakt die 3 uur lang moeten sudderen. Ik vind lang koken wel leuk, maar niet iedereen is zo.
Door pasta's doe ik heel veel groenten, lekker klein snijden. (Ui, knoflook, prei, paprika, champignons, wortel, gourget etc) Groente soep is hier ook een favoriet! (Prei, bloemkool, broccoli, paprika, wortel, ui, knoflook etc.. ) Wij eten in principe elke dag groente! Verder eten mijn kindjes allebei wel een paprika per dag als tussendoortje. Komkommer, worteltjes en tomaatjes vinden ze ook erg lekker! Hier is het ook gewoon eten wat de pot schaft. Enkele x maak ik 2 verschillende groenten (als iemand het echt niet lust bijv).
Jouw man moet proberen niet zo opvallend te laten merken dat hij over zijn nek gaat. Grote kans dat de kinderen gezellig mee gaan doen!
Hier gooi ik 600 gram (Italiaanse of Chinese roerbakmix) door pasta of bami. Voor lasagne pureer ik alles dan. Ook vaak tomatensoep met enorm veel groenten erin gepureerd. Dat is hier drinksoep geworden
Mee eens.. Ik heb echt geen tijd om iets 'te maken' en dan nog 45/50 min in de oven te laten staan. Dat zou betekenen dat we rond 21.00 gaan eten. Beetje te laat. Mijn man kookt vaak omdat hij het leuk vind (en ik totaal niet) maar hij houdt niet van stamppotten/oven gerechten Maar ach als we alle 3 happy zijn er mee en voldoende groente eten vind ik het prima.