Hoe groente eten als je gezin weinig groente lust?

Discussie in 'De lounge' gestart door tamtam78, 14 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.688
    853
    113
    Vrouw
    Hier gaat het meestal zo:
    Ik zet de borden op tafel waarop de jongste meteen zegt 'dat vind ik niet lekker', wijzend op de groente. Waarop de oudste roept 'geef maar aan mij!, zusje mag dat niet eten, straks wordt ze nog groter dan ik!' En ik zeg, ja eet jij het maar op, zusje moet mijn kleine meisje blijven!' Waarop jongste hard begint te protesteren dat ze het zelf op eet en meer wil. Dan sputtert de oudste nog wat quasi verontwaardigd dat ze niet zo veel groente moet eten want straks kan ze harder rennen dan zij. En de jongste werkt haar groente weg en vraagt om meer. :D
    (Oudste heeft altijd goed gegeten)

Ik ben alleen bang dat die tactiek voor je man niet zal werken :cool:

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.316
    2.598
    113

.:D:D

3. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Ik werk alleen 's avonds doordeweeks, dus dan kook ik mijn man is meestal thuis als wij gaan eten om 16.45 uur.
    In het weekend kook ik ook meestal alleen pannenkoeken bakt mijn man, maar ik kan hem vragen om in het weekend wat vaker te koken dat geeft hij ook zelf aan.

4. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    Gelderland
    Hij eet ook wel gewoon, maar dan niet zoveel.
    Ik ben ook geen chef-kok en kook doordeweeks makkelijk, maar ik ga zeker nieuwe gerechten proberen.

5. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    Gelderland
    Hij doet het ook niet opvallend hij eet gewoon minder.
    De gerechten die mijn man niet lekker vind vinden mijn kinderen wel lekker, dus daar ben ik niet bang voor.
    Mijn kinderen vinden groentes lekkerder dan pasta en rijst. Alleen niet veel groentes.

6. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    Gelderland
    Dat denk ik ook niet:D:D

7. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

19 mei 2012
    809
    7
    18
    maaltijdsoep maken met veeeeeeeeeeel groente erin en deze gewoon fijnpureren en voorschotelen zonder dat ze weten wat er allemaal in zit?

8. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

In een pastasaus kan je heel veel gonten stoppen.
    Bijv. Een grot uit en kleine stukjes fruiten in een pan met olijfolie. Dan stukjes champgnon erbij doen tot het lekker zacht is. Je kan er ook nog een courgette bij doen. Erna van die tomatenblokjes er over heen en een schep italiaanse kruiden wat peper en zout en als alles goed gaar is de staafmixer erdoor. Serveren met wat geraspte kaas er over. Mijn zoontje is er gek op.

Het schijnt ook heel erg te helpen om samen boodschappen te doen en te koken. Kinderen die zelf helpen zijn sneller geneigd die dingen ook te eten.

Wbt je man? Heeft hij een selectve eating disorder? Zo ja laat je helpen zo nee stel je niet aan en leer fatsoenlijk eten 😉

9. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Hahaha hier ook precies zo. We eten allemaal wel een keer iets wat we niet lekker vinden (lust ik niet wil ik niet horen). Dan eten we er gewoon iets minder van, morgen staat er weer iets anders op tafel.
    Ik vertik het om 4 verschillende pannetjes te maken.

bijvoorbeeld; mijn jongste houdt niet van rijst en gebakken zalm. Gisteren had hij kennelijk honger want hij was als eerste klaar en alle rijst en zalm was op :D

10. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.093
    2.237
    113
    Brabant
    Poe hee... Ik ben echg niet gezegend met makkelijke eters, maar de kids eten hun bord gewoon leeg.
    Geen andere opties.
    Eerste keer schep ik weinig op voor ze en daarna mogen ze kiezen wat ze nog willen. (Bv kala pasta oid) soms vragen ze of ze extra yoghurt als toetje mogen als ze het niet lekker vonden: prima

Mijn man houdt maar van weinig dingen, maar uit zirg voor zijn lichaam, voorbeeld voor zijn kinderen en "respect". Voor mij eet hij altijd gewoon zn bord leeg.
    Hij gaat steeds meer dingen lusten en ik kook steeds beter.

Ik kook trouwens nooit iets wat ik niet lekker vind, haha. Of dan maak ik iets war zij niet zo van houden.
    Ik ben bv gek op spruitjes, witlof etc

11. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    Gelderland
    Even een update.
    Ik heb de afgelopen week nieuwe dingen geprobeerd en iedereen heeft het gegeten.
    Wij vinden niet alles even lekker en moeten ook wennen aan nieuwe smaken, maar mijn zoontje proeft nieuwe dingen door er meteen drinken achter aan te nemen waardoor hij het nog niet goed proeft.
    Soms maakt hij kokhals geluiden terwijl het voor op zijn tong zit.
    Het is het denk ik het idee dat het iets nieuws is en er misschien niet altijd lekker uit ziet.
    Aan de ene kant denk ik ik ben blij dat hij wat eet, maar aan de andere kant proeft hij het niet goed.
    Ik weet niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan.
    Het is voor hem ook makkelijker als hij meer leert eten.
    Iemand tips daarvoor?

12. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    aan het kokhalzen geen aandacht schenken in ieder geval.. en tja.. ik was vroeger ook een moeilijke eter en als ik het met slokjes water wel weg kreeg dan was dat prima.. ik lust nu bijna alles dus zolang jij gevarieerd eten aan biedt, komt dat vast wel goed.

13. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Ik ben heel simpel, ook voor mijn man en mezelf. Eet je het niet jammer dan maar niks anders. Ook wij niet savonds gaan snaaien....

Mijn dochter eet alles hierdoor, behalve bloemkool. Die lust haar vader ook niet en zei ook echt niet. Zoontje moet nog gestimuleerd worden, vlees krijgt hij pas na proberen groenten (3 hapjes)

Mijn schoonmoeder maakte altijd iets anders voor mijn man waardoor hij nu alleen boontjes en erwten lust.....ja dahaaaag!! Hij eet maar wat de pot schaft.
    😁😁😁

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.506
    113
    Vaak zit diegene al vast in zijn cirkeltje, iets is nieuw, dan ga ik vast kokhalzen en deze gedachte is dan zo sterk dat er inderdaad gekokhalsd wordt .

Mijn zoon heeft autisme en nieuwe dingen zijn ook een uitdaging en soms een hele lange adem hebben.

Zo lustte hij geen ui, totdat we bij de Ikea een broodje worst namen. Daar kun je er zelf dingen bij opscheppen en hij schepte van die gebakken/gefrituurde uitjes erop. Wij hebben niet gezegd totdat hij het op had en toen gevraagd of het lekker was. Daarna gewoon het feit vastgesteld dat hij dus wel ui lust als het maar gebakken was.
    Daarna zelf zo'n bakje gehaald en de ui in de jus/macaroni ed gestopt en meneer at het gewoon. Toen uitgelegd dat ik liever zelf de uien bakte van vers en ook dat werd gewoon opgegeten.

Nu had ik vorige week een paprika zelf geroosterd, gepureerd en door de lasagne gedaan (was meneertje niet bij) hij heeft gesmuld, daarna pas verteld dat dit er door zat en dat we dat dus vaker gaan doen omdat hij het op deze manier wel lekker vind.

Zo breiden we alles heel langzaam uit, stapje voor stapje, 1 ding tegelijk en met tussenpozen van weken zodat het nieuwe ingeburgerd raakt en dus niet meer nieuw is.

15. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    Gelderland
    Mijn zoontje zal uit zich zelf niet wat nieuws proberen.
    Er zijn al een aantal voorbeelden dat hij eerst zei dat hij het niet lust(zonder geproefd te hebben).
    Bijvoorbeeld chocolade vla, arretjescake, lasagne.
    We moeten hem er iets tegenover zetten bijv:als je eerst proeft mag je dit, dan komt hij er achter dat het toch wel lekker is, maar het motiveert niet om het vaker te doen zeg maar.
    Het hoeft maar iets anders te smaken dan hij kent en dan hoeft hij niet meer.

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Je zegt dat je wraps en pizza eet, maar zit daar dan geen groente in/op? Als wij wraps hebben dan doe ik daar een bonensaus in en rauwkost etc. En we hebben er zelfgemaakt guacamole bij (avocado dus groente). Net als pizza, die maak ik zelf met zo'n rol pizzadeeg en dan zelf saus, vlees en groente (tomaat, champignons, courgette, paprika etc)

Ipv sperziebonen zou je ook eens verse haricot verts kunnen nemen, wel iets duurder maar veeel lekkerder. En je zou wat nieuwe recepten kunnen proberen om dingen lekkerder/anders klaar te maken. Dat wil ook wel eens schelen. Wij eten bijvoorbeeld bijna nooit AGV, maar pasta met saus of quiche met van alles er in, ovenschotels, chili (zelf maken en dan niet te scherp), tortilla's, zelfgemaakte hamburgers (alles op tafel en lekker zelf een hamburger bouwen met allerlei rauwkost etc).

17. tuc

tuc Niet meer actief

Klinkt al goed dat je ermee bezig bent!

De tip van Pluk vind ik heel goed. Als hij bv graag pasta met gehakt en rode saus eet, maar bv geen courgette en groene paprika lust (ik noem maar wat) dan pureer je dat door de tomatensaus en als hij lekker gegeten heeft zeg je pas wat erin zat.
    En sowieso is het slim groenten zo in saus te verstoppen...voor iedereen, ongemerkt krijg je zo veel meer groenten binnen.

18. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    Gelderland
    We eten kant en klare pizza's en hij wil dan alleen die met ananas(hawai)
    We willen ze idd eens een keer zelf gaan maken.
    Wraps eet hij vooral het omhulsel de paprika en de mais die er in zitten laat hij liggen.
    Sperziebonen lust hij dan weer wel.
    Andere recepten zijn we mee begonnen;)

19. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    Gelderland
    Pasta is bij hem drama.
    Dan is het een maar paar hapjes met rijst net zo.
    Het pureren kan ik is gaan proberen.

Deel Deze Pagina