Buikomvang te klein bij groeiecho

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Noa25, 27 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noa25

Noa25 Fanatiek lid

23 nov 2006
    1.282
    0
    0
    Limburg
    Hoi Meiden,

Vandaag heb ik de groeiecho gehad.
    Alles zag er netjes uit..een paar dagen achter. Ik ben 30+4 en het hoofdje en de beentjes waren 30+1 dus dat was netjes.
    Nu was het buikje iets te klein. Dat was 29 weken.
    Is wel nog binnen de groeicurve, nog net boven de onderste lijn. Dus niet op de lijn, maar er boven (dat zei de VK express nog een keer).
    Ze zei ook dat ik me geen zorgen moest maken, maar over 2,5 week wil ze toch nog een keer een groeiecho maken om te checken of het buikje wel in die curve blijft groeien.
    Qua gewicht zou de kleine nu 100 gram achter liggen op gemiddeld. Gemiddeld zou met bijna 31 weken 1550 gram zijn en ik zit nu op 1450 gram.

Heeft nog iemand van jullie dit gehad en is het later goed gekomen?
    Ik maak me uiteraard toch wel een beetje zorgen.

Groetjes

2. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Ik krijg en kreeg meerdere groeiecho's en heb bij mijn dochter ook meegemaakt dat ze een keer op het onderste lijntje zat. Alle andere echo's kwamen uit op de min 1 lijn (tussen het gemiddelde en de onderste lijn). Ik vond het toen ook erg spannend of het een foute meting zou zijn of dat ze inderdaad niet goed gegroeid was. Gelukkig bleek het het eerste te zijn. Uiteindelijk waren haar lengte en gewicht wat was verwacht trouwens, 49 cm en 2900 gram.

3. Wortel

Wortel Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.472
    0
    36
    Logisch dat je ongerust bent!
    Vertrouw op het oordeel van de artsen en weet dat een groeiecho handwerk is en ze er dus naast kunnen zitten.

Probeer zelf wat meer rust te pakken, want daardoor kan je kleintje lekker groeien.
    Je bent in goede handen en ze houden jou en je baby in de gaten.
    Vertrouw op je lijf en geniet!

4. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Hoi Noa,

Onze kleine heeft hetzelfde, heb bij 29 weken de eerste groeiecho gehad en toen was alles nog keurig binnen de lijntjes.Gister kreeg ik weer een groeiecho voor de zekerheid.

Gister weer een groei echo gehad en nu is het buikje best wel te klein, valt echt buiten de lijn. Dus moet morgen naar de gyn voor het eerst om te kijken hoe de werking van de placenta is.

Zolang de groei niet onder de P5 komt is het in orde. Anders houden ze je in de gaten.

Krijg je nu over twee weken weer een groei echo?

5. Debstertjuh

Debstertjuh Actief lid

22 mei 2010
    479
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat toevallig dat dit bericht hier pas geplaatst is! Ik ben sinds 2 weekjes thuis van m'n werk, omdat ik meer rust moet houden i.v.m. een groeiachterstand van het buikje van de kleine...
    A.s. maandag moeten we terug voor een groeiecho in het ziekenhuis en afspraak bij gynecoloog. Dus ben erg benieuwd hoe het er dan voor staat en of de rust geholpen heeft.
    Bij ons klonk de gynecoloog niet zorgwekkend, maar toch is het wel spannend hoor. Zal alles wel goed zijn met ons kleintje? Tja het is afwachten...

6. Noa25

Noa25 Fanatiek lid

23 nov 2006
    1.282
    0
    0
    Limburg
    14 mei moet ik terug voor een extra groeiecho.
    Het buikje lag 1,5 week achter. Dat was nog net boven de minimale lijn in de curve. Volgens de echoscopiste nog niets zorgwekkends. Maar ze wilden het wel in de gaten houden.

Eergisteren ben ik op gewone controle geweest bij de VK. Hier zit ook het echobureau. Heb toch nog maar eens aangehaald dat ik me toch wel zorgen maakte. Maar ze zei dat ik dat echt niet moest doen.
    Ze heeft nog een keer goed gevoeld en mijn baarmoeder is in ieder geval groot genoeg voor de duur van de zwangerschap. Ze dacht dat bij de volgende echo weer alles ingehaald was.
    Mijn man was bij de geboorte maar 2750 gram en ik woog zelf ook geen 3000 gram. Dus volgens de VK zou de kans sowieso groot zijn dat wij ook een klein kindje krijgen.

Maar zorgen maak je je sowieso.

@ Annemeis; wat is die P5 lijn? Is dat die onderste lijn van de curve?
    En hoe was het bij de gynaecoloog? Was alles goed?

7. Noa25

Noa25 Fanatiek lid

23 nov 2006
    1.282
    0
    0
    Limburg
    @ Debstertjuh...ben benieuwd wat je maandag te horen krijgt. Ik heb ergens gelezen dat echt bedrust maar minimaal helpt.

8. Debstertjuh

Debstertjuh Actief lid

22 mei 2010
    479
    0
    0
    NULL
    NULL
    @noa: geloof dat de meningen daar ook wel over verdeelt zijn... de gynecoloog vond het moeilijk om een oorzaak en advies te geven, terwijl mijn verloskundige heel duidelijm was en gelijk rust adviseerde! Zij zijn van mening dat rust sowieso ten goede komt voor de groei van de kleine!
    Dus ben ook heel erg benieuwd maandag! Ik laat nog weten hoe het gegaan is!

9. Keiblij

Keiblij Actief lid

5 nov 2011
    317
    269
    63
    3 weken geleden heb ik met 31 weken een echo gehad. Alles was prima, alleen zn bovenbeentjes waren opeens erg onder het gemiddelde.. Ik maakte me hier best wel zorgen om, maar twee weken later zou ik nog een groeiecho krijgen en dan konden we zien hoe het er echt voor stond. Met 33+3 de nieuwe echo gehad en toen lag het weer netjes op het gemiddelde lijntje.
    Er werd mij uitgelegd dat het kan dat het ene moment het ene lichaamsdeel meer groeit en op de week erna het andere lichaamsdeel aan de beurt is. Daarnaast is het milimeter werk. Als ze er een milimeter naast zitten dan kan dit al erg schelen.
    Mijn advies: als zij zeggen dat het goed is, dan is dat ook zo. Als ze zich zorgen maken dan vertellen ze dit.

10. Debstertjuh

Debstertjuh Actief lid

22 mei 2010
    479
    0
    0
    NULL
    NULL
    Daar ben ik het dan weer niet helemaal mee eens wat je zegt keiblij! Bij mijn schoonzusje maakte ze zich ook geen zorgen, maar ondertussen is gebleken dat het toch niet goed zat... Het ligt ook maar net aan de persoon die je treft, de 1 heeft een wat nonchalantere houding dan de ander vind ik.
    Ach heb blijft een feit dat we niet meer kunnen doen dan afwachten... en wij (aanstaande) moeders maken ons toch wel druk... ;)

11. Keiblij

Keiblij Actief lid

5 nov 2011
    317
    269
    63
    Dan ligt dat misschien inderdaad aan de persoon. Bij mij is van begin af aan gezegd dat als ze ook maar twijfelen over iets, ze dit zullen melden en dat het dus ook zo kan zijn dat ze iets ten onrechte melden en dat later blijkt dat het wel goed is nadat ze het nog een keer gecheckt hebben.

12. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Wat was er aan de hand bij het kindje van je schoonzus?

Debstertje: hoe was het vandaag? viel het mee of tegen?

Vorige week donderdag werd er bij mij gezegd dat de beentjes en het hoofdje iets minder dan een week achter lopen en het buikje wel 4 weken!

Vrijdag voor een GUO2 geweest en daar bleek dat het buikje ongeveer 2 weken achter loopt. Oorzaak: onbekend waarschijnlijk placenta of infectie/virus.

Vandaag weer een CTG gehad, die was gelukkig weer goed.
    Moet nu om de 2 dagen een CTG, 1x per week controle bij GYN en 1x per 2 weken een GUO.

13. Debstertjuh

Debstertjuh Actief lid

22 mei 2010
    479
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sow, ben weer terug van controle...
    Buikje loopt nog steeds achter en maakt nog een lichte afbuigende lijn! Dat tezamen met mijn opmerking dat ik de bewegingen van de kleine anders voel maakte dat ik ook nog een ctg moest laten maken na de echo!
    Gelukkig bleek bij de gynecoloog dat de ctg en doorbloeding van de navelstreng goed was. Hierdoor maakte de gynecoloog zich nog niet zon zorgen! Over 2 weken weer terug voor echo en controle geynecoloog. Moest in de tussentijd wel goed opletten of de kleine genoeg blijft bewegen, want dan moet ik gelijk aan de bel trekken!

14. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Niet leuk dat het afbuigt! als het al achterloopt hoop je natuurlijk dat de lijn wat naar boven gaat buigen.

Hoeveel weken loopt het buikje achter? Hoofdje en beentjes nog steeds goed?

15. Debstertjuh

Debstertjuh Actief lid

22 mei 2010
    479
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou loopt het buikje ondertussen 3 weken achter, hoofdje 1 week en beentjes lopen 5 weken voor... wel een rare verhouding!

We wachten weer maar af

16. Jade86

Jade86 Bekend lid

Bij mij liepen de beentjes ook 3 weken voor en het buikje 2 weken achter tijdens de extra groeiecho met 32 weken.
    Uiteindelijk is ons meisje geboren met 39w5d. Ze was 52 cm en woog 3360 gram. Het is nog steeds een lange smalle baby. Maak je niet druk meis, ieder mens is anders. Ik heb me enorm druk gemaakt toen bij de groei echo bleek dat het buikje achter liep en dat ik allemaal voor niks geweest achteraf.

17. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Hier ook een lange smalle baby, beentjes liepen 3 weken voor en buikje 2 achter.. Ze was 52 cm en 3420 gram..Hoe ze aan die lange beentjes komt, geen idee, want wij zijn klein, maar ach.. Een carrière als topmodel zit er dus in..

Hebben ze een flowmeting van de placenta gemaakt? Bij mij wel en die was toen gewoon goed..

Houdt het gewoon goed in de gaten, maar vergeet niet dat het allemaal gemiddelden zijn en wij mensen zijn allemaal verschillend..

18. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Toen ik 38 weken zwanger was, voelde ik de baby niet meer bewegen, ik werd door de verloskundige meteen doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een echo. Alles bleek goed, maar de groei van het hoofdje lag 2 weken voor op schema, buikje lag 2 weken achter. Niets om me zorgen om te maken werd me verteld.... paar dagen later terug voor een ctg. Na de ctg kreeg ik nog een gesprek met de gynaecoloog. Onze baby liep drastisch achter qua groei, was blijkbaar bij de 20 weken echo al geconstateerd, maar wij wisten van niets. Als de baby op dit tempo zou doorgroeien en tot 40 weken bleef zitten zou hij/zij krap aan 4 pond wegen.... Ik schrok me rot! Wat zat ik in de rats....
    De volgende dag moest ik weer naar de verloskundige, en ik deed mijn verhaal.... Zij voelde de grootte van ons kind en schatte het al op 8 pond.
    Met 39+4 is onze zoon geboren, 54 cm en 3555 gram!
    Nog altijd heeft hij een groot hoofd voor iemand van zijn leeftijd, maar dat heeft zijn vader ook.... Verder groeit hij gewoon goed, ook qua verhoudingen....

19. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Och jaa, dat schatten.. Ik had een verlos en die zei.. Ze is niet klein en ook niet groot.. Tja.. Duidelijk..

20. Debstertjuh

Debstertjuh Actief lid

22 mei 2010
    479
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn vriend, zoontje en ik zijn alle 3 ook lang, dus dat ze lang zal worden zal niet gek zijn! En tja da buikje... Ik probeer me er ook iedere keer toe te zetten me niet druk te maken. Maar ja, dat lukt me niet altijd en geloof dat m'n hormonen me daar aardig bij helpen ;)
    Vandaag en gister een enorme baaldag! Me vriend is momenteel druk op het bedrijf, waardoor ik weinig rust kan nemen. Daardoor voel ik me weer schuldig naar de kleine, want ik moest voldoende rust nemen!!! En op die momenten zie ik even alles donker in en heeft me vriend vanmorgen de wind ook al van voren gekregen! (de arme prul)
    Soms denk ik die rottige hormonen ook, normaal had ik alles veel beter kunnen relativeren. Maar van de andere kant heb ik ook zoiets van laat maar even lekker gaan en me vriend mag ook best weten dat ik er doorheen zit en me toch echt wel zorgen maak over ONS kindje. Beetje verantwoordelijkheid vanuit zijn kant kan ook geen kwaad!

(sow dat was ff lekker van me af schrijven, sorry :))

Deel Deze Pagina