Hi dames, Wij gaan over een week of 2 beginnen aan onze eerste IVF behandeling. Spannend! Nu wil ik dit straks even melden bij mijn zorgverzekeraar CZ (weet niet of dat moet maar vind het wel zo netjes) en vraag me af wat ik dan te horen krijg. Van mijn behandelend arts hoorde ik namelijk dat sommige zorgverzekeraars (waaronder CZ dus) moeilijk kunnen doen over de vergoeding voor cryo's. 3 behandelingen worden uiteraard vergoed, maar weten jullie hoe dat zit met preservatie en terugplaatsing van cryo's? Met name bij CZ dus? groetjes, Vlijtigliesje
IVF zit in het basispakket. Iedereen krijgt er standaard 3 vergoed inclusief cryo's. Daar mogen verzkeeraars (ook CZ) geen eigen regeltjes in verzinnen. Omdat IVF in het basispakket zit hoef je ze officieel niet eens op de hoogte te stellen, maar wat je zegt misschien wel zo netjes (ik heb het niet gedaan overigens). Zij mogen en kunnen je niets anders zeggen dan dat zij alle 3 de IVF-pogingen (hopen dat je die niet nodig hebt) volledig gaan vergoeden en dat alle eventuele cryo's die uit die pogingen ontstaan ook vergoed worden voor wat betreft invriezen EN terugplaatsing!!! Met minder mag je echt geen genoegen nemen hoor!!! Laat je niet beetnemen!
Het is wettelijk geregeld dat cryo's horen bij de behandeling waaruit ze ontstaan zijn. Maakt niet uit hoeveel cryo's je hebt, deze terugplaatsingen moeten gewoon vergoed worden. Je hebt dus recht op drie IVF/ICSI-behandelingen inclusief alle bijbehorende cryo-terugplaatsingen. Elke verzekeraar moet zich daaraan houden, ongeacht of je nou bij CZ zit of niet. Wij zitten bij CZ en nooit gedoe gehad met cryo-terugplaatsingen. Het enige dat je wel moet betalen, is je eigen risico.
top meiden, bedankt voor jullie reacties! Ik dacht idd al dat ook de cryo's vergoed moeten worden maar fijn om dat bevestigd te krijgen. Ik ga zo even bellen, laat wel weten wat ze zeggen.
heb gebeld en de cryo's vallen idd gewoon onder 1 behandeling. Toch fijn om het bevestigd te hebben Nu kan ik met een gerust hart gaan beginnen. De medicijnen staan al in de koelkast dus ik ben er klaar voor. Kom maar op, nieuwe cyclus!
Ik snap dat je alles zo goed mogelijk geregeld wilt hebben, maar ik begrijp nooit zo goed wat er 'netjes aan is' om je verzekering in te gaan lichten. Je hebt gewoon recht op die behandelingen, ongeacht of je ze inlicht.
Heb je gelijk in Maartje! Ik denk er net zo over. Toch heb ik ook wel eens iets gehad (niet-vruchtbaarheid), wat de verzekering in eeste instantie niet wilde vergoeden omdat ik het niet gemeld had. Nou ja!! Ik had gewoon recht op vergoeding. Uiteindelijk goed gekomen (en ik stond in mn recht), maar ik kan me wel voorstellen dat je eventueel 'gezeur' van te voren gecoverd wilt hebben ipv dat je daar achteraf nog eens mee geconfronteerd wordt. Vlijtigliesje, succes en sterkte met je behandeling!!!
Een verzekeraar hoef je inderdaad niet in te lichten. Het wordt gewoon vergoed, hier heb je geen toestemming voor nodig. Als je naar de huisarts wilt, dan bel je toch de verzekeraar eerst ook niet om te vragen of het wel mag?! En bovendien meldt het ziekenhuis je behandeling of terugplaatsing bij de verzekeraar, aangezien zij de kosten vergoed moeten krijgen. Voor sommige behandelingen of operaties heb je wel toestemming nodig, maar dan wordt dat aangegeven. Bij vruchtbaarheidsbehandelingen is dit niet nodig, als het onder het basispakket valt.
Wat een fijn tropic! Ik vroeg me dit ook af. omdat ik alleen basis verzekerd ben geen aanvullend ofzo, moest dat nou wel dan zou ik dat wel regelen natuurlijk,, Succes voor iedereen verder!
Precies Merah, het gaat niet zozeer om of het wel 'mag' maar ik wilde graag vantevoren weten hoe het precies is geregeld bij mijn verzekering. Geen gedoe achteraf, deze behandeling is al stressvol genoeg. En dus met mijn vraag meteen even gemeld dat we ermee gaan beginnen, verder niks. En dank je wel!
Witje, ik heb overigens wel een klein deel van de medicijnen bij de apotheek moeten betalen omdat deze niet in het basispakket vallen. Deze kan ik wel gewoon indienen bij de verzekering maar daar moet jij dan wel even naar kijken. Was iets van 80 dus niet heel spannend, maar toch... Jij ook succes!
Tot nu toe heb ik mog geen spuit of medicijn hoeven te betalen.. Maar tegen die tijd vraag ik het anders wel na.. Thnxx. Jij ook succes¡!!