Lieve meiden, Ik weet niet hoe jullie hier over denken, Ik ben nu zwanger van ons eerste kindje . In het begin was ik er heilig van overtuigd dat ik thuis wilde bevallen, Maar nu begin ik steeds meer te twijfelen. Mijn vriend vind het allemaal doodeng en heeft liever dat ik in het ziekenhuis beval het is ook niet zo dat ik dicht bij een ziekenhuis woon dus stel dat ik thuis beval en er iets gebeurd duurt het een half uur voordat ik er ben, Hoe denken jullie erover? Liefssss
Ik wil sowieso in het ziekenhuis bevallen... Wil geen risico lopen dat als er wat is dat je dan met toeters en bellen alsnog naar het ziekenhuis kan.... Ik vind en mijn vriend ook het een veel prettiger idee....en dat terwijl wij op 10 afstand wonen van het ziekenhuis.... Als er wat met je kindje is kan het meteen geholpen worden, of met jezelf natuurlijk.... En de kosten...ja wat is geld als er straks thuis wat gebeurd met je kindje of jezelf en je bent misschien ergens te laat voor? Nee 100% ziekenhuisbevalling
In mijn regio mag je niet eens thuisbevallen als je een half uur of langer bij het ziekenhuis weg woont. Ik vind dat ook wel lang hoor, stel je moet onverwacht heen ofzo, nee ik zou in deze situatie voor ziekenhuisbevalling kiezen. Maar je kan het ook met de verloskundige overleggen natuurlijk.
Dank je wel meiden,, Ja mijn verloskundige vind het nog te vroeg om over te praten, maar ik zit er best wel mee. heb ook met een nicht van mij gesproken maar die zei al eigk vraag je aan de verkeerde advies omdat zei met 8mnd zwangerschap haar eerste kindje is verloren. Mijn beste vriendinnetje is ingeleid dus daar heb ik ook niet echt veel aan hahaha.. Liefs
Ik ben drie keer thuis bevallen en hoop nu weer. Heel voorspoedige bevallingen geweest. Wij wonen heel dichtbij verschillende goede ziekenhuizen dus hulp is nabij. Mijn schoonzus is 1x ziekenhuis bevallen (1e keer vond ze prettiger), daarn 2x thuis (vond ze veel fijner). Mijn andere schoonzus, 1e keer ziekenhuis (indicatie wegens vroegtijdig breken vliezen + inleiden), 2e keert wilde ze naar het ziekenhuis, maar toen de verlos kwam had ze al 9/10cm ontsluiting. Dus toch maar thuis Mijn zus is bij de eerste thuis bevallen, bij de tweede in ziekenhuis vanwege te vroeg. Een vriendin 2x ziekenhuis, dat vond ze fijner, hele goede ervaringen in dat ziekenhuis. Rest van mijn vriendinnen eigenlijk allemaal medische indicatie: te vroeg/inleiden/keizersnede. Wat het allerbelangrijkste is: 1. Je doet waar jij je op het moment van bevallen goed bij voelt. Probeer het dus niet te veel uit te denken, want het kan anders gaan dan je van te voren bedenkt. Een goed bevalplan met invulling van de 'wat als'-en is wel slim 2. Realiseer je dat 'go with the flow' heel belangrijk is tijdens een bevalling: je hebt geen controle over de pijn, geen controle over eventuele complicaties, wel controle over hoe je daarmee omgaat ... 3. Wat wil je partner. 4. Hoe ver is medische hulp. (en vreemd dat je verlos hier nog helemaal niet over wilt praten, ik zou toch echt duidelijk aangeven dat dit je heel hoog zit).
Dank je wel, heb het er wel met mijn moeder over gehad en die heeft 1 thuis bevalling gehad en 1 ziekenhuis bevalling en die vond haar ziekenhuis bevalling prettiger, Het ziekenhuis is 30 min en als er iets tegenzit langer hier vandaan, Dus het is wel een reis die je moet maken als er iets gebeurt. Wat betreft mijn partner die vind het zoiezo al doodeng , die ziet er enorm tegenop, dus die heeft liever een ziekenhuisbevalling.. Liefs
Wat je ook zou kunne doen, voor je beeldvorming, is in het zieke huis op een open avond de verlosafdeling bekijken, kijken wat mogelijk is en hoe je de sfeer daar vindt. Misschien wordt je keus daar makkelijker van.
En je moet je ook niet te veel aantrekken van andermans ervaringen. Die zullen namelijk over het algemeen totaal anders zijn dan jouw ervaring. Daarom: doe wat voor jou goed voelt. En informeer je zo goed mogelijk. De kans dat je bij de eerste naar het ziekenhuis moet (indicatie dus) is geloof ik 50%? Ik vind 30 minuten wel wat veel. En nogmaals: je kunt ook het begin van je bevalling afwachten. Hoe voel je je dan? Hoe voelt de pijn? Wil je graag blijven waar je bent? Etc.
Dat is ook wel zo, ben nog vrij jong en me eerste kindje dus het is ook gewoon allemaal extra spannend, ! Het maakt er ook niet makkelijk op dat mijn partner zo bang is haha, Liefs
Ik ga gewoon kijken hoe het loopt. Ik ben 2x in het zkh bevallen, vanwege BMI. Nu zou ik wel thuis mogen bevallen, maar beneden, omdat ik meer dan 100 kg weeg. Maar ja, op de stretcher of op de bank zie ik niet echt zitten Dus als het goed is, ga ik dit keer ook gewoon naar het zkh. Mocht het heel snel gaan allemaal, wat je natuurlijk niet weet bij een 3e (bij de 2e wel een lange aanloop, lang op 3-4 cm gezeten, maar wel omdat de vk mijn vliezen had gebroken) en van 4 naar 10 cm in een kwartier. En dan nog eens 5 min. persen. Dus we zien het wel. Ik hou mijn kraampakketje in ieder geval goed bij de hand
Ik ben 2 keer thuis bevallen en sta helemaal achter die keuze. Maar als het minimaal een half uur duurt voor je in een zkh kunt zijn, zou ik het bij een eerste toch liever niet thuis doen. Dat is mij net te ver weg, en de kans is behoorlijk dat je alsnog naar het zkh moet.
Dank je Heb er nu al zin in haha! Spannend, maar kan niet wachten tot ze er is! Ik vind wel dat de veiligheid van een zkh relatief is. Het is vaak een vals gevoel van veiligheid. De nadelen: als je vliezen handmatig worden gebroken, leggen ze je aan een ctg waardoor je niet meer kunt liggen zoals jij wilt maar zo moet liggen dat de ctg het beste registreert. (Had ik bij de 1e, was niet leuk want ik MOEST op mijn rug liggen en kon de weeën amper nog opvangen..) Kindjes die in het zkh worden geboren zijn eigenlijk altijd verkouden de eerste week/weken. Plus er kan vanalles heersen dus de kans dat jij of je kind ziek uit het zkh komt, is aanwezig. Het gesleep met je kind, jas aan, in de maxi-cosi, meteen naar buiten.. Dat is best veel voor zo'n pasgeboren ukkie. Thuis kunnen ze lekker meteen in een eigen bedje, met eigen geur. Maar ja, als je thuis flink uitscheurt, mag je alsnog een ritje zkh doen. Is ook niet ideaal. Of als je pijnstilling wil, of de bevalling gewoon niet wil vlotten.. Het zijn gewoon dingen die je moet afwegen en daar je keuze op baseren. Het is wel zo dat als je thuis wilt bevallen, je altijd halverwege nog kunt zeggen dat je naar het zkh wilt, voor bijv. pijnstilling. Andersom niet. En doorgaans (uitzonderingen daargelaten) valt je 1e kindje er niet zomaal uit Dus met 4-5 cm naar het zkh gaat over het algemeen nog prima, als dat een half uur duurt. Hier is het ook wel 20 min rijden maar dat is al 2x goedgegaan.
Toen we zwanger waren van onze 1e wouden we ook in het ziekenhuis bevallen, dat wouden we gewoon ondanks de kosten. Alleen het was niet onze keuze aan het eind, onze zoon moest met een keizersnede gehaald worden. Dus bij deze moet ik automatisch ook in het ziekenhuis bevallen, wegens de keizersnede, maar mijn keuze zou ook in het ziekenhuis zijn.
Ik moest bij de eerste in het ZH bevallen ivm zwangerschapsvergiftiging. En nu moet ik weer in het ZH bevallen. Ik vond het heel fijn en zou ook niet thuis willen bevallen.
ik was hier in het begin 100% overtuigd van een ziekenhuisbevalling, maar naarmate het dichterbij komt en ik zelf ook meer vertrouwen krijg in het idee van de bevalling en het opvangen van weeen enzo, sta ik eigenlijk steeds meer open voor een thuisbevalling ik ga uit van het ziekenhuis, maar als het zover is en het voelt goed, ik ben goed ontspannen thuis en als ik er alle vertrouwen in heb blijven we misschien wel gewoon thuis en ik kan daar op dit moment ook best vrede mee hebben. nou scheelt het wel dat wij 5 minuten van het ziekenhuis wonen, en andere ziekenhuizen net ietsjes verder maar dichtbij genoeg dat mocht het spoed worden we in elk geval snel een ambulance hebben.... ik vind daarentegen zelf een halfuur van het ziekenhuis af wonen te ver voor de zekerheid. als er een ambu moet komen duurt het dus eerst een halfuur voor die er is, en vervolgens duurt t halfuur voor jij in het zkh bent, dan ben je dus al een uur kwijt. maar joh, ook ik heb mijn mening nog bijgesteld en anders bekijk je toch gewoon op het moment zelf waar jij je goed bij voelt? het belangrijkste is dat jij je kan ontspannen en dat jij je veilig voelt.
Ik ben bij de eerste thuis begonnen en uiteindelijk na uren met de ambulance naar het ziekenhuis. Bleek dat het een sterrenkijkertje was, in vruchtwater gepoept had en met de pomp eruit gehaald moest worden. Dit had thuis nooit gelukt. Ik moet wel zeggen dat het prettig is dat je onder de douche kan wanneer je wil, in je eigen bedje ligt etc. Maar ik voelde me er verder niet prettig bij. In het ziekenhuis voelde ik me beter en dus nu de keus toch ziekrnhuis.
Ik twijfelde ook erg.. Maar mijn vriend heeft op een gegeven moment echt gevraagd of ik alsjeblieft in het ziekenhuis wilde bevallen. Daar heb ik toen mee ingestemd. Hij was bang dat als er iets mis ging ze mij niet op tijd konden redden. Uiteindelijk heeft onze dame zelf bepaald dat het het ziekenhuis werd