Hallo allemaal, Wie heeft voor ons de gouden tip om onze dochter weer netjes mee te laten eten met het avondeten, en vers fruit? In augustus heeft ze drie dagne in het zkh gelegen wegens uitdroging en oorontsteking, toen heeft ze sonde voeding gehad, sindsdien wil ze geen vers fruit en verse groente meer eten. het is voor ons een raadsel want daarvoor vond ze het heerlijk. ik probeer het elke week weer aan te bieden, had vorige week wortels en aardappels gekookt, maar madam weigerde het gewoon, en zette het uiteindelijk op een brullen. nou ja, dan maar weer een potje gegeven die ze heerlijk heeft opgegeten. met vers fruit precies hetzelfde, ze doet gewoon haar mond niet meer open, en uit een potje zit ze te smullen. nu willen wij het patroon graag doorbreken, want lijkt me niet slim om altijd maar potjes te geven, zit toch minder smaak aan. Hoe kunnen wij haar weer aan het verse eten krijgen? hoop dat iemand van jullie dit ook eens heeft gehad, en weet hoe wij het kunnen veranderen. Groetjes
Vervelend hoor. Ik denk dat je misschien beter advies vanuit het ziekenhuis of van je huisarts kunt vragen. Eten is toch wel iets waar kinderen soms heel moeilijk me kunnen gaan doen. Controle et cetera.. Sterkte en succes ermee
vandaag aten we zelf bloemkool, en haar ook gegeven, na twee happen wilde ze al niet meer. daarna inderdaad in een potje gedaan, daar trapte ze neit in. uiteindelijk heb ik er jus overheen gedaan, en toen at ze het wel. maar lijkt me niet zo fijn als er elke dag jus overheen gaat? of kan dat geen kwaad? met appelmoes vond ze het ook niet lekker, ze is blijkbaar kieskeurig geworden.
Tips (hier heeft het wel gewerkt!): - avondeten met appelmoes - verse groente/fruit helemaal pureren - evt. gepureerd fruit/groente in een leeg potje doen (misschien trapt ze erin!)
Ik zou gewoon de potjes blijven geven, maar ook een bordje met jullie eten erbij geven. Lisa heeft volledige sondevoeding gehad van 2,5 tot 8,5 maand en wij moesten dus beginnen met papjes (bij Eva Rapley gedaan maar dat kon bij Lisa dus niet) en aangezien ze vers niet zo lekker vond en wij natuurlijk heel graag van de sonde af wilden, zijn we potjes gaan geven. Vanaf 1 jaar ook een bordje met ons eten erbij. Vanaf 13 maanden ging ze daar wat van eten en na een paar weken at ze geen potjes meer. Ook geen groente trouwens, behalve doperwten, maar wel aardappels en vlees enzo. Met fruit ging het hetzelfde, daar heeft ze wel lang aan moeten wennen voordat ze wat meer soorten at, maar nu eet ze vrijwel alles. Ze is nu zelfs een betere eter dan Eva, wat Eva nu ook oppikt en dus beter gaat eten Inmiddels eet ze wat meer groente dan alleen doperwten. Ze eet nu ook wel wortel (uit blik), brocoli (als wij zeggen dat het een boom is eet ze het wel ) en sperziebonen. Overal maar 1 of 2 hapjes van, maar het is een begin. Ze eet wel 2 a 3 stuks fruit per dag dus met de vitaminen zal het wel goed zitten.
Er mag met 12 maanden ook wel wat meer smaak komen he, gepureerde worteltjes zijn dan idd niet zo lekker meer. En geef je het wel een sop de rapleymanier? Elke keer een paar doperwtjes of bruine bonen neerleggen. Gebakken aardappeltjes is vaak ook erg lekker, lekker vleesje. Doe je de ene dag dat en de andere dag een potje. Kan je smoothies maken? Is mijn zoontje momenteel gek op! Of gewoon een mandarijntje, niet gepureerd of groene druiven doormidden gesneden.
mss half om half doen om zo aan de smaak te wennen en beetje bij beetje tot het verse te gaan. Bij ons is het juist het omgekeerde, Lennert wil absoluut geen potjes eten wat ik soms wel eens gemakkelijk zou vinden.
Hier hetzelfde probleem na ziekenhuis opname.. Ze at in het ziekenhuis het eten niet, best logisch want dat is niet te vreten dus heeft ze daar potjes gehad. Wij hebben haar gewoon wat stukken gegeven en het zelf uit laten zoeken. Als ze zag dat wij aten, ging zij ook eten.
hoi, mijn broer heeft altijd potjes gehad, van in het begin. wou gen vers eten, dus vanaf 4 maand geprobeerd vers eten , niets wou hij alleen potjes. uiteindelijk is hij na maanden zelf gaan mee eten met ons allemaal. hij is nu 26 en eet toch alles. ik zou inderdaad laten proeven van jullie eten en dan een potje. en wat ze nu niet eten he komt volgens mij vaak nooit ik luste geen fruitpap en geen melk. ik lust nog altijd geen melk en geen fruit. en ben toch al bijna 30 en leef toch nog gr
Mijn dochter was ook een potjes liefhebber. Ik ben daar toen makkelijk mee omgegaan. Veel verschillende potjes met verschillende smaken aangeboden. Volgens mij rond 1,5 jaar ging ze steeds vaker en makkelijker met ons mee-eten. Met fruit werd het makkelijker toen ze het in stukjes kreeg
Vind je dat echt lastig? Eva heeft nooit potjes gehad en ik vond het bij Lisa dus juist wel lastig dat ze niet met ons mee kon eten en dat we er altijd aan moesten denken om potjes mee te nemen. Ik vind het echt heel handig dat ze nu gewoon eet wat wij eten.
Dat valt wel mee denk ik, Lisa is na haar verjaardag pas vast voedsel gaan eten en is steeds meer gaan eten, ook dingen waar ze eerst niets van moest weten.
Ik weet niet hoeveel jus je er overheen doet? Een heel klein beetje moet kunnen lijkt me hoor! Mijn dochtertje at ook nooit tijdens het avondeten, totdat ik er een halve eetlepel jus doorheen deed, nu eet ze alles! Maar wel met dat halve schepje jus... Ach ja, liever dat dan dat ze niks eet.
Bedankt voor jullie reactie's allemaal. ik ga zeker blijven volhouden om het haar steeds aan te bieden, vandaag heb ik haar een stukje sperzieboon gegeven, geprakt met aardappel wilde ze niet, maar zo uit haar knuistje ging prima als ik gewerkt heb, is een potje wel handig, omdat ik ook pas tegen 18.00 uur thuis ben, maar op de andere dagen dat ik thuis ben, ga ik gewoon van alles proberen. jus gaat er een heeeeeel klein beetje over, wij hebben meer, ha ha. ik ga ook even kijken wat de rapley methode is, want dat ken ik helemaal niet, ga ik vrijdag even googlen, dan ben ik weer lekker vrij, en meer tijd om voor ons allen eten te maken.
Even tussen de regels door, de potjes mama's geven jullie het eten dan echt uit het potje of van een bordje af? Omdat ik tips las om ze te foppen met vers eten in een potje? Ik zou gewoon rustig aan blijven aanbieden, zeker als ze een boon uit het knuistje wel eet! En anders eventueel vers & potje mengen op een bordje!
Hier het omgekeerde.... Mevrouw weigert sinds kort potjesvoeding resoluut. Meer dan drie happen eet ze er niet van. Zelfgemaakte eet ze altijd heerlijk op. Dat is op zich niet zo erg, maar soms is het weleens handig als je een potje kunt geven, bijvoorbeeld als je op visite bent of als er iemand op haar past... Nou, vergeet het maar. Ook potjes die ze voorheen zalig vond, daar trekt ze nu een vies gezicht bij, ze het op een brullen en doet haar mond niet meer open. Ik maak er nu maar niet een al te groot punt van. Zorg dat ik altijd liga, rijstewafels en bananen bij me heb, zodat ze in ieder geval iets te eten krijgt.... Thuis krijgt ze gewoon zelfgemaakt eten. In jouw geval denk ik dat ze misschien weer opnieuw aan de smaken moet wennen, ofzo. Geef haar gewoon potjes en af en toe een paar hapjes van je eigen groente, fruit en aardappeltjes om weer aan die pure smaken te wennen. Dan komt het hopelijk vanzelf weer, maar krijft ze ondertussen wel haar voedingsstoffen binnen.
Deze methode heb ik al meer gehoord voor kindjes die geen vers wilden eten. Zo hebben ze de smaak van het potje en tegelijk wat smaak van het vers. En geleidelijk aan geef je meer vers dan potje.
Hier ook niet, denk dat hij in totaal een potje of 4 heeft gehad? Voor te testen voor op vakantie, maar daar moest hij ze niet hebben. Hadden de stoomkoker mee, dus geen probleem. Dan kookten we wel vers voor hem. Gingen we op uitstap, dan bestelden we een bord groentensoep. Ging prima.
Hier nog een variant... mijn dochtertje is inmiddels 20 maanden en heeft tot ruim 15 maanden alleen maar potjes gegeten toen wilde ze die niet meer nadat ze ziek was geweest. Maar het gewone eten wil ze ook niet echt. Macaroni en spagetti, erwtjes en braadworst wil ze wel maar veel anders krijg je er niet in. Soep vind ze wel lekker ook al zit die helemaal vol met verse groenten, alles op... maar geef je haar de groenten zo bij haar avondeten dan eet ze nog geen hap. Aardappelen of frieten wat dan ook eet ze ook niet. Dus ik blijf maar iedere keer proberen met het avondeten om haar verschillende dingen aan te bieden. Meestal een heel klein beetje maar na een paar happen dan heeft ze genoeg. Daarom eten we sowieso 2 dagen per week iets van pasta want dan kun je blijven opscheppen en voor de rest zien we het dan weer.