Hoe groot is nu eigenlijk het gevaar in de eerste periode?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Dinky, 1 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dinky

Dinky Bekend lid

28 mei 2008
    531
    1
    0
    Musselkanaal
    Mijn vriend en ik hadden gisteren een gesprek over wanneer het nieuws aan anderen te vertellen enzo. Onze ouders weten er inmiddels van, ondanks dat het nog vroeg is. Maar de vrienden, die " hoor" je pas veel later iets te vertellen.. omdat het dan zekerder is na een week of 8-12?

Ik vraag me af wat nu eigenlijk de grootste risico's zijn zo in het begin? Hoe groot is het risico dat er iets mis gaat, als je het in procenten uit zou drukken? We weten pas kort van ons geluk en nu beginnen er wat zorgjes te komen over dit soort dingen.

Stresskipje vindt dit leuk.
  2. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

11 nov 2007
    1.652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Ze zeggen dat je met 12 weken de gevarenzone uit bent...
    Ik persoonlijk geloof daar niet zo in.
    Ik geloof er pas in wanneer je je kindje gezond en wel in je armen hebt.

1 op de 10 zwangerschappen gaat fout in de eerste 12 weken.
    De meeste mensen vertellen het met 12 weken...maar dat is heel erg persoonlijk.
    Er zijn genoeg mensen die het direct vertellen...en als het fout gaat dan kan je het verdriet delen met vrienden/kennisen

Ik heb het een heleboel mensen die me dichtbij stonden direct verteld...de rest op het werk e.d. heb ik het verteld na mijn eerste echo met 8 weken.

Gefeliciteerd met je zwangerschap en probeer er van te genieten!

Groetjes Debby

3. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

11 nov 2007
    1.652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Je moet het eigenlijk positief bekijken....
    Er gaan meer zwangerschappen goed als fout...
    ipv 1 op de 10 zwangerschappen gaat fout ;)

4. JustSanne

JustSanne Actief lid

8 mrt 2008
    477
    0
    0
    Bibliothecaris
    Zoetermeer
    wij hebben het niet lang voor ons kunnen houden (hooguit een week na de eerste positieve test...en was toen 7 wkn)...ook met in ons achterhoofd dat mocht het fout gaan...je er met mensen over kan praten zonder eerst uit te leggen dat je zwanger was...maar dat is voor iedereen anders...je moet doen wat je gevoel je ingeeft ;)

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.829
    3.352
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    1 op de 10 gaat fout in de 12 weken, maar die 12 weken grens is al wat naar beneden bijgesteld, om dat ook de echo juist -die met 12 weken zo'n beetje gegeven wordt- zo belangrijk is. Als je met 9 weken een goed kloppend hartje hebt gezien, dan gaat dat percentage van 10 procent, ineens nog een stuk lager. Ik weet het juiste getal niet meer, 3 procent ofzo? Scheelt een heel stuk in elk geval.
    Maar je kan nu toch alleen maar wachten verder. Het is eng en spannend, maar je kan niets doen verder om het te voorkomen als het mis gaat. Vandaar dat deze periode vaak ook als moeilijk wordt gezien. Zeker tot de 1e echo. Nu is die echo wel supergaaf hoor :) , eindelijk zie je dan je kindje -wat al een echt kindje is- in je buik! Zo ongelooflijk!
    Gefeliciteerd met je zwangerschap in elk geval :) en probeer niet te veel aan die zorgen te denken en zoek lekker afleiding!

Stresskipje vindt dit leuk.
  6. valhalla

valhalla Niet meer actief

Idd hoe langer je zwanger bent hoe kleiner de kans dat iets niet goed gaat. Dus met 9 weken is die kans al veel kleiner dan met vier weken bijvoorbeeld. Met 12 weken is het gevaar zo goed als geweken.

Wij hebben het gewoon meteen verteld aan ouders, broers en zussen en een paar collega's, inderdaad om de reden die Justsanne noemt.

7. Buikje81

Buikje81 Lid

24 mei 2008
    27
    0
    0
    Projectleider
    Zuid-Holland
    Hoi,

wij hebben er ook heel goed over na gedacht aan wie en wanneer we het zouden vertellen.. In het begin wilde we het wel van de daken schreeuwen, maar nu begint het wel minder te worden.
    Wij hebben er goed over nagedacht, als het zou mis gaan, aan wie je dat dan ook zou vertellen.. Onze ouders hebben we het meteen verteld op de dag dat we hebben getest! je moet het toch met iemand delen!
    Verder begin ik ook al een buikje te krijgen (ben nl niet zo heel erg dik) dus ik kan het ook niet zo lang meer verborgen houden..!
    Hele goede vrienden waarvan ik weet dat die te vertrouwen zijn, mijn baas, omdat ik daar een hele goede band mee heb, en mn oma..
    Verder komt de rest vanzelf!

Succes ermee, en weet je.. Iedereen moet het voor zich weten..
    Als het fout gaat, wie weet vertel je het dan ook wel!

Geniet verder lekker van je zwangerschap!

liefs M

8. Ischa31

Ischa31 VIP lid

5 sep 2007
    6.944
    83
    48
    thuis
    Toen ik de 1e keer zwanger was hebben we het na 8 weken (een goede echo) tegen iedereen verteld, volgens de gynaecoloog was toen de kans kleiner dan 5% dat het nog fout zou gaan. Helaas is toen bij de 12 weken echo gebleken dat het hartje met 10 weken gestopt was. Ik vond het toen niet prettig dat iedereen al van deze zwangerschap wist. Dus toen ik in januari weer een positieve test had hebben we het ook pas na de 12 weken echo verteld.

Maar inderdaad zoals al eerder geschreven er gaan meer zwangerschappen goed dan fout en probeer ook zo te denken.

9. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Wij hebben het beide keren heel vroeg verteld, de 2de keer na de miskraam al op de dag van de test zowat. Maar dat is heel persoonlijk, wel of niet vroeg vertellen heeft allebei z'n voor- en nadelen.

Tot de eerste 12 weken is de kans op miskraam inderdaad 10%. Heb je met 9 of 10 weken een goede echo dan heb je al een groot deel van dat extra risico gehad.
    Na 12 weken tot aan de geboorte is de kans dat het misgaat nog 1%.

10. Bloemetje

Bloemetje Bekend lid

6 aug 2006
    846
    0
    0
    Volgens mijn gyn is het met 6 weken spannend of het hartje gaat kloppen en met 8-9 weken of het kindje over gaat op de placenta.

11. riannebeijer

3 mrt 2008
    37
    0
    0
    @ Dinky

Ik ben ongeveer net zo ver als jij.
    Wij hebben het al bijna aan iedereen in onze omgeving verteld.
    Er zijn meerdere redenen:
    1. We wilden het van de daken schreeuwen het liefst.
    2. Het is het enige waar ik nog aan kan denken
    3. Ik ben niet heel dik dus er bestaat een kans dat je het al snel ziet en ik wil niet dat mensen het aan me vragen.
    4. Als het mis gaat weet iedereen waarom we verdriet hebben.
    5. Als mensen het weten zijn ze voorzichtiger met stoeien
    6. Ik ben erg moe en toen ik op een verjaardag was en vroeg naar huis wilde zeiden ze zo jong en dan al zo moe.
    En zo kan ik nog wel meerdere redenen bedenken waarom wij het wel hebben verteld.
    Het is ieder voor zich ik zou gewoon afwegen waarom je het wel of waarom je het niet zou vertellen en doen wat je hart je ingeeft dan doe je het altijd goed.
    Veel succes en geluk.

Groetjes
    Rianne

12. Blondie

Blondie Fanatiek lid

22 sep 2006
    2.138
    11
    38
    het hangt er ook nog vanaf in welke leeftijdscategorie je zit..

als je begin 20 bent heb je al minder kans op een miskraam dan dat je over de 30 jaar bent...

Er spelen dus meerdere factoren mee, maar de organen van het kindje zijn zo rond de 12 weken aangelegd, daarna hoeven ze alleen nog maar te groeien.

De kans dat het na 12 weken nog fout gaat is om die reden dus veel kleiner.

13. mootjen

mootjen Bekend lid

10 mrt 2008
    575
    0
    0
    heb ergens gelezen (in het boek 'zwanger') dat hoe groter het kindje eigenlijk is hoe minder kans je hebt op een miskraam.... ik hou de grens op 13 weken, dan mag de hele wereld het weten! alhoewel nu ook al wel veel mensen het weten, valt niet mee om het voor je te houden! en idd die echo is heel belangrijk , is mij ook verteld door de vk. heb met 9 weken hartje gezien en met 10 weken het hartje gehoord, de kans dat er nu nog wat gebeurd is echt minimaal. De meeste miskramen gebeuren volgens mij voor de 10 weken, dan wordt de kans veel en veel kleiner! geniet er nou maar van en maak je niet te veel zorgen! (deed ik ook/wel maar was dus nergens voor nodig)
    x

14. mootjen

mootjen Bekend lid

10 mrt 2008
    575
    0
    0
    en oja idd leeftijd heeft er ook mee te maken..

15. parel1988

parel1988 Bekend lid

2 apr 2008
    524
    0
    0
    ik heb over 2 dagen mijn eerste echo
    als alles dan goed is dan ga ik het vertellen aan me ouders en aan me schoonouders.

je hebt het kindje dan met je eigen ogen gezien en het hartje ook gehoord

16. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    even uit mn hoofd, zal vanmiddag thuis nog ff checken wat er precies stond. Komt uit het boek zwanger.

wk 1-5 10% kans op mk
    wk 6 nog 7,5 %
    wk 7 nog 3,5 %
    vanaf week 8 nog 0,5%

Maar het kan natuurlijk ook in week 20 nog fout gaan. Garanties zijn er nooit. Vaak zeggen ze als je een kloppend hartje hebt gezien dat de kansen dat het fout gaat ook drastisch afnemen.

17. Niet meer actief

Omdat mijn vorige zwangerschap eindigde in een miskraam na 9 weken, wacht ik met vertellen tot ik het kindje echt heb gehoord en gezien!

Van mijn vorige zwangerschap wist niemand het behalve mijn vriend, ook omdat ik er na 6 weken pas achter kwam dat ik zwanger was.
    Maar aan één kant was ik blij dat niemand verder wat ervan wist hoor!

18. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik heb het na 7 weken verteld, aan mijn familie. 2 dagen daarna kreeg ik de eerste echo, en toen we het hartje zagen hebben we daarna meteen de halve wereld opgebeld :D
    Morgen krijg ik weer een echo, hopelijk gaat alles nog goed in mn tummy, dan kan ik pas echt gaan genieten :) Ik ben toch nog steeds een beetje bang dat er iets mis gaat..

19. evepientje

14 apr 2008
    78
    0
    0
    Hilversum
    Ik heb het nu net verteld. Dit weekend aan vrienden en vandaag op mijn werk. Opeens was ik er klaar mee. Ik wil het gewoon kwijt! Twee weken geleden het hartje gehoord en de kans op een miskraam is nu nog 5%......
    Al is dat voor mij geen garantie, qua gevoel. Ik ben daarin ook een doemdenker......maarja zekerheid hebben we nooit meer meiden als moeder.............
    liefs, evepientje

20. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    wij hadden het alleen onze ouders nog verteld. en toen ging het met bijna 5 weken mis! :cry:
    vond het heel erg om toen te moeten zeggen dat het mis was, maar aan de andere kant had ik het ook heel naar gevonden zoiets voor me te moeten houden. vond het al heel moeilijk om op werk niks te zeggen en gewoon gezellig en actief te doen, terwijl ik het liefste in bed wilde liggen, en huilen...
    een aantal vriendinnen en mijn broer weten nu wel dat ik die mk heb gehad. krijg alleen maar lieve woorden en steun van ze. :)

bij een volgende keer (hopelijk snel! kan niet wcahten haast...) vertellen we het weer snel aan onze ouders; je wilt het toch ook delen als het fout gaat? de rest denk ik pas na de eerste goede echo. ofzo. we zien wel.

ik ben wel verbaasd als ik lees dan sommigen het pas na 12 weken aan hun eigen ouders vertellen: heb je die dan al die tijd niet gezien? ik zou dat bij hun echt niet voor me kunnen houden! hoe verklaar je dat je geen wijntje meer wilt, en die biefstuk ook niet meer hoeft? knap hoor.

Deel Deze Pagina