verplicht doorlopen tot 42/43 weken?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Zonnebeertje, 7 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    Ik ben nu voor het eerst overtijd, mijn andere 2 kids waren met 39.4 geboren.
    Nu ben ik al 3 dagen overtijd :(
    maandag gestript en de nacht en dag daarna veel lichte weeen gehad, maar het zette niet door (hele weekend daarvoor ook al) :(
    Wel veel bloederig slijm verloren.
    Nu zie ik het echt niet zitte om nog 2/3 weken door te lopen, heb steeds lichte weeen die niet doorzetten, hebben de kids al een paar keer voor niks weggebracht en mijn man kan ook niet steeds naar huis komen van zijn werk. wordt er een beetje moedeloos en verdrietig van. Bang dat min lichaam gewoon niet kan of wil bevallen.

Nu is mijn vraag eigenlijk in hoeverre je het verplicht bent om door te lopen tot 42/43 weken, eigenlijk wil ik gewoon uiterlijk met 41 weken bevallen, ben anders gewoon bang dat er iets misgaat met de placenta of navelstreng of iets anders.
    En daarnaast gaan mijn ouders, broertje, zwager en s.zus op vakantie, die zullen haar dan pas na 3 weken zien.

2. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

20 nov 2009
    1.130
    3
    36
    Volgens mij mogen ze je tot maximaal 41.5 je laten doorlopen en daarna inleiden.

Succes!!

3. Zonnebeertje

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    ok, dank je wel! ik zal het maandag iig bespreken!
    ukkie is nu ook al ruim 8 pond, echt klaar dus om te komen!

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    volgens mij laten ze je tegenwoordig niet langer doorlopen dan met 41 weken - in die zin: Als de moeder het zelf wil, mag je ingeleid worden met 41 weken.
    En anders doen ze het volgens mij bij voorkeur uiterlijk met 41+3 . Dat waren tenminste de richtlijnen bij m'n jongste, bij de oudste (2008) was dat nog niet en lag het allemaal nog wat later...

Ik ben zelf dus 40+6 bij de gyn geweest, na 3 x strippen (vanaf 40 weken) en hij ging gelijk kijken of er plek was voor de dag erna en toen mocht ik me rond 8.00 uur melden , half 10 gel erin, met het idee dan rond de middag een infuus. Maar om 12.59 was ik al bevallen.

5. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Hier is het beleid uiterlijk met 42 weken inleiden en in het zh bevallen. Dat is vlgs mij ook de internationale norm voor overtijd zijn, zo staat het bv ook in mijn Amerikaanse zwangerschapsapp van What to expect when you're expecting.

Vlgs mij verschilt het per vk wanneer ze evt gaan strippen. Overigens is in verschillende topics al eens verwezen naar cijfers van het CBS waaruit blijkt dat er absoluut geen hogere sterftecijfers zijn na 40, 41 of 42 weken. Dus maak je daar niet te druk over. Hou gewoon zelf in de gaten of je voldoende leven blijft voelen.

6. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    de gyn zei mij vorrige x dat ze nu bij ons in het ziekenhuis vanaf 41 weken gingen inleiden net als in de rest van de wereld, eerder deed ons ziekenhuis het wat later ofso maar dat was de afgelopen jaren dus veranderd naar 41 weken omdat de rest dat ook allemaal deed?

maar goed, verscheelt dus nog steeds wel per ziekenhuis denk ik

7. Bij de oudste lieten ze iedereen standaard doorlopen tot 42 weken.

Nu is dat verandert. Als de ouders en natuurlijk vooral mama het wil kun je ingeleid worden met 41 weken.
    Ze hebben aangegeven dat enorme wetenschappelijke studies wereldwijd zijn geweest dat tot 41 weken de inleidingsrisico's groter zijn dan afwachten. Na 41 weken worden de risico's tussen afwachten en inleiden even groot en met 42 weken is het beter om in te leiden.

Wij hebben er nu zelf voor gekozen dat als de conditie van de kleine het toelaat om te wachten tot het uit zichzelf begint.

Gisteren was de controle prima en morgen hebben we weer een afspraak. Dan met ctg en een echo om het vruchtwater op te meten. Voor maandag dan weer een afspraak voor ctg en controle en als de kleine er dan nog niet is wordt de inleiding gepland voor woensdag.

(De oudste is met 42 weken ingeleid en de tweede kwam met 40+6 en we zijn nu aan het wachten op nummer drie, vandaag 41+1).

8. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    In het ziekenhuis waar ik bevallen ben mag je maar tot 41 weken doorlopen. daarna wordt ingegerepen vanwege de toenemende risico´s.

9. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Kan trouwens ook zijn dat ze een verschil maken tussen
    moeders met een mi die al bij de gyn lopen en 'gewone' zwangerschappen bij de vk. Kan me voorstellen dat dat de afweging anders maakt. Maar dat weet ik dus niet.

10. Zonnebeertje

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    Wel fijn om te lezen dat ze vanaf 41 wk wel in willen leiden!!!
    Ik hoop het echt!!

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Bij onze VK is het standaard dat je met 41 naar de gyn gaat voor een controle. Daarna ga je weer terug naar de vk als er niks aan de hand is.
    Maar je kunt bij de gyn ook aangeven dat je ingeleid wilt worden, en dan regelen ze dat vaak wel met die termijn..

12. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Ik vind het best raar dat je door moet lopen tot 42 weken en dan steeds zelf in de gaten houden of je leven voelt? waar slaat dat op! en wat als je geen leven voelt ? nou lekker dan !?! ze kunnen moeilijk baby in buik gaan reanimeren lijkt me?! Ik ga als ik overtijd ben gelijk naar verlos en zeuren dat ik ingeleid wil worden!! netzolang totdat ze doen!!

13. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik vraag me af waarom.

Je lichaam is geen machine die precies op 40 weken bevalt. De normale termijn is 37-42 weken. Die speling is er nou eenmaal. Ik kan me voorstellen dat je bij 41 wat extra controles wil, en aanstuurt op inleiden, maar vanaf 40 weken vind ik het eigenlijk niet nodig zonder reden.
    De bevalling is dan vaak ook zwaarder, omdat je lijf er nog niet klaar voor was.

Nu heb ik makkelijk praten, mijn familie loopt standaard overtijd. "Vroeger" gerust over de 2 weken. Ik en mijn zusje 17 dagen, mijn moeder 15, mijn oom 18. Mijn neefjes met 9 en 10, mijn jochie met 8..

Vooral de term zeuren vind ik een beetje overdreven. Je kunt dit soort dingen toch normaal met de VK bespreken, lijkt mij..

14. En voorbij de 41 weken mag je ook niet zonder extra controles door blijven lopen bij ons in het ziekenhuis. Je moet dan verplicht ctg's en vruchtwagen metingen laten doen om te controleren of alles goed gaat met de baby.

Minder leven voelen is toch bij elke termijn een belangrijke reden om te overleggen met je vk of gyn en een extra controle.

15. Sila24

Sila24 Niet meer actief

haha deepfreeze de term zeuren heb ik gebruikt omdat ik boven ergens had gelezen dat ze moeijlijk doen daarover. Maar dit heb ik al besproken met mijn verloskundige en die zei dat ik met 41 weken sowieso wel ingeleid mocht worden en eerder misschien als ik andere pproblemen of klachten heb kon besproken worden zei ze . Ik hoop niet dat ik overtijd loop maar ik wil echt niet tot 42 weken doorlopen, dat is echt gevaarlijk hoor!!

16. @sila: als het echt gevaarlijk was zouden ze het niet doen!

17. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ja maar tis mij teveel gokwerk , zou het liever eerder ingeleid worden dan in onzekerheid afwachten maarja meningen verschillen daarover

18. @ sila: dat is natuurlijk wat anders. Als jij je prettiger voelt bij inleiden bij 41 weken dan kan dat tegenwoordig.
    Wij kiezen ervoor om niet in te leiden. Die ene week onzekerheid over wanneer het begint kan er ook nog wel bij. Bovendien voelt het voor ons niet als een risico lopen door door te lopen tot 42 weken. Doen alles het liefst met zo min mogelijk ingrijpen en je lijf alles zelf laten regelen.

19. Zonnebeertje

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    Ik ben benieuwd, ik w echt niet tot 42 wk doorlopen! Ben de slijmprop al kwijt, heb al ontsluiting, alles is er klaar voor :)

20. Chai

Chai Niet meer actief

Hoi,

Het hangt misschien van het ziekenhuis af waar je wilt bevallen hoe ze handelen.
    Maar waar ik ging bevallen wilden ze me absoluut niet langer dan 41+5 weken doorlaten lopen en ik zou dan dus ook ingeleid worden.
    Bij mij was het omgekeerd, ik twijfelde namelijk wel of ik dat wel wou.
    Ik genoot zo erg van mijn zwangerschap.
    Gelukkig is ze gewoon uit zichzelf gekomen met 41+4 weken een paar uurtjes voor ik ingeleid zou worden. :D

Deel Deze Pagina