Hoi allemaal, Wanneer zijn jullie voor de bevalling getoucheerd/gestript door de verloskundige? Het rommelt hier namelijk (morgen 39 wkn) met harde buiken en daar tussendoor een baby die daar flink tegenin trapt. Maar ik loop liever niet door tot 42 weken als dat niet nodig is, gezien het onderzoek dat hiernaar geweest is ivm babysterfte. En wat houdt strippen precies in en is dit pijnlijk? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen/reacties en alvast bedankt! Groetjes, dibbes
De verloskundige maakt dan de vliezen los met haar vinger, in de hoop dat het de bevalling op gang brengt. Ik ben zelf gestript met bij de eerste met 40.4 en bevallen met 40.5, bij de tweede gestript met 39.4 en 40 weken en na de tweede poging dezelfde avond bevallen. Ik ben dus stripfan . Het kan overigens alleen maar als je al wat ontsluiting hebt, want alleen dan kan de verloskundige bij de vliezen komen. Het is niet heel pijnlijk, wel wat gevoelig.
Mijn verloskundige bood het strippen mijn vorige zwangerschap aan vanaf 41 weken. Eerder liever niet, omdat je lichaam er al wel klaar voor moet zijn. Anders kun je een dag flink voorweeen/buikpijn hebben, zonder dat het iets doet. Daar wordt je nog meer moe van, ipv dat het je helpt. Zelf heb ik het geweigerd, omdat mijn familie bekend is met lang overtijd gaan. Zelf ben ik 17 dagen te laat geboren. Ik vond 41 weken nog niet te laat, want ik rekende op 42 weken. Een kennis was op dezelfde dag uitgerekend. Zij is gestript met 41, 41+2 en 41+5, en bevallen op 41+6. Maar wel 3 dagen extra buikkrampen. Terwijl ik alsnog op 41+1 ben bevallen. Puur natuur.. Ik geloof zelf dat strippen alleen werkt, als je anders ook wel binnen een dag of 3-4 zou bevallen. Bij strippen maken ze de vliezen los van de baarmoeder. Dus er moet in ieder geval ruimte zijn om dat te doen. Het gevoel ken ik niet. Maar het toucheren opzich was wel gevoelig, en als ze er nog moeten wroeten, lijkt het me niet prettig. Maar van korte duur, dus wel te doen. Ik ken wel 1 manier waarvan ook bewezen is dat het kan helpen: sperma.. Daar zit een stofje in, dat de baarmoeder stimuleert als het daarmee in aanraking komt. Dus gewoon aan de klus, en hopen dat dat werkt
Bij Levi ben ik de eerste keer met 38.5 week gestript. Was toen helemaal verweekt en had 1 cm ontsluiting. Helaas was het strippen zonder resultaat. stelde ook weinig voor ( rondje van de zaak zeg maar ) Met 39+3 ben ik nogmaals gestript. Dit keer goed en lang tot ik duizelig werd. toen is ze gestopt. Had inmiddels 2 cm ontsluiting. 2 uur later begon het te rommelen. 6.5 uur later was Levi er.
Bij de eerste (in 2008) was het nog zo dat ze bij ons niet gingen strippen vóór de 41+3 . Bij de jongste (in 2010) was de norm hierbij aangepast naar strippen met 41 weken. Omdat ik er zwaar doorheen zat (ik kon niet meer voor de oudste zorgen), wilde ze het vanaf 40 weken hier proberen. Ik vond het toucheren bij de oudste vervelender dan bij de jongste: Als je rustig uitblaast, dan ontspan je wat makkelijker en dan is het allemaal wat minder pijnlijk. Dat was ik bij de oudste dus nog niet... Ik ben bij de jongste uiteindelijk 3x gestript, maar de ontsluiting was ook maar minimaal, ze konden er erg moeilijk bij. Met 40.6 mocht ik naar het ziekenhuis en 1 dag later ben ik ingeleid met gel en 3,5 uur nadat de gel ingebracht was, bevallen.
Bedankt voor jullie reacties! Ik wacht het nog even rustig af. Vandaag een bezoekje gehad bij de verloskundige en de harde buiken die ik regelmatig voel zijn een soort voorweeën. Maargoed, die kunnen bij een tweede kindje al 2 weken voor de bevalling voorkomen. Dus afwachten maar... Ik hoop dat hij een beetje op tijd komt!
Hier had ik kunnen kiezen voor een inleiding vanaf 41 weken, dus naar het ziekenhuis. Anders zou de verloskundige (indien mogelijk) strippen bij 41+3. Het was allemaal niet nodig, eerste kindje is geboren bij 40+6 en de tweede bij 40+2 (inderdaad na een weekje van voorweeën, irritant was dat, elke keer denken dat het misschien begint... en toen het echt begon vroeg ik me steeds af of dit nou voor het echt was of nog steeds niet..). Zolang jij goed in de gaten wordt gehouden en je meteen aan de bel trekt (en een ctg krijgt) bij minder leven voelen, zijn er geen grotere risico's aan overtijd lopen. Er gaan ongeveer evenveel baby's dood na 41 of zelfs 42 weken zwangerschap als na 39 of 40 weken (en veel minder dan na 37 of 38 weken).
gestript tussen de 40 en 41 weken. heeft hier niets geholpen en ben er geen fan van. vond het niet zo prettig. vanaf 41 weken hoor je naar het zkh te gaan voor de controles dan maken ze oa een ctg. als het nog lang op zich blijft wachten dan (zo ging het bij mij...) mocht ik kiezen, of elke dag op controle of inleiden. heb het laatste gekozen. ze is met 42 weken en 1 dag geboren
Ik werd gestript bij 40 + 3. De gyn zei dat hij even wilde kijken hoe het stond met de ontsluiting, hij voelt en zegt ja 3 cm ontsluiting. Owja zegt hij er achteraan, ik heb je ook gelijk gestript, dus er kan wel eens wat op gang komen :S. Ik heb er serieus waar niets van gemerkt. Uurtje later 1 cm erbij. Naar huis gegaan, heerlijk geslapen, volgende dag moest ik ingeleid worden, had ik al 5 cm. Ik was om 10 uur in t zh, om 2 uur aan het infuus, om 17,52 mijn dochter op de wereld gezet. Ik teken ervoor dat het nu weer zo mag gaan En ze mogen mij weer strippen hoor, ik vond het geen probleem!
Hier strippen ze pas vanaf 41 weken. Ze zeggen dat als ze het eerder doen, de kans te groot is dat er niks gebeurd. Als het lichaam er nog niet klaar voor is, heb je alleen een hoop pijn en gerommel zonder dat de bevalling begint. Met 40+4 gaf de verloskundige aan dat ze het wel wilde doen als ik dat perse wilde, maar raadde het wel af. Aangezien ik supergoed sliep en dus geen zin had in nutteloos gerommel, heb ik me niet laten strippen. Die nacht begonnen de weeën en de volgende ochtend is ons zoontje geboren.
Hier ook pas vanaf 41 weken! Ik ben maandag gestript en kreeg er wel weeën van, is alleen niet doorgezet!
Hier deden ze het ook vanaf 41 weken. Ben met precies 41 weken zondags 'smiddags om 15.00uur gestript (had toen 2cm ontsluiting) en om 16.00uur sloeg het gelijk aan. Om 03.03uur is onze kleine man geboren!