Eten.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door joycje, 9 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Ja hoor wat denk je.. Hebben we het slapen voor elkaar.. Stoppen we gewoon met eten..

Mijn kleine meneer is opeens niet zo'n beste eter meer.. Als voorbeeld hij heeft vandaag vanochtend een boterham met appelstroop op. Vanmiddag een boterham met kaas gemaakt uiteraard alleen de kaas gegeten.

Tussendoor een rijstewafel en stukje banaan gehad. En vanavond alleen danoontje gegeten..

Gisteren hetzelfde... Wat moet ik hiermee? Gewoon even laten en geen aandacht aan geven.. En hij gaat van tafel om te spelen.. Wat vinden jullie daarvan? Moet hij aan tafel blijven? Of laten jullie je kindje dan ook spelen..

Toetje krijgt hij altijd. Dan heeft hij wat in zijn buik. Vanavond gelukkig nog wel wat halve druiven gegeten.

Zou ik s ochtends op pap moeten overgaan? Meestal eet hij dan namelijk zijn brood ook niet. Als hij dan pap krijgt heeft hij in ieder geval een fatsoenlijke bodem..

Hij is twee weken geleden hartstikke ziek geweest (beide kanten oorontsteking) en toen is hij al afgevallen. En dit gaat nu wel in een rap tempo door.. Dus ik hoor graag jullie meningen en ervaringen..

Thanks!

2. Marjannn

Marjannn Bekend lid

31 dec 2008
    500
    0
    0
    (Sport)masseur
    Ik zou er zo min mogelijk aandacht aan besteden, je kunt hem niet dwingen om te eten en hoer meer jullie er een punt van maken, hoe meer hij het gaat zien als een speeletje. Ik denk dat het het beste werkt alsof je doet dat het je niks interesseert.

Als hij 's ochtends geen boterham wil eten, zou ik inderdaad op pap overstappen. Als hij dat wel wil hebben... je kunt hem ook laten kiezen toch?

Mijn dochter mag tijdens het avondeten van tafel om te spelen als ze klaar is. Wij willen niet dat ze gaat spelen en af en toe een hapje komt halen. Van tafel mag dus altijd, maar dat betekent dat de maaltijd is afgelopen.

3. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Thanks dat laatste heb ik zeker wat aan. Ik ben inderdaad ook geneigd om hem tussen het spelen door dan happen te gaan geven. Mijn vriend zegt dan ook dat hij alleen mag eten wanneer hij aan tafel zit. En idd heeft hij ook wel gelijk..

4. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Voorlopig niets mee doen. Esmae heeft het zowat een jaar gehad! Maar zolang ze vrolijk is, goed groeit en doet, komt het wel weer in orde. Bijna alle kinderen maken deze fase door. Zeker rond deze leeftijd volgens mij. Het is alleen zo frustrerend; jij doet je best op lekker en gezellig eten en ze nemen gewoon niet eens een hapje! En dat toetje fietst dan wel naar binnen. Heel vreemd!

Echt, maak je geen zorgen. Dat moet je pas doen als je merkt dat zijn gezondheid achteruit gaat. Wat ik wél deed; overdag ging het eten makkelijker dan 's avonds. En dus maakte ik tussen de middag wel eens wat lekkers klaar. Gekookt of gebakken eitje bijvoorbeeld. Een tosti. Eens een keer een croissantje, krentenbolletje snoepen. Dan kreeg ze toch genoeg binnen en wat we nog steeds niet hebben afgeleerd is de fles 's avonds voor het naar bed gaan. We noemen het de "tut-fles". Het is er echt een voor de fun. 90cc maken we klaar en die telt toch ook weer mooi mee. Esmae is ook gek op fruit bijvoorbeeld. Als ze 's avonds dan echt helemaal niets wil, bied ik nog wel eens een knijpfruitje aan. En tussendoor meer fruit. Komt er genoeg binnen.

Ze overleven het wel. Echt waar. Gek genoeg heb ik me om het eten nog nooit zorgen gemaakt. Terwijl ik me best snel druk kan maken als het gaat om mijn dochter.

Wat betreft het van tafel gaan met eten. Dat is moeilijk. Als ze niet eten en gaan zitten klieren, heeft het weinig nut. Dan kun je beter zeggen; ga maar van tafel. Of geef alvast het toetje. Strijd voeren heeft geen zin. Esmae kan heel lang aan tafel zitten, en soms niet. Ze zegt dan altijd keurig dat ze klaar is en dan mag ze gaan. Ik vind het dan ook niet erg als ze terug komt voor het toetje. Dat komt later wel. Ze zijn nog zo jong.. Maar achter haar aanlopen met eten, dat doe ik dus ab-so-luut weer niet. Het is of aan tafel en anders dus niet.

5. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Thanks justme supertips :).. En in ieder geval een beter gevoel... :).

6. janna76

janna76 Fanatiek lid

8 nov 2008
    1.412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Hier nog steeds een drama eter. We moeten hem echt dwingen of omkopen. Vooral bij het warm eten. Ik zou in elk geval ze verplicht aan tafel laten zitten tot dat het eten klaar is. Wat ik wel eens doe met vooral de jongste is een klein speelgoedje zodat hij even wat te prutsen heeft omdat zijn grote broer dus echt heel lang erover doet. Maar een toetje zou ik altijd geven.
    En over sòchtends pap of brood. Zou ik niet moeilijk over doen. Gewoon geven.

Liefs Janna

7. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Meestal is het echt een fase. Ik zou er geen aandacht aan besteden. Finn eet soms super goed, en soms dagen echt bijna helemaal niks. Aandacht eraan besteden werkt juist averechts, heb ik het gevoel. En als hij echt honger heeft eet hij wel hoor...

Deel Deze Pagina