Wel/niet screening syndroom van down

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Gwennie, 23 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gwennie

Gwennie Lid

18 apr 2006
    63
    0
    0
    Hee hoi meiden,

De laatste dagen zit ik toch na te denken over een screening/kansberekening op het syndroom van down middels bloedonderzoek en een nekplooimeting in combinatie met mijn leeftijd. In het begin was ik van mening om het niet te doen, maar denk er nu toch over om wel een kansberekening te doen.....
    Ik heb gelezen dat sommige meiden 1:5000 hadden als uitslag en anderen nog hoger. Terwijl 1 op 1000 ook een vrij kleine kans betekent. Ik denk dat het mij een stuk onbezorgder zou maken als ik zo'n uitslag zou krijgen. Natuurlijk houdt ik ook rekening met het gegeven dat de uitslag zorgwekkender kan zijn... Maar als ik het niet doe, dan blijf ik bezorgd ben ik bang. :cry:

Wat waren jullie redenen om een kansberekening te doen?

Groetjes,

Gwennie

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Onze reden was omdat mijn vriend zijn oom t syndroom van 'Down' heeft. Nu achteraf bleek t niet erfelijk te zijn (je hebt ook wél een erfelijk downsyndroom.) En mijn vriend was hier erg ongerust over, vandaar dat we t wel hebben laten doen. Uitslag was goed, kans van 1 op 50.000. Dit heeft m erg gerustgesteld (en mij ook.) Succes!

3. Niet meer actief

Ik heb het ook gedaan, gewoon omdat de mogelijkheid daar was. Onze berekening van 1 op 5000 en tsja.. je hoeft die ene maar te zijn hè!

Je weet pas echt dat alles goed is, wanneer je jouw kindje in je armen hebt!

Als onze berekening 1 op 150 was geweest ofzo, dan hadden we ook vervolg onderzoeken gedaan en als dan bleek dat het inderdaad down zou hebben, dan zouden we de zwangerschap beëindigen. Nu is de kans wel kleiner, maar wel reeël aanwezig.. Als het dan toch zo blijkt te zijn, dan is dat zo..

4. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    Ik heb die test gedaan ivm trisomie 18 in mijn vriend zijn familie, als het kindje een kans op down bleek te hebben had ik overigens geen abortus gedaan.

5. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Ik werd ook voor de mogelijkheid gesteld om onderzoeken te doen.
    Samen hebben we besloten dit niet te doen omdat we ons totaal geen raad wisten wat we zouden doen als een uitslag niet gunstig zou zijn.

Beetje struisvogelgedrag, maar het heeft mij wel een iets onbezorgdere zwangerschap gegeven.

Voor je test(en) laat doen, bedenk dan goed wat je na de uitslag gaat doen.

Groet van Kiki

6. Cindy

Cindy Lid

18 jul 2005
    41
    0
    0
    Wij hebben het niet gedaan, meer omdat ik dacht: dan is de kans bv 1 op100 en dan? zekerheid heb je dan nog steeds niet en daarbij zou ik dan nog steeds niet gerust gesteld.
    Daarnaast ben ik van mening dat je nooit zekerheid hebt, ook bij een bevalling kan nog van alles mis gaan waardoor je geen 100% gezond kindje krijgt.
    Daar moet je denk ik dus maar niet vanuit gaan, maar als jij daar een goed gevoel over hebt (om een kansberekening te laten doen) moet je het gewoon doen.

Gr Cindy

7. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Wij hebben er geen laten doen omdat dit kindje hoe dan ook welkom is.

Het is denk ik belangrijk om van tevoren te bedenken waarom je een kansberekening wil en wat je gaat doen met de uitslag, mocht die niet zo gunstig zijn.

8. slingding

slingding VIP lid

9 apr 2006
    5.425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    Wij hadden ook zoiets, en er is in principe geen aanleiding bij ons om het te laten doen.

9. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    hier precies hetzelfde verhaal.
    als ons kindje het down syndroom zou hebben, so be it. zou het never nooit weg kunnen laten halen.
    wij hebben het om die reden ook niet gedaan.

ik denk idd dat je eerst voor jezelf moet bepalen wat je met een negatieve uitslag zou gaan doen.
    en dan beslissen of je het nu wel of niet al wilt weten.

10. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    De voornaamste reden dat ik het heb laten doen is eigenlijk dat het kon en dat het vergoed werd.
    Ik ben een van die vrouwen die van het begin af aan al een goed gevoel heeft over het kindje in haar buik;)
    Natuurlijk is het zo dat een positieve uitslag rust kan geven, en ja je weet het pas zeker als je je kindje in je armen houd, en dan nog sommige aandoeningen komen pas later aan het licht........

Als het jou rust geeft zou ik de test laten uitvoeren.

11. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Wij kiezen er ook voor om het niet te doen. Zoals al eerder gezegt: wat als de uitkomst 1 op 100 is? Wat doe je dan? Ga je de risico testen doen, laat je het erbij en heb je een bezorgde zwangerschap..want tja, de kans is 1 op 100. Of laat je het weg halen, terwijl je 99% kans heb dat het wel gezond is! Volgens mijn man ga je alleen maar meer onzekerheden kweken bij dit soort testen!
    Nu heb ik ook de gedachten, zolang een kind gelukkig kan zijn in dit leven, wie ben ik om het dan weg te laten halen? En moet je een skijken hoe gelukkig een mens met het down syndroom is!

We hebben wel zoiets van, mochten ze later zien dat we zwanger zijn van een kindje dat een kasplantje zou zijn, dan misschien wel weg laten halen..maar ook dat weten we nog helemaal niet!

Ik vind wel dat het een hele persoonlijk beslissing is, en iedereen moet er voor zichzelf goed over nadenken, en iedereen heeft zo zijn eigen redenen!

kus miek

12. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    Ten eerste vraag ik me af of je niet te laat bent met dit te regelen. Ik dacht dat je het vòòr de 12 weken moest laten doen. Maar ik kan me vergissen.

Wij hebben besloten om het niet te doen omdat het kindje altijd welkom is. Daar komt bij dat ik jong ben en er in de verste familie geen donw syndroom of andere "afwijkingen" voorkomen.

13. slingding

slingding VIP lid

9 apr 2006
    5.425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    ja, het meot voor de 12 de week van de zwangerschap.

14. babsie

babsie Fanatiek lid

10 sep 2006
    1.432
    0
    0
    Nou ik ben vorige week bij de gynacoloog geweest en je moet het tussen de 11 en 14 weken laten doen. bloedonderzoek moet in week 9 gebeuren. Wij hebben het niet gedaan omdat ik al wist dat ik hoe dat ook de zwangerschap niet zou beeindigen.

15. winnie89

winnie89 Actief lid

19 mei 2006
    107
    0
    0
    hoi dames,

Ik ben vandaag vh eerst bij de gyn, geweest echo enz.. gehad. Was prachtig om te zien, nu blijkt dat ik geen 11wk en 1 dg ben maar 12wk en 1 dag dus ik had niet zolang de tijd om te beslissen of we die test wilden doen, wij hebben besloten aangezien mijn leeftijd 37 om het wel te doen. Nu moest het dus vrij snel omdat je inderdaad tussen de 11 en 13 wk vertelde ze mij moest doen. Nu gaan we as maandag en duimen dat alles goed is. het klinkt misschien raar maar denk niet dat we het weghalen als het anders uit mocht vallen.
    Maar we hadden waarschijnlijk gehoopt er langer over na te kunnen denken, omdat we dachten we hebben nog een pr weken vd evt test, niet dus. we hebben direct een afspraak gemaakt en wachten daarna wel af. hoe het uit uit mocht pakken.

lieft winnie89

16. slingding

slingding VIP lid

9 apr 2006
    5.425
    1
    0
    verzorgende IG
    Middelburg
    sterkte winnie!

17. Gwennie

Gwennie Lid

18 apr 2006
    63
    0
    0
    Hoi meiden,

Bedankt voor jullie reacties. Gisteren heb ik gebeld met de VK-praktijk en ik ben inderdaad te laat. Ik had gisteren direct langs moeten komen voor een echo en om bloed te prikken... Ik zat op mijn werk en dat is niet in de buurt van de praktijk. Ook denk ik zelf dat ik al verder ben dan 11 week, omdat ik destijds een ovulatietest heb gedaan...
    Kortom: als je het na die 11 wkn doet, dan is de uitkomst niet meer betrouwbaar en dus ben ik te laat en dacht ik:"dan kan ik het beter maar niet meer doen". Wat nog wel kan is een nekplooimeting en bloedonderzoek later (tripletest) maar deze is iets minder betrouwbaar.
    Gisteren was ik best wel overstuur/emotioneel :cry: toen ik belde met de VK. Ik was bezorgd en merkte dat ik even het vertrouwen kwijt was: komt het wel goed, is er niets aan de hand met de kleine. De verloskundige zei ook ":"je maakt je al zorgen om de kleine". Ik denk dat ze daarmee de vinger op de zere plek legde... Ik denk dat ik voor het eerst echt last had van mijn hormonen qua emotionaliteit. Ik voelde mij heel verdrietig. Alsof ik de hele middag wel kon huilen. Vandaag gaat het beter. Maandag heb ik mijn eerste echo. Ik denk dat dit moment mij ook wat geruster zal stellen. Dan zie ik immers voor het eerst ( hoop ik! ) dat er echt een babbie in mijn buik zit..... Nu zie ik nog zo weinig en vraag ik mij af, is alles wel goed, zit er echt wat? Tot vorige week had ik nergens last van....
    Nou, het zal er allemaal wel bij horen!

:rolleyes: Gwennie

18. winnie89

winnie89 Actief lid

19 mei 2006
    107
    0
    0
    hoi dames,

Gister me test gehad vd nekplooimeting volgens de echoscopiste was de meting 1,77 dus ruim onder de 3mm is dus goed, nu de bloedtest afwachten duurt 1wk.

Het mooiste was dat we de kleine weer hebben gezien, en het was een uitslovertje zei ze. Hij of zij was erg druk in de weer, heeft ruim 1uur geduurd voordat we eindelijk de juiste meting hadden.

En het mooiste was natuurlijk dat we weer 3echo foto's mee hebben gekregen. Nu hebben we er in 1 wk 4st en zijn zo trots als een pauw.

We hebben er de volste vertrouwen in dat alles goed komt/is.

Liefs winnie89

19. Karla

Karla Nieuw lid

8 nov 2006
    2
    0
    0
    verzorgende
    Herent (belgie)
    hoi allemaal,

ik heb ook de nekplooimeting laten doen en bij mij was deze in orde. ik ben namelijk 24, komt niet in de familie voor en ze had 2 mm en ze maken zich pas vanaf 3 mm ongerust.
    dit alles is dus echt maar een kansberekening waar ik niet meer in geloof want een half uurtje na de bevalling kwamen ze met de mededeling dat onze dochter het downsyndroom heeft.
    het is niet makkelijk maar ik heb een schat van een dochter en dat kan ik wel van de daken schreeuwen! denk als je echt zeker wil zijn dat je beter voor een punctie gaat.

veel succes iedereen en geniet van jullie zwangerschap!

groetjes

20. winnie89

winnie89 Actief lid

19 mei 2006
    107
    0
    0
    Hoi wij hebben ook de nekplooimeting achter de rug. uitslag was 1,77mm dus meting was goed. en de bloed uitslagen waren 1 op 260 dus volgens de gyn. hoef ik geen ander onderzoek te laten doen, mag wel die keus is aan ons. Omdat we ook boven de 36 jr zitten komen we daar evt wel voor in aanmerking alswe dat zouden willen. Maar we willen dat niet.
    Het bloed wat getest is (2 stofjes) uit de placenta was 1 stofje iets minder en dat had met de groei vd baby te maken, maar dat houden ze in de gaten door ectra groei echo's. maar zag er verder allemaal goed uit.

Nu begin ik me ook echo zwanger te voelen meeste broeken gaan al niet meer dicht haha. dus vh weekend ff gauw shoppen.

gr en liefs winnie89

Deel Deze Pagina