Hoe groot zijn de kansen op een meerlingen?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door mimi22, 26 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Deze tweeling zijn al mn 2e en 3e wonder haha. Justin is nu 4,5 jaar en de tweeling bijna 11 maanden. Wij zijn 'klaar' ;)
     
  2. kersje

    kersje Fanatiek lid

    4 jul 2011
    1.594
    1
    36
    Noord-Holland
    Bij mij ook meer kans, de zevende tweeling is net geboren in de familie, gerekend vanaf mijn vader en zijn tweelingzus.

    De fabel dat het een generatie overslaat kan ik ook ontkrachten, de tweelingzus van mijn vader heeft een tweeling en een nicht van mij (1 van een tweeling) is ook bevallen van een tweeling.
     
  3. mimi22

    mimi22 Actief lid

    17 okt 2011
    288
    0
    0
    @ Patroeska :
    Hee, nou zie ik het pas in je banner ;) Trotse mama van 3 kinderen! Veel geluk samen!

    @ Kersje:
    Ja, dat van de generatie overslaan is een fabel las ik op internet. Toch blijven veel mensen dit altijd zeggen. Ook tegen mij (schoonmoeder tweeling en mijn zusjes/broertje zijn een drieling). Maar klopt dus van geen meter ;) Maar 7 meerlingen, haha dat is wel veel. Dus jij kan maar zo de volgende zijn.. Zie dat je over 8 dagen kan testen, Succes!
    Wij testen morgen nog een keer..
     
  4. Dalia03

    Dalia03 Lid

    11 okt 2011
    67
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ Kersje & Mimi,
    Het verhaal dat een tweeling vaak een generatie overslaat is onstaan doordat dat zo werkt als het via vaders kant overgeerfd wordt.
    Vader draagt het gen voor dubbele eisprong, maar dit heeft geen invloed als hij zelf een kind krijgt, omdat zijn vrouw de eisprong heeft en niet hij.
    Hij kan dit gen wel doorgeven aan zijn dochter, waardoor zijn dochter een grotere kans heeft op een dubbele eisprong en daarmee op een meerling.

    Als je moeder een meerling is (2-eiig tenminste) is er een goede kans dat zij dat gen voor dubbele eisprong heeft en heeft ze zelf weer direct verhoogde kans op een meerling. Dan slaat het dus geen generatie over. En het kan natuurlijk ook dat ze dat gen niet geerfd heeft, en daarom geen tweeling krijgt en haar dochters ook niet.

    Bij ons in de familie werkt het in elk geval zo :).
    De moeder van mijn vader had een tweeling (mijn vader en zijn zus). Verder geen kinderen. In heel de familie zover als bekend geen meerlingen. Mijn vader heeft 2 kinderen, geen meerlingen.
    Ik heb 2 kinderen, een tweeling!

    De moeder van mijn moeder is er 1 van een tweeling (2-eiig). Ze komt uit een groot gezin, met slechts 1 tweeling. Zelf had mijn oma 3 kinderen, geen meerlingen. Mijn moeder, 2 kinderen geen meerlingen.

    Dus ik heb dat waarschijnlijk via mijn vader geerfd.

    Wij gaan over 2 maanden proberen voor een derde kindje, en ik vind het ook wel heel spannend of dat geen meerling wordt!

    Groetjes, Dalia
     
  5. mimi22

    mimi22 Actief lid

    17 okt 2011
    288
    0
    0
    @ Dalia

    Nou kan ik het wel begrijpen, dat van 'de generatie overslaan'. Dankje :D
    Maar spannend, de kans dat je nou weer een meerling krijgt is dan wel aanwezig. Spannend! Succes en hopelijk is het gauw raak!
     
  6. Dalia03

    Dalia03 Lid

    11 okt 2011
    67
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ Mimi,

    Ja, inderdaad spannend! Ik heb gelezen dat als je al eens een meerling hebt gehad de kans op nog een meerling 1 op 10 is.
    Maar gevoelsmatig lijkt de kans me toch groter dan dat!
    Nou ja, we zien het wel :)
    Mocht het zo zijn, dan zal het eerst wel een schok zijn (dat was ook zo met de meiden, het duurde echt een paar dagen voordat ik blij was dat we een tweeling kregen), maar uiteindelijk ben je toch hardstikke blij!

    Groetjes, Dalia
     
  7. mimi22

    mimi22 Actief lid

    17 okt 2011
    288
    0
    0
    @ Dalia

    Dat lijkt mij ook inderdaad, dat je er eerst even van schrikt. Want het is toch anders, wanneer je 1 kindje verwacht. En jullie hebben er dan al 2 :D Ben benieuwd. Mijn NOD was (dacht ik) de 25se en ben vandaag toch nog ongi geworden. Dus hop naar de volgende ronde en wie weet is het raak en een meerling ;).. hi hi spannend!
     
  8. Dalia03

    Dalia03 Lid

    11 okt 2011
    67
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ Mimi

    He, wat jammer voor je dat je ongi bent geworden! Hopelijk de volgende ronde een wondertje (of 2, haha).
    Ik heb vrijdag de laatste pil geslikt dus ik moet nog even "ontpillen" voor wij gaan proberen. Spannend is het he? Ik kan niet wachten tot wij aan ronde 1 gaan beginnen!
    Veel succes met zwanger worden!
    Groetjes, Dalia
     
  9. mimi22

    mimi22 Actief lid

    17 okt 2011
    288
    0
    0
    @ Dalia

    Dankjewel. Wie weet worden het er 2 :).. Jullie ook veel succes met straks de eerste ronde. Hopelijk heb je niet veel last van het ontpillen en is het snel raak. Het is zeker spannend.
     

Deel Deze Pagina