Beetje lange titel, maar het ging zo: Mijn dochter is nu bijna 9 maanden en sinds een paar dagen zet ze een paar stapjes aan de hand. Ik bel mijn moeder op en vertel dat vol trots. Vervolgens zegt ze dat dat heel slecht is en ik het absoluut nog niet moet stimuleren, want haar heupjes etc zijn daar nog niet klaar voor. is dat zo?? er zijn toch ook kinderen die dan al los lopen....
als ze het zelf doen zijn ze er klaar voor. Ik zou het niet afdwingen. Mijn zoontje liep helemaal alleen los met bijna 11 maanden. Die liep met 8 a 9 maanden ook al langs de tafel. En dan konden ze zeggen, niet stimuleren maar dat had geen nut hoor. Hij deed het gewoon zelf.
Hier trekt mijn dochter zich al een tijdje op tot staan, eerst alleen op schoot, maar nu ook als ze op de grond speelt en in de box probeert ze het ook. Bij het cb deed ze het ook op schoot, ze gaat dan echt gewoon staan, is niet tegen te houden; cb-verpleegkundige zei meteen dat dat niet mocht. Mja, ik kan het haar niet verbieden he, ze doet het echt zelf, ik ben puur het object waar ze zich aan optrekt en aan vasthoudt... Dus ja; ik vind het prima zo, ik forceer niks. Als jouw dochtertje het ook echt zelf doet, zou ik haar ook niet gaan verbieden het te doen, dan is ze er gewoon sterk genoeg voor. Maar als ze het niet uit zichzelf doet, dan zou ik het laten rusten.
Ik kwam er toevallig achter toen ik haar vast had en ze een stapje zette, toen liep ik wat verder en deed ze nog een paar stapjes. Verder ga ik nog niet met haar aan de wandel ofzo.
Maar ze loopt dus ook al uit zichzelf langs de tafel? Als ze dat nog niet doet, zou ik het niet stimuleren.
als ze langs de tafel loop is het geen probleem hoor. Hier liep zoonlief met 9 maanden compleet los (ene kant huis naar de andere kant) dochter was 2 weken later
Maar dan is het iets anders en doet je dochter het dus niet zelf. De meeste kinderen gaan 'stapjes' zetten als je ze onder de schouders vasthoudt in een staanpositie. Als een kind helemaal zelf uit een ligpositie gaat zitten en zich optrekt tot staan, en vervolgens lang de tafel gaat stappen: dan doet ie het zelf en kan het prima. Op het moment dat iemand ze hierin moet helpen op wat voor manier dan ook is sprake van stimulatie. Kindjes lopen meestal ook eerst opzij en als ze dat heel goed kunnen (langs de meubels) gaan ze pas vooruit lopen (achter een loopkar of aan de hand)
als ze het zelf doet is er niets mis mee hoor,mijn meisje loopt sinds een week echt los,ze valt na 5 stapjes op der bibs en staat op en dan weer 5 stapjes los,ook loopt ze nu 3 weken aan het handje mee,het cb en de ka weten dit en zeiden ook,ze is erg snel en ze doet het gewoon zelf. vind het zelf wel jammer dat ze zo snel baby-af is nu,mensen denken /schatten haar vaak al een maand of 15 a 16. dan denk ik ook,jeetje mijn jongens waren al zo snel,dacht een meisje is misschien wat anders in haar ontwikkeling en loopt nog sneller los dan haar broer toen met 9 maanden. Ze word volgende week pas 9 maanden. ik laat haar gewoon lekker gaan,wilt ze lopen dan loopt ze,wilt ze kruipen dan kruipt ze. heb haar niet gestimuleerd,ze is bijna 3 weken te vroeg geboren en had echt niet verwacht dat ze dit alles al zou doen. als je dochter langs looopt heeft ze toch ook iets vast? een handje van een moeder of oma zie ik niet als stiumuleren hoor,maar gewoon het vertrouwen geven dat ze het kan. Hier een foto van mijn 8 maandertje. aan het stappen. Oja,haar shoesme babyproof schoentjes zachte zool waren te klein,dit zijn haar reserve schoentjes,heb nu weer blote voetjes of shoesme babyproof schoentjes bij haar aan met het stappen.
Als ze zichzelf optrekt en staat, en ze doet dit dus ook zelf, is er geen probleem. Als ze dat nog niet kan en jullie laten haar dit doen, heeft je moeder gelijk
Ze kan zichzelf optrekken tot staan. Ze gaat nog niet langs de tafel of box lopen. Maar mijn moeder reageerde beetje overdreven, ze deed net alsof ik met haar door het hele huis loop.
Mijn zoontje is wat ouder, maar die wil niets liever als aan de hand lopen, achter de loopwagen vind hij nog niets (gaat te snel, en is voor zijn gevoel denk ik minder veilig). Daar kreeg ik ook al de reactie van mijn eigen oma dat ik dit niet moest stimuleren. Maar goed, die van ons trekt zich iid op en loopt zelf overal aan rond. Soms kun je haast niet anders, hier een nogal pittige baby, en toen hij zelf nog niet kon gaan staan, wilde hij niets liever dan dat wij hem hielpen, anders KRIJSEN (met grote letters) wat op een andere manier ook niet over ging.
Ik zou zeggen, niet te vaak doen, maar ligt er ook aan of ze al zelf gaat staan. Zo ja, dan lekker langs de tafel laten stappen. Zo niet, eerst dat laten leren. Mijn dochter liep met 10 mnd, dus echt slecht, nee, maar zij deed wel eerst zelf staan, langs lopen en dan pas los. Anders krijg je een rare volgorde en wil ze straks alleen met jou stappen!
Gewoon rustig aan dan. Af en toe wat stapjes kan dan prima, maar geef 'r vooral de ruimte om het zelf te gaan ontdekken, anders wil ze straks alleen maar aan jullie hand lopen
als ze nog niet langsloop zal ik het ook niet doen. Mijn meisje liep 4 weken langs de tafel en ineens kreeg ze door hoe ze los kan stappen,is ook grappig om te zien. Als ze het eenmaal door hebben gaat het hard.