Hoi allemaal, Ik ben blijkbaar een hele poos te lui geweest om te scrollen want ben nooit verder gekomen dan de topic van de voedingsdeskundige. Stom van mij... Ik heb het volgende dilemma, hoop dat jullie het herkennen en eventueel wat tips voor ons hebben. Léonie is ruim 6 maanden en is een echte "lepeltjesbaby". Veel drinken doet ze helaas niet. Momenteel is dit ons schema; +- 7.00 fles 240 voeding (gaat niet op) +- 10.30 fruithapje +- 13.00 fles 195 voeding (gaat niet op) +- 15.00 geweekte lige en paar slokjes diksap +- 17.00 babydiner (gaat nagenoeg op) +-20.30 papfles 195 voeding + 2 RB schepjes (bij lange na niet op) het punt is dat Léonie naar haar "babydiner" moe is en slaapt tot ongeveer 8 uur. Een fles daar achteraan vindt ze niet leuk en ze drinkt soms maar de helft op. Als ze haar laatste fles heeft gehad is (uiteraard nog steeds) moe en slaapt ze door tot de volgende morgen, ergens tussen 6 en 7 wordt ze wakker. We weten nu echt niet meer hoe we het moeten doen. Ze komt niet aan de aantallen cc's als we de avondfles eraf halen en is natuurlijk niet slim. (Dus geen optie) Lijkt mij dat ze na haar babydiner niet direct een papfles wil, ze is immers vol van haar hapjes. (Léonie is niet groot/zwaar, ze zit continu aan de onderlijn zeg maar) Eerder beginnen met haar diner geeft hetzelfde resultaat voor haar avondfles. Ons streven is dat ze ongeveer om 8 uur naar bed zou moeten. Blijkbaar heeft ze dat ook wel nodig, maar hoe krijgen we het nu zo dat ze wel genoeg drinkt en toch rond een uur of 8 naar bed gaat?? Kennen jullie dit en weten jullie een oplossing? (We hebben geen problemen als ze later op bed ligt hoor, maar ze laat zelf zien dat het voor haar de dag lang genoeg is geweest...)
Je dochter heeft nu nog 700cc opvolgmelk nodig of een fles minder en een zuiveltoetje. Wat zit er in een "babydinner"? Is dat heel machtig? Met pasta en vlees enzo? Kan je eens kijken hoeveel kcal en koolhydraten en suikers daarin zitten? Je baby heeft minder bijvoeding nodig dan melkvoeding, die is met 6 maanden gewoon nog heel belangrijk. Ik lees dat alle flessen opvolgmelk niet op gaan, dus dan zou ik het tussendoortje van Liga met diksap achterwege laten. Is dit iets: 07.00 fles 200 ml. opvolgmelk eventueel met papgranen/bordje pap 10.00 fruithap 13.00 fles 200 ml. opvolgmelk 16.00 groentehap + 100 ml. yoghurttoetje 19.00 fles 200 ml. opvolgmelk eventueel met rijstebloem
@ zogelukkig; ik schrijf babydiner, maar ze krijgt gewoon hapjes van Olv@r1t. Daar zit wel vlees in, gisteren bijvoorbeeld tagliatelli met groenten. Denk ook wel dat het aardig vult trouwens. Maar dan zouden we dus het "avondeten" verschuiven naar 4 uur s'middags... kan inderdaad een idee zijn. Ik denk alleen niet dat we na haar eten er nog een yoghurttoetje in krijgen, maar wil dat op zich wel eens gaan proberen, geef jij dan gewoon yoghurt of is het van een bepaald (babyvoedings-) merk? Zit ook te overwegen of het misschien beter is om haar papfles in een bordje te geven ipv in een fles, misschien eet ze dan ook wel meer. Zoals je leest...we zijn echt de draad kwijt...
Ik geef heel anders te eten hoor! Ik geef nog borstvoeding en in de loop van de ochtend eet mijn zoontje van nu 9 maanden fruit, tussen de middag volkorenbrood met fruit en 's avonds stukken groente met een aardappeltje of volkorenpasta en heel soms voor de lekker een klein beetje volle yoghurt, die mag jouw meisje ook al; je hoeft niet te gaan voor speciale babytoetjes met suiker; gewoon volle pure yoghurt mag ook. Toen wij begonnen met bijvoeden was mijn zoontje ook vaak te moe om te eten. Omdat ik het belangrijk vond dat hij wel groente at, gaf ik dat aan het eind van de middag, nu eten we samen aan tafel. 't Is vaak gewoon even aftasten hoe, wat en wanneer het het beste gaat met bijvoeding. Maak je er voorlopig nog maar niet druk om, het is slechts BIJ-voeding, de flessen melkvoeding zijn nu nog veel belangrijker. Probeer maar eens een bordje pap, ze is toch een lepeltjeskindje? Misschien vind ze dat wel heel lekker!
Wij hebben ook echt een lepeltjeskindje, ons schema rond die tijd; 8.00; 180cc opvolgmelk met granenpap/rijstebloem, gaven we met een lepeltje 13.00; zelfde als het ontbijt 18.00; avondeten (potje/vers), als toetje fruit/yoghurt 20.00; fles 180/6 daarna naar bed. Wij gaven/geven vrijwel nooit tussendoortjes, en op die leeftijd ook alleen nog maar water (inmiddels ook diksap). Alleen wel eens fruit tussendoor. Als ze goed andere dingen eet, dan is het niet zo erg als je maar op 500-600cc melk uitkomt hoor.
Dank jullie wel voor je reactie. Léonie heeft vanavond bijna driekwart potje avondeten op en is daarna bekaf. Ik zou het daarom niet voor elkaar krijgen om haar om 8uur de fles te geven. Punt is dat ze er wel naar neigt om dan door te slapen. Maar als we dat zouden doen, krijgt ze echt te weinig melk. Ze zit nu op zo'n 550 cc en das prima, dat weet ik, maar het houdt natuurlijk niet over. Misschien inderdaad de liga schrappen en het avondeten opschuiven...? Net heeft ze ruim een half uur liggen huilen, niet willen slapen maar o zo moe zijn. Dus maar uit bed gehaald na 4 keer bij haar te hebben gezeten. Had haar nog in bad willen doen maar nu ligt ze dus net te slapen (half 8 bijna) Dus slaapt ze nu in ieder geval door tot half 9..... het ritme in de avond is echt ver te zoeken... Zou het beter gaan als we inderdaad de liga schrappen en dan eerder avondeten geven..? Maar om 4 uur avondeten...moet er niet aan denken zelf. Zijn er meer die dat doen? Om die tijd?
Wat een schitterende namen heeft je dochter! Het minimum dat ze op deze leeftijd aan zuivel moet krijgen is 500cc. Daar zit ze boven, dus ik zou me niet al te druk maken. Het warme eten op een ander tijdstip kan misschien wel helpen, en ik denk dat je idee om pap met een lepel geven helemaal niet gek is!
@ dirksmama, dank je wel voor je compliment !! We hebben er wel heel lang naar gezocht hoor... haar tweede naam is opgebouwd uit letters van opa's, oma's en de beide kinderen van mijn man. Heeft wat voeten in de aarde en veel puzzelwerk gekost... maar zijn ook erg blij met dit als resultaat Léonie heb ik vanavond toen ze "even" wakker werd in bad gedaan en aansluitend om half 9 de fles. Laat ze 60 staan. (+- 140 gehad.)Zit ze daarmee dus op (inderdaad) 540 cc. Houdt niet over, zeg maar... Morgen maar eens kijken of we Liga kunnen overslaan (ik was net zo trots dat ze die zelf at..) en dan avondeten vervroegen. En anders inderdaad toch maar van een bordje.... We blijven proberen.... vind het zo hopeloos, je ziet dat ze heel moe is en wil slapen maar toch ook weer beetje honger. Morgen maar weer eens afwachten, ging het bij jullie ook zo? Mnq Zit jij in Indonesie??? Lees ik dat nou goed???
Heb ik trouwens een aanvullende vraag; hoe doen jullie het ritme met bad, eten en bed? Weten jullie daar antwoord op? Léonie gaat nu nog om de dag in bad, maar kan er best iedere avond een vast ritme in maken. Maar wanneer sliepen/slapen jullie kids en waar past het "badderen" en de laatste fles dan?
Ik zal even ons hele dagschema opschrijven, tijden zijn ongeveer, kon wel eens half uur/uur schelen per dag; 8.30; wakker, pap met lepeltje 180/6 opvolgmelk met bambix 10.00-12.00; slapen 12.30; pap met lepeltje 180/6 opvolgmelk met bambix, vanaf 7 maanden langzaam begonnen met brood 15.00-17.00; slapen 17.30; avondeten (potje, vers) met als toetje stuk fruit/yoghurt 19.00; badje, niet elke dag 20.00; fles 180/6 Eten ging echt niet altijd allemaal op, we hebben een kleine eter. Daarom gaven we ook geen tussendoortjes, hooguit soms dus een soepstengeltje en wat water natuurlijk. Tis bij ons ook even zoeken geweest naar een schema. En als ze op het kdv was geweest had ze overdag vaak ook slecht geslapen. Dan legde ik haar van 17.30-18.30 nog even op bed en dan kreeg ze pas om 18.30 d'r avondeten. Dan ging de fles van 20 uur echt niet meer op. Groente kan heus wel om 16 uur. Heeft zij nog echt niet door hoor. Als ze straks wat langer wakker kan zijn, dan kun je het avondeten gaan verleggen.
Hier gingen ze hooguit eens per week in bad, dus over een badritueel kan ik je weinig melden. Wij deden eigenlijk alles bij de kinderen zoveel mogelijk op verzoek. Dus eten en drinken, maar vooral slapen op momenten dat wij aan hun signalen zagen dat ze er aan toe waren. Eten en drinken vooral op momenten dat ik zelf ook at of dronk.
Hier ongeveer hetzelfde probleem, ze drinkt haar flessen echt niet leeg. T gaat ongeveer als volgt: 7.30 180/6 (laat ze meestal 60 van staan) 10.30 fruithapje ongeveer 200 gram 12.30 180/6 (ook niet op) 16.30 groente ongeveer 200 gram (dan bied nog een klein flesje aan maar die wil ze dan meestal niet, als t niet lukt geef ik wat yoghurt) 20.00 laatste fles 180/6 (vaak niet helemaal leeg) Ik weet niet of ze nu wel voldoende binnen krijgt, ze is wel heel verkouden maar dit speelt al wat langer. Ze lijkt wel tevreden, huilt niet van honger ofzo..
Wij leven hier niet op een vast ritme; ik voed op verzoek en geef ander eten zoals dat het beste uitkomt, doe niks op de klok of op schema met vaste tijden ertussen. Ik kijk naar mij kindje en als hij honger heeft geef ik hem eten en als hij moe is leg ik hem te slapen. En ook hanteren wij geen vaste baddertijden of -dagen. Mijn zoontje gaat niet iedere dag in bad en soms ook niet om de dag. Laat je nog eens weten hoe het bordje pap eten ging?
Hoi allen, In principe houden we niet heel erg vast aan ons schema, dat doet onze hummel wel Het hangt en staat ook voornamelijk met wanneer ze wakker is geworden voor haar 1e fles. Verder is ze heel goed in aangeven wanneer ze wat wil. Vanmiddag hebben we haar lig@ overgeslagen, ze had lekker gespeeld en ligt nu in bed. (LéoNIE slapen desondanks..) Straks haar hapje vervroegen en dan kijken of ze beter uitkomt met haar slaap. De flessen van overdag drinkt ze aardig wel. De papfles alleen echt niet. Willen misschien vanavond eens pap uit bordje gaan proberen..maar even kijken hoe het loopt. Wat badderen betreft, er zit bij ons ook nog wel eens meer dan een dag tussen hoor. Als ze gaat zwemmen op zondag reken ik het bijvoorbeeld ook mee. Dus echt strikt, neu..geloof niet dat we dat zijn. Ga maar even een speen geven nu..... LéoNIE slapen, LéoWEL huilen ...