Hoe haal ik mijn vriend over?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Lindangel, 4 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0

:D

Geweldige tips. Die laatste gaat me iets te ver, maar de rest ga ik zeker overwegen.:p

Ik heb wel met hem overlegd waarom hij het geen mooie naam vindt, en het zit hem in de combinatie van letters. Dus daarom vindt een naam die erop lijkt, maar dan met een letter verschil, wel mooi.
    Tja, daar kan ik natuurlijk weinig tegenin brengen.
    Hij zegt zelf ook 'je wilt toch niet dat mijn kind een naam heeft die ik niet mooi vind?' Ook daar kan je natuurlijk niks tegenin brengen.
    Hij gaat er ook echt niet aan wennen, want ik heb deze naam al ruim een half jaar (en roep hem ook al zo lang), dus dan had hij nu wel gewend moeten zijn.

Intussen maken we nu hele waslijsten van namen, en hopelijk komen we er zo uit. DE naam zit er voor mij nog niet tussen, maar dat komt misschien ook wel omdat ik nog afscheid moet nemen van 'mijn' naam.

De ellende is dat dit vorige keer ook zo ging. Onze smaak verschilt gewoon enorm, wat namen betreft dan, en dat is wel heel erg lastig. Helemaal met al die hormonen enzo... Dan word ik er wel eens moedeloos van, en dan begrijp ik gewoon niet waarom hij niet gewoon met me eens kan zijn :x :(
    Aan de andere kant: toen waren we er ook ineens uit. En allebei hartstikke tevreden. Dus het kan wel. Daar houd ik me maar aan vast.

2. MamaMars

MamaMars Niet meer actief

Ben eigenlijk wel heel benieuwd naar de namen nu!

Ik ben ook bang dat je afscheid moet nemen van jouw naam als hij het echt niet mooi vind. Ik heb dat toen ook bij mijn naam gedaan, en heeft ook echt wel even geduurd (rond week 30 ofzo..) maar nu achteraf ben ik er alleen maar blij mee. En zijn naam vind je echt helemaal niks, of is het puur dat het niet de naam is waar je aan gehecht bent?
    Ik begrijp het wel hoor, voor mij voelde het op dat moment bijna alsof ik afscheid moest nemen van mijn baby, en er bijna een compleet andere baby voor terug kreeg. die naam hing voor mij al helemaal aan haar identiteit zeg maar.. beetje vaag misschien, maar zo voelde het voor mij toen wel.

3. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ach, ik kan het ook wel zeggen.

Het is Lode.

Ik vind het sowieso een hele mooie naam. Dat is een gevoel. Het klinkt gewoon goed, zeg maar. En het klinkt ook heel erg goed bij de naam van onze oudste zoon.
    Maar wat ik er ook zo mooi aan vind, is dat het een vernoeming is naar mijn opa (van wie je de naam wel kan raden). En dat was weer de vader van mijn moeder, en mijn moeder is overleden. Zij had een erg vrouwelijke naam, waardoor het onmogelijk is een vernoeming te verzinnen op haar naam die voor jongens geschikt is. (Dat heb ik bij mijn zoontje al geprobeerd, maar dat lijkt onmogelijk.) Maar ik kan op deze manier wel vernoemen naar haar vader, waar ze ontzettend gek op was en die een heel belangrijke rol in haar leven heeft gespeeld. Het zou een beetje een ode aan haar familie zijn, van wie helaas inmiddels iedereen overleden is.

God, zo klinkt het allemaal wel heel erg triest... Ik word er zelf helemaal emotioneel van, eigenlijk.

Maar goed, mijn vriend vindt de combinatie tussen de L en de D niet mooi, of zo (ook lekker lullig als je weet hoe ik heet, en ook dat kan je wel raden). En hij roept ook de hele tijd 'de rest van de naam' erachteraan. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de naam wel vaker heb opgenoemd aan vriendinnen, en die zeiden dat ook meteen: de naam is niet af.

4. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Misschien moet ik dit ook maar eens aan mijn vriend zeggen...

5. Gibbie

Gibbie Actief lid

26 jun 2009
    191
    0
    0
    secretaresse
    Westland
    Balen hè, als je allebei zo'n andere smaak hebt! Mijn man en ik hebben dat ook, met werkelijk alles. Wij doen er weken over om een kleur te kiezen voor een muurtje in de gang.... Maar toch vind ik dat je elkaar moet respecteren, en iets moet zoeken wat je allebei mooi vind. Al kan ik de emotionele lading bij de naam Lode heel erg voorstellen voor je. Is het geen optie om Lode als tweede naam te kiezen? Of Of lode.... in een andere taal? Louis is toch Frans en Luiz Spaans voor Lodewijk? kun je niet in die richting zoeken? Of vind je dat niks? Ik hoop voor jullie dat julie eruit komen. Gelukkig hebben jullie nog even!

6. Gibbie

Gibbie Actief lid

26 jun 2009
    191
    0
    0
    secretaresse
    Westland
    Ik dacht ook ineens: lo DEWI jk, dus Dewi! Ik ken een jongetje die zo heet, en je spreekt het uit als doewie. Het moet wel je smaak zijn natuurlijk, maar dan heb je ook een deel van de naam. Of afkorten naar Loek (LO d E wij K) Is dat nog wat?

7. MamaMars

hmm aan mij heb je ook niks, want daar zou ik inderdaad ook voor vechten, zeker met de betekenis erachter. Wat was de naam van je moeder? Misschien dat er iemand nog wel iets kan puzzelen, met doopnamen ofzo?
    Anders zou ik sowieso Lode als tweede naam doen, is dat geen optie?

Ben evt nog wel andere afgeleide namen tegengekomen: Lodevicus, Lodewiek, Lowie, Ludevicus, Ludewikus, Ludovicus, Wieke, Wies, Lewis, Luigi, Luis, Lodewica, Loeki, Loes, Louis, Louise, Wiesje, Luise

8. misa

misa Niet meer actief

Ooh ik kan me voorstellen dat je daar heel erg van baalt..! Maar overhalen heeft denk ik geen zin. Je zou wel de naam regelmatig hardop kunnen noemen, misschien went hij dan.

En anders met hem praten dat het prima is als hij de naam niet wat vind, maar dat hij dan wel mee moet gaan denken. Misschien beiden een lijstje van 5 of 10 namen maken en kijken of je ergens overeen kunt komen.

Of kun je die ene naam niet iets wijzigen zodat het er wel op lijkt maar net anders is?

Succes!!

9. misa

misa Niet meer actief

@mamamars: whahaha, wat een gave tips heb je..! Vooral die laatste..! ;)

10. MamaMars

haha thanks :D
    Heb iets te hard gecarnavald denk, nog flink wat alcohol in mijn bloed, en nog steeds niet helemaal nuchter :):p

11. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Lief dat jullie meedenken, maar ik ben bang dat 'de' naam er niet tussenzit. Ik denk dat ik alleen van mijn verliefdheid op deze naam afkom door echt iets heel anders te kiezen...

Maar toch ga ik het er nog een keer met hem over hebben vanavond. Al wil ik hem ook niet dwingen. Zodra je met dode moeder-argumenten gaat gooien, heb je natuurlijk snel gewonnen...:)

12. MamaMars

Heb je het er nog over gehad met hem?

13. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ja, maar hij vond dat ik hem zo wel een beetje onder druk zette (wat natuurlijk ook zo is).
    Maar ik vertelde het vooral om hem uit te leggen dat het dus wel even kan duren voordat ik een andere naam net zo leuk vind. En dat we dus maar beter op tijd kunnen beginnen met namen zoeken.

14. sjaandiaan

sjaandiaan Actief lid

1 mrt 2007
    484
    0
    0
    ik zou het niet te veel pushen, maar ook niet direct van je naam afstappen. als je het de komende weken de naam nog een paar keer luchtig noemt, went hije r wel aan. en als dat niet zo is, zou ik zeggen dit wordt de naam! dan moet hij maar met een tegenvoorstel komen. jij bent topch geen namenkanon die maar namen moet roepen zodat hij ze kan afschieten. laat m zelf maar creatief zijn en anders wordt het gewoon de naam die jij hebt.
    ik hoop dat het werkt.
    groetjes

15. riv

riv Fanatiek lid

12 jan 2009
    1.339
    0
    0
    Drenthe
    ikzaleen andere naam zoeken

16. Cupcake1

Cupcake1 Actief lid

28 mrt 2011
    174
    0
    0
    Ik zou in de eerste instantie zeggen: je moet het samen eens zijn, en als je man het niks vindt zul je toch wat anders moeten kiezen.
    Maar als hij zelf niet met namen komt, zal hij er toch wat voor moeten doen. Hij kan moeilijk jou het werk laten doen en het dan steeds afkraken.
    Dus ik zou zeggen: of je gaat mee zoeken naar een andere naam, of het wordt deze naam (tsja, dan moet hij maar meehelpen hoor).

17. sannie30

sannie30 Fanatiek lid

24 jan 2011
    1.050
    9
    38
    Omdat wij 2 jongens kregen, vond ik dat wij allebei een naam mochten verzinnen. Stan stond al tijdenlang bij mij op nr 1 en ook mijn man vond dit een super naam. Maar hij mocht dus de 2e kiezen. Zijn 1e keus, was de naam van een overleden kindje van een kennisje (en ook nog 's eentje van een tweeling) van me, dat vond ik dus niet kunnen. En toen opperde ik een keer tussen neus en lippen door Wessel en hij vond 'm geweldig. Hmmmm, maar ik dus niet. Vond 't op dat moment een stomme naam ( had zelf iets veel leukers in gedachten, hihi), maar ik vond dat ik mezelf erbij neer moest leggen omdat ik de andere naam al had verzonnen. En wat denk je; toen ze er eenmaal waren, had ik echt zoiets van; het is helemaal geen ***** ( mijn 2e keus naam), het is gewoon een Wessel!!

Anyway....., als je man het echt niets vind, dan zou ik je eigen naam niet door drukken, ook al heeft die een emotionele betekenis voor je. Kan je Lode niet als 2e naam nemen? Dat zou ook een compromis kunnen zijn....

18. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    We komen er hier (nog) niet helemaal uit. We hebben op een gegeven moment maar een pauze ingelast omdat er zo debiel veel namen voorbij kwamen vliegen (we hebben nu ieder een waslijst met 100 namen ofzo, ik word er helemaal scheel van, en dan 'zie' ik het dus helemaal niet meer). Dus we hebben afgesproken dat we het er even niet over hebben en dan over een paar weken weer fris naar de namen gaan kijken.

Wat alleen weer wat minder is, is dat ik het nu toch een heeeeeel klein beetje het idee krijg dat mijn vriend wel aan de naam kan wennen, uiteindelijk. Hij maakt er soms grapjes over enzo. Dus, tja, dan krijg ik hoop... En dat maakt het voor mij wel heel moeilijk om er dan vanaf te stappen.

Ik ben wel een beetje bang voor een impasse. Mijn vriend wil namelijk per se een naam met 1 lettergreep, maar ik niet. Onze (of zijn) achternaam heeft namelijk ook maar 1 lettergreep, dus dat is dan 2 keer niks. Natuurlijk kan je wel een tweede naam geven, maar die gebruik je bijna nooit. Ik wil dus liever 2 lettergrepen, maar hij vindt al die namen stom... En dat terwijl ik bij mijn zoontje ook al toegegeven heb (toen wilde ik ook 2 lettergrepen, en dat is er dus maar 1).

Pfffff....

19. Fairytale

Fairytale Niet meer actief

Moeilijk hoor..

Ik vond ook heeeel veel namen leuk.. Manlief bijna niets..
    Toch gaf het me ook een beter gevoel als hij het ook echt een leuke naam vond. We zijn er gelukkig wel uitgekomen..

Maar ik zal natuurlijk wel een beetje voor jezelf opkomen, als hij vorige keer ook al zijn zin heeft gekregen;)

20. Marijee

Marijee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.295
    0
    0
    wij hebben hier precies hetzelfde probleem gehad.
    ik kwam de naam Feline tegen toen ik net zwanger was.. ik vond de naam geweldig en ik voelde gelijk dat het prefect bij dit kindje zou passen (wist van mijn gevoel al haast zeker dat het een meisje zou worden)
    maar helaas me vriend vond het helemaal niets!
    ik ben weken lang bezig geweest hem over te halen en ene keer gaf die me weer hoop en de andere keer boorde hij de naam weer volledig in de grond.
    hij kwam zelf ook wel met andere namen maar die vond ik veel te "buitenlands" dus een naam dat ik mooi vind bij een getint of donker kindje maar niet bij een puur hollands meisje (we wisten ondertussen zeker dat het een meisje zou worden)

ik geloof dat ik een week of 28 was toen we beide een lijstje maakte van 10 namen.
    gelijk hebben we bij elkaar 5 namen weg gestreept.
    een nachtje over geslapen en weer 3 namen bij elk weg gestreept.
    hielden dus totaal 4 namen over.
    hebben er toen weer een nachtje over geslapen en weer 2 weg gestreept dus hadden er van elk lijstje nog 1.
    Bij mij had hij toch Feline laten staan maar dat was meer omdat hij de rest helemaal waardeloos vond haha
    en op zijn lijstje was Loys over.
    ondertussen vond ik Loys toch wel een mooie naam aan het vinden en heb hem dus voorgesteld om Loys als eerste naam te gebruiken en Feline als 2e naam en dat vond hij goed.

toen Loys eenmaal geboren was vond ik de naam perfect voor haar en was ik erg blij met de keuze.

Deel Deze Pagina