Ik zat trouwens te denken. Ts: "Even een luchtig topic." Iedereen: "Ik ging vast dood want..." Luchtig
Lekker luchtig topic! Ik was overleden aan de buitenbaarmoederlijke zwangerschap en dan was mijn man als weduwnaar met onze oudste achter gebleven. Ik denk wel dat ik ook verloskundige was geweest.
Ik was waarschijnlijk een middenklasse huisvrouw zorgend voor haar 6+ kinderen. Ik zou wat sieraden maken en kleding. En dat dan op een markt verkopen. Zoiets doe ik in principe nu ook. Mijn man is een "zeeman" Hij startte op zijn 17e in het leger. Ik vermoed dat hij dan ook in het leger zou zitten en een soort onderofficier of officier zou zijn op een schip. Elke keer als hij dan thuis kwam werd ik zwanger en als hij thuis kwam was er weer een kind
Dan was ik er niet meer geweest. Ik ben als baby van 1 dag oud geopereerd. Zonder die operatie was ik niet in leven gebleven.
Dat lijkt me een goede schatting. Mensen die in de lagere klasse zaten moesten echt heel hard werken, en dan ook lichamelijke arbeid. Voor vrouwen eigenlijk net zo. Alles in het huishouden moest met de hand. Dan ben je op je 60e wel versleten. En die vele zwangerschappen waren er denk ik ook omdat deze het enige gratis verzetje was.
Dan had ik waarschijnlijk al zeker 10 a 12 kinderen gekregen die stuk voor stuk overleden omdat ze veel te vroeg geboren werden.
De volgende keer dat iemand tegen mij zegt: "ik wil geen kinderen op de wereld zetten in deze tijden" , verwijs ik even door naar dit topic
Aan de positieve kant: kinderen nu krijgen kost je klauwen met geld... in die tijd kon je je kinderen gewoon geld laten verdienen: geen school was nodig, sportclubjes niet... ze moesten vroeg volwassen zijn en als je daadwerkelijk oud werd, hadden ze ook een soort van zorgplicht voor je. Stuk rendabeler
Ik zou een arme sloeber zijn geweest. Ik kom uit een arbeidersfamilie, dus toen bepaalde je afkomst je lot volledig.
Ik zeg wel eens als grap tegen de kinderen: "je weet toch wel waarom wij 7 kinderen hebben? Dan kunnen we later elke dag van de week bij een ander kind eten."
Ook dood. Door kraamvrouwenkoorts na de bevalling. leuk topic trouwens! Ik zou wel graag in de middeleeuwen willen leven, of in ieder geval een keer een dagje ‘meedraaien’ ofzo.
Een tijdje terug had ik het hier nog met mijn moeder over. Sowieso had ik dan niet bestaan, omdat mijn oma haar kindertijd niet had overleefd vanwege haar longziekte. Ze is nu ook niet oud geworden. Dat buiten beschouwing gelaten, was de kans al klein geweest dat ik mijn geboorte had overleefd. Mocht dat allemaal wel goed gegaan zijn dan zou ik mijn tweede miskraam niet overleefd hebben en anders deze laatste bevalling niet. Als ik het zo opschrijf, lijkt ik wel een kat met negen levens. Overigens moesten wij tijdens mijn studie bij de literatuurlessen een stuk uit een dagboek lezen van een vrouw die leefde in de 18e eeuw (dus nog na de Middeleeuwen). Die vrouw kreeg 15 kinderen, waarvan alleen 3 dochters de kindertijd overleefden en vervolgens werd er maar 1 ouder dan 18. Echt onvoorstelbaar...
Qua gezondheid kom ik er aardig goed vanaf. Ik zou alles nog wel overleefd hebben denk ik. Mijn eerste 2 kinderen hebben het nu niet overleefd, toen al helemaal niet. De andere 2, onduidelijk of het zonder medische handelingen goed was gegaan. Mijn vader komt van een boeren bedrijf, de hele familie van die kant hadden grote boeren gezinnen. Dus ik denk dat ik daar ergens tussen had gezeten. En dan ga ik het even romantiseren… dan had ik toen ik jong was natuurlijk een geweldig paard gehad, die mij overal heen bracht en we hele avonturen beleefden. Maar als volwassene hard werken in huis en op het land.
Ik zou het er niet op wagen… Zal maar net de zwarte dood voorbij komen, en dan kom je na dat dagje ‘snuffelstage’ niet meer thuis