Hoe had jij geleefd als dit de middeleeuwen waren?

Discussie in 'De lounge' gestart door Olympia, 31 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.034
    15.043
    113
    Jazeker. Toch 2 keer in de maand op zondag:thumup:

    En ik mag het niet meer vsn de kinderen, papa kan dat beter :|
     
    femkes en Zxcvb vinden dit leuk.
  2. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.750
    5.441
    113
    Vrouw
    Ruime ervaring. Komt van de boerderij :roflmao:
     
  3. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.034
    15.043
    113
    Geen zorgen dan:roflmao:
     
  4. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.608
    25.667
    113
    Vrouw
    Lasagne van mijn man was het begin van onze relatie.
    Dat maakt hij nog steeds :)
    Recept is door de jaren heen steeds lekkerder.
    Man ook :p

    In de middeleeuwen ... hmm. Misschien was ik wel non geworden.
    Lijkt me in elk geval de veiligste optie. Niet moeten baren. En in elk geval een dak boven je hoofd én eten.
     
    Asil, Zxcvb, Saartje33 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.609
    3.082
    113
    Ik denk het niet hoor. Wel op een andere manier natuurlijk, maar ik denk dat het verlies van een kind ook toen al traumatiserend was.


    Ik denk eigenlijk wel dat ik nog geleefd zou hebben. Ik zou lekker het klooster in gaan en veel bidden en misschien kinderen leren lezen en schrijven.
     
  6. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.608
    25.667
    113
    Vrouw
    Kindersterfte was erg hoog. En sterven in het kraambed kwam ook veel voor.

    Maar vrouwen waren idd veel jonger.
    En vergeet niet dat, juist doordat we nu veel meer kunnen op medisch gebied, we ook beter in staat zijn erfelijke xiektes door te geven.
    Ik denk dus dat we in dat opzicht zwakker zijn geworden. En dat in het geval de gezondheidszorg ineens weg zou vallen, we sterk zouden gaan krimpen als mensheid.
     
    Asil, Ysabella, citroenrasp en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.619
    113
    Jaaaaaa denk hier eens over na joh.

    “Ik identificeer mezelf niet als heks en dat is mijn recht als mens, ik ben een non-binair magisch persoon en eis een klimaatneutrale oplossing voor de brandstapel óf een compensatiemaatregel om de carbon footprint uit te balanceren, bijvoorbeeld het inkrimpen van jullie veestapel met 50% naar 1,5 koe en 5 kippen.”
     
    Asil, Mim89, Theezeefje en 7 anderen vinden dit leuk.
  8. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.859
    4.937
    113
    Oeh ja, ik was een goede non geweest :D
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Jaaa non, ik ben voor haha had je nog wat aanzien ook :roflmao:
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Haha 'ik ben veganist om mijn carbon fotoprint te verkleinen' Hop enkeltje billen warmen op de brandstapel :roflmao:
    Toen wat t hout nog gratis, goede oude tijd... gebruikte je t hout voor andere dingen dan koken en verwarmen. Is tegenwoordig te duur om een brandstapel te maken :roflmao:
     
    RE080219 vindt dit leuk.
  11. Novi

    Novi Niet meer actief

    Lekker luchtig topic met al die doden :roflmao:
     
    lindajl, breister, citroenrasp en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Marti

    Marti Fanatiek lid

    18 apr 2014
    2.323
    842
    113
    In die tijd zou ik wel non willen zijn. Altijd te eten, veilig wonen, niet 18 kinderen baren en veel verdriet kennen.
     
    Novi vindt dit leuk.
  13. Kraanvogel

    Kraanvogel Bekend lid

    29 apr 2017
    703
    1.007
    93
    Ik had bezweken in m’n eerste kraambed.

    Alhouwel, misschien zou ik dan al op m’n 17e gebaard hebben ipv de eerste keer op 33 jarige leeftijd en gaat dat veel soepeler.
     
  14. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    #94 Luppy, 31 jan 2023
    Laatst bewerkt: 31 jan 2023
    Ik zou afkomstig zijn van een boerderij. Mijn stamboom heb ik van beide kanten teruggevolgd tot de 16e eeuw en dat waren allemaal keuterboertjes.
    En als ik desondanks toch met mijn man getrouwd was zou hij het bedrijf van zijn ouders overgenomen hebben en dan was hij juwelier/edelsmid geweest. Met 3 zonen zouden we geen probleem met de verdere opvolging hebben gehad. En we zijn allebei behoorlijk gezond, makkelijke bevallingen dus ik ga er van uit dat we die 3 jongens dan ook wel zouden hebben.

    Oeps… aanvulling: ik zou wel blind en doof zijn (heb al nieuwe implantlenzen gekregen en gehoorapparaten voor 65db gehoorverlies).
     
  15. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.079
    113
    Dat denk ik ook, dat een deel van de complicaties bij zwangerschap en bevalling die we nu kennen toen niet voor kwam. Door genetische selectie, jongere leeftijd, ander dieet. Uiteraard toen weer heel andere risico's die nu zo goed als verdwenen zijn.

    En ik denk ook dat niet alle vrouwen die nu een keizersnede krijgen toen persé waren gestorven. Een (veilige) optie tot kunstverlossing was er niet dus een bevalling kon héél lang duren. Dat verhoogde het risico op sterfte bij moeder en baby maar kon ook nog steeds goed aflopen. Ook waren er meer kinderen gehandicapt na een moeizame bevalling. Om die redenen wachten we nu niet zo lang af en is een keizersnede een veilig alternatief. Maar het aantal kinderen dat er echt niet uit kwam was niet zo hoog.
     
    cowgirl80, femkes en Saartje33 vinden dit leuk.
  16. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    Als meisje uit een geslacht van havenarbeiders, boeren en baggeraars... om je intellectueel te ontwikkelen, of uberhaupt leren lezen of schrijven, en als vrouw een mate van onafhankelijkheid te hebben, zat er maar 1 ding op... het klooster. Dus tsja. Boeken boven seks dan maar. En dan waarschijnlijk werkzaamheden in zorg, onderwijs of bestuur.
     
    soovi vindt dit leuk.
  17. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik zou ongewenst kinderloos zijn geweest.
     
  18. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.693
    14.045
    113
    Ik was al aan t hemelen inmiddels dan gezien mn leeftijd als ik al niet op mn 6e was gegaan.

    Maar historisch gezien zou partner in de timmerwerken hebben gezeten (schrijnwerker/meubelmaker) en dan ik de vrouw wachtend tot de man des huizes thuis kwam en in de tussentijd een horde kinderen in t gareel drillen.

    De was viel wel mee overigens, er werd veel wol gebruikt en dat werd niet heel vaak gewassen in elk geval niet vergeleken met de wasfrequenties van nu.

    Krijg nu alleen wel weer spontaan zin in middeleeuwse kampementen (als deelnemers). Wordt nog een paar jaar wachten helaas. Kan geen centre parks tegenop wat mij betreft.
     
    cowgirl80 en Saartje33 vinden dit leuk.
  19. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.027
    2.419
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Klinkt niet echt luchtig :roflmao::roflmao:
     
  20. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.881
    3.850
    113
    Vrouw
    Oh ik sluit me aan bij de reeds gevallen doden. Ik had mijn zwangerschap niet overleefd door de HG. En als ik de bevalling wel gehaald had was dat het slotstuk geworden, want ze zat muurvast in mijn bekken.

    Ik ben ooit in mijn familiegeschiedenis gedoken. Aan mijn vader zijn kant zat er geld. Sinds 1300 bezaten ze veel grond en leefden ze van de erfpacht van meerdere boerderijen. Daarna hebben ze nog meegelift op de textiel industrie en vanaf dat moment is het bergafwaarts gegaan, uiteindelijk is het grootste deel van het bezit verkocht en werden de meeste kinderen gewoon arbeider.
    Aan mijn moeder haar kant zat een vissersfamilie. Een stuk minder glamorous.

    Dus in dat geval zou mijn voorkeur uitgaan naar dochter van rijke grondbezitter :D zou ook nu niet verkeerd zijn :p
     

Deel Deze Pagina