Kinderen alleen naar school laten gaan?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door dds, 7 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Dag!

Volgend school jaar zitten mijn meiden in groep 4 en groep 6. Ik wil ze dan niet meer naar de VSO brengen.
    Ik moet om 7.45 uur de deur uit, mijn man 8.10 uur.
    We kunnen de meiden dan alvast naar school sturen (8.25 uur), maar er zullen vast dagen zijn dat mijn man eerder naar zijn werk moet en dat de meiden dan vanaf 7.45 tot 8.15 uur alleen thuis zijn......

Ik denk dat ze het kunnen, ik wil ze wel de kans geven, of zie ik iets over het hoofd?

Groet!

2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.276
    25.746
    113
    Een half uurtje alleen thuis zou ik nog wel doen op die leeftijd. Maar ze moeten daarna dus ook zelfstandig naar school gaan, tijd in de gaten houden, huis afsluiten e.d. Dat zou ik niet zien zitten... zeker niet in de winter als het donker is.

3. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ze kunnen zelfstandig naar school, doen ze nu ook als ik thuis ben. Huis afsluiten is wel een probleempje; de voordeur hoef je alleen dicht te trekken.....maar toch.....is de deur niet echt op slot. Een inbreker kan de deur met een pasje zo open wrikken :|

Opa en oma wonen een paar straten verder, ik kan ze natuurlijk ook inzetten als mijn man een keer vroeg naar zijn werk moet.:cool:

4. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dit is erg per kind afhankelijk.

Ik was op mijn 9de de oudste thuis, deed de deur op slot + sleutel om de nek, ging naar school, uit school haalde ik mijn zusje alvast van kdv, maakte voor ons een tussendoortje en wachtte thuis op de ouders.

Mijn kinderen zijn 8 en kunnen proma van en naar school lopen, maar deur op slote doen en alles veilig achterlaten zou ik nu echt niet durven.
    Dit komt ook omdat ze het simpelweg nooit geleerd hebben bedenk ik me nu

5. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Mijn oudste zou dit op die leeftijd wel hebben gekund. Als je dit echt wil dan kan je investeren in opties dat je deur niet geflipperd kan worden. Zodat het wat veiliger is. Ik zou een pieper zetten voor het moment dat ze naar school moeten zodat zr de tijd niet missen

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.142
    113
    Ik vind zelf groep 4 nog wel erg vroeg. Mijn oudste mag alleen, maar mijn dochtertje van 8 nog niet hoor.

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.945
    113
    Als je die optie hebt zou ik er nog even gebruik van maken.
    Kunnen ze daar niet naartoe rond 8 uur en vanaf daar naar school vertrekken? Hoeven opa en oma ook niet vroeg de deur uit.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Als ik naar mijn kinderen zou kijken zou dat prima kunnen. Beide rustig en verantwoordelijk.

9. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Nee, mijn ouders gaan vaak met de camper op vakantie. Dus het moet incidenteel blijven.

10. fafa

fafa Niet meer actief

Ik zou het wel aandurven. Maar ik zou je huis niet achterlaten met de deur alleen in het slot gevallen. Dat maken ze echt in 3 seconden open. Kun je ze niet leren om de deur op slot te draaien en de sleutel in een veilig vakje in hun tas te stoppen?

En die pieper is wel een goeie. Ook al kunnen ze klokkijken, even afgeleid in hun spel vergeten ze de tijd compleet.

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Sowieso zou ik een sleutel meegeven en deze zelf echt om de nek hangen met een keykoord bij de oudste voor de laatste volwassene weggaat. Hoe vaak het hier niet gebeurd dat de deur dichtgaat en de tas nog binnenstaat ofzo... En met diezelfde sleutel kunnen ze dan ook de deur op slot draaien. Ik denk dat ik het hier incidentieel wel aan zou durven. Inderdaad misschien een wekkertje zetten ofzo.

12. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik zou het denk ik wel aandurven, mits je kinderen enigzins redelijk en betrouwbaar zijn (wat ze ook zijn volgens jou). Inderdaad een sleutel om de nek en een mobiele telefoon met jullie nummer bij de hand. Ik zou dan zelf altijd even appen of bellen hoe het gaat rond het moment dat ze wegmoeten.
    Ik zou zelf niet malen om een slot dat niet dicht gedraaid zit, maar dat ligt natuurlijk helemaal aan de buurt, je huis, en jouw aard ;).

13. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik denk dat we het gaan doen. We wachten wel het nieuwe schooljaar af. Nog 8 maanden de tijd om na te denken over de sleutel:)

14. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Hier zitten de oudste twee volgend jaar ook in groep 4 en 6, ze zouden het prima kunnen en ik vertrouw het ze ook best toe. Toch zou ik het niet doen, ik zou er geen goed gevoel bij hebben en niet rustig op mijn werk zitten. Wat als er thuis of onderweg iets gebeurd? Ook vraag ik me af wat ze op school van deze constructie zouden vinden. Geen idee hoor, maar dat schiet me zo opeens te binnen. Ze zijn nog best jong.

15. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Onze dochter (9) heeft sinds vorig jaar een sleutel, deze heb met een koord vastgemaakt in haar jas(nu in het voorvlak van haar schooltas)
    We zijn samen een sleutel gaan bij maken bij de schoenmaker, ze mocht zelf een kleur kiezen en zo'n rubberen hoesje er om. Geweldig vond ze het!!!
    Toen zijn we gaan oefenen, elke dag mocht zij de lampen uit doen, de hond een brokje geven en controleren of ze water heeft, en de deur achter ons op slot doen als we naar school gingen.
    S'middags de deur weer van het slot halen.
    Toen ze zelf (en wij) zeker genoeg wist dat dit zou lukken hebben we haar af en toe alleen naar school laten vertrekken en alleen van school naar huis laten komen. Ik liet dan wel de juf de dag daarvoor weten dat ze alleen naar school zou komen of die ochtend dat ze smidsags alleen naar huis moet.
    We zetten idd een kookwekker als ze moet gaan. En op een lamp vergeten uit te doen is er nog nooit iets mis gegaan.

Kortom, gewoon gaan oefenen, ze alles zelf laten doe net of jij er niet bij bent, samen naar school laten lopen met jou er een eindje achter aan, zo voelen zij en jij dat ze het kunnen.

16. Ahava

Ahava Fanatiek lid

27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Klinkt als goed voorbereid!

Maar...wat heeft school hiermee te maken? Dat valt toch volledig buiten het takenpakket van een juf? Het is toch jullie keuze om haar zelf te laten gaan? Dan sta je daar of 100% achter óf je doet het niet. Ik vind persoonlijk niet dat je daar de juf bij kan betrekken, die heeft wel wat beters te doen dan telefoon daarover aan te nemen...

17. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Ik bel haar niet elke ochtend hoor Haha, ik vertelde de juf de dag van te voren dat mijn dochter alleen naar school of naar huis zou gaan zodat ze als mijn dochter niet op school zou aan komen meteen alarm zou kunnen slaan.
    De juffen hebben dit naar mijn idee nooit als belastend ervaren en gaven aan het fijn te vinden dit te weten.
    Op mijn werk maken we ons zorgen als een kind er om 8:30 niet in de klas zit, die zorg is minder groot als wij weten dat een kind altijd door ouders of opa, oma, oppas, buurvrouw of zo gebracht wordt.(we bellen evengoed achteraan) Als een kind alleen naar school komt en wij weten dat kunnen we daar sneller op reageren.

dds vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina