Hallo, ik vraag me af wanneer je op je werk gaat vertellen dat je zwanger bent als je een risico loopt. Ik weet al dat ik aangepast werk moet gaan doen wanneer ik zwanger zou zijn. Wanneer vertel je het dan zodat je niet te vroeg bent als alles nog zo onzeker is, maar ook dat het niet te laat is? Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast heel erg bedankt!
Je vertelt het wanneer jij dat prettig vindt. Het is heel gebruikelijk om te wachten tot het eerstr trimester voorbij is omdat dan de kans op een miskraam bijna niet meer aanwezig is maar juist als je risicovol werk doet, wil je misschien wel eerder ander werk gaan doen. Het is op zich prima om het gelijk aan je baas te vertellen en direct ander werk te gaan doen (hangt af van de risico's van je werk). Mocht het misgaan, dan hoef je op werk ook verder niets uit te leggen. Het is dus aan jou. Wat voor een risicovolwerk doe je?
Ik heb het met 6 weken aan m'n baas verteld omdat ik met misselijkheid kampte en geen zin had om smoesjes te vertellen als ik niet kon komen. En ja, dan kan het nog mis gaan, maar dat weten zij ook wel. Dat is nu eenmaal zo. Bij beiden zwangerschappen heb ik het trouwens zo vroeg aan m'n baas verteld. De rest van m'n collega's hoorde het bij 9 weken, toen ik de 1e echo had gehad. Dus ik zou het je baas vrij vroeg vertellen -zeker in jouw werk- maar verder vragen -als er op dit moment nog niets veranderd op de werkvloer, nog even z'n mond te houden, maar dat je wel al wilde weten wat nu de gevolgen zijn voor de inhoud van je werk en wanneer dat dan ingaat.
Zelf moet ik ook af en toe met schadelijke stoffen werken. (apothekersassistente) Wist zelf net dat ik zwanger was en moest vlak daarna een bereiding maken die eigenlijk schadelijk kon zijn. Toen ben ik gelijk maar naar mijn baas gestapt en vertelt. Gelukkig kon ik de bereiding vrij eenvoudig doorschuiven. De collega's heb ik pas later vertelt toen we bij de vk geweest waren en een echo gehad hadden. Vond het zelf het belangrijkste dat ik geen schadelijke stoffen binnenkreeg, dat mijn baas het dan wist was voor mij niet zo belangrijk meer. Maar dat kan voor iedereen natuurlijk verschillend zijn. Ik denk dat je moet doen wat je hart je ingeeft en waar jij je goed bij voelt. PCOmiep
Bedant voor de reacties! Ik denk dat ik gewoon als ik zwanger ben inderdaad even moet kijken hoe ik me dan voel. In mijn werk komt agressie voor en ik ben ook soms fysiek zwaarder aan het werk. Maar omdat ik ook rekening moet houden met mijn collega waar ik dan mee samenwerk mag ik geen stapje terug doen als er bijvoorbeeld agressie is, omdat ik dan de ander in gevaar kan brengen. Het is en blijft lastig, maar zal op mijn gevoel af moeten gaan dan. Ik heb ondertussen ook al op internet gevonden dat een kindje begint met groeien achter het schaambot waardoor het de eerste weken goed beschermd zit. Dus het zal gaan afhangen van of ik me nog veilig voel in het werk of niet en dat zal ik pas weten als het echt zo ver is. En inderdaad is het ook niet erg als de leidinggevende er vanaf weet, of dat nou iets eerder is of later.
hoe eerder hoe beter. Ik heb t meteen verteld. Was net 4 weken, ook aan collegas, dan konden zij er ook al rekening mee houden. Wij hebben clienten die gericht in de buik gaan slaan, als ze het weten. Ook voor mijn leidinggevende prettig, zij kan nu gaan zoeken naar vervanging voor als ik naar een andere groep moet. Na 3 maanden mag je hier niet meer op de groep
ik werk met chemicaliën en heb het dus gezegd met 4 weken. Als je een risico loopt zou ik niet wachten hoor meid! als het misloopt kan je altijd terug beginnen maar als het misloopt door het risico van de job....
Ik zou het eerlijk gezegd zo snel mogelijk vertellen omdat je door je zwangerschap emotioneler kunt reageren op agressie en dus ook anders kunt reageren. Misschien dat je er nu minder tegen kunt enzo. Je kunt het alleen vertellen aan de collega's waar je direct mee samen werkt en dan aangeven dat je niet wilt dat ze het verder vertellen. In elk geval gefeliciteerd!
Ik ben (nog) niet zwanger, maar wel een kinderwens. Hoop nml wel snel dit nieuws op mijn werk te mogen gaan brengen. haha Maar ik vind dit toch wel belangrijk om hier goed over na te denken van tevoren al. Fijn dat er dan hier mensen zijn die met me meedenken!