Ik werk fulltime in het onderwijs. In principe mag ik dan 2x per week 's avonds tot 22.00 worden ingezet. Ik merk dat die avonden me tijdens de zwangerschap opbreken. Is het niet zo dat mijn werkgever wettelijk verplicht is de werktijden aan te passen als dat nodig is? Dus dat ik gewoon van 9-17 werk ipv tot 22.00? Daarbij heeft de arbo-arts besloten dat ik voorlopig maar 6 uur per dag mag werken. Is het dan niet helemaal raar als mijn werkgever zegt 'kom dan maar van 16.00-22.00, dat is ook 6 uur, als me dat juist opbreekt? Ik geef echt de hele nacht over van vermoeidheid als ik tot zo laat werk.
Ja klopt dat recht heb je, mijn werkgever deed er ook zo moeilijk over en plande mij tegen het advies van de bedrijfsarts ook in op de middagen/avonden terwijl ik dan op was. Resultaat: nog meer klachten en nu 100% ziek. Zeker als je bedrijfsarts het al heeft aangegeven heeft je werkgever zich er maar aan te houden.
Dank voor je reactie. Ja, had gisteren een gesprek bij de bedrijfsarts. Hij had besloten dat ik de komende 3 weken max 6 uur per dag werk, daarna zien we verder. Over het feit dat ik dan overdag wilde werken op regelmatige tijden, zou ik er met mijn manager wel uit komen. Gisteren mailde ik haar voor een gesprek vandaag en gaf al aan o.a. te willen praten over die 6 uur op de dag. Mailde ze gisterenavond terug dat ze het rapport had gelezen 'maar daarin zag ik niks over wanneer die 6 uur in te delen'. Ik heb zo gesprek en ben bang dat ze moeilijk gaat doen. Maar heb nu 2 keer die avond geprobeerd, met zodanig overgeven en bijna uitdroging tot gevolg, dat als ze me daartoe dwingt, ik idd maar volledig thuis blijf. Los van het feit dat de arbo er nu bij is gekomen, heb ik toch sowieso recht op aanpassing werktijden? Zeker als je dat zelf aanbiedt (en dus geen werk weigert). Ben benieuwd, ga nu die kant op. (alleen al dat ze moeilijk doet, levert me extra spanning op, schier lekker op)
Oh Succes straks! Je hebt er inderdaad recht op! En anders weer de bedrijfsarts bellen, vragen of hij het duidelijk wil formuleren voor je werkgever die dat schijnbaar nodig heeft. Sterkte, jammer dat het zo moet he?
Tijdens je zwangerschap kan je niet verplicht worden tot overwerk en heb je recht op een regelmatig rust en arbeidstijdens patroon. Volgens mij kan je niet verplicht worden tot 's avonds werken. Succes met je gesprek!
Hoe goede band heb je met die bedrijfsarts (om het maar even zo te noemen) misschein kan hij gewoon in zijn verslag schrijven dat het beter is om overdag te werken ipv 's avonds. En anders indd je ziek melden en aangeven dat de avonden gewoon echt niet gaan. xxx
Wat Sas zegt, check even je CAO. In veel CAO's mag je na het eerste trimester niet meer verplicht worden tot onregelmatige diensten, tenzij je daar zelf uitdrukkelijk geen bezwaar tegen hebt.
Idd kijk even in de cao. Bij mijn eerste werkte ik onregelmatig, deze diensten moest je blijven draaien alleen de nachtdiensten waren niet verplicht tenzij je hier geen bezwaar tegen had. Maar de diensten die tot 22.00 uur duurde moesten wel gewoon.