Half oktober heb ik na 8 jaar trouwe dienst te horen gekregen dat mijn baas niet meer met mij verder wilde. Samen met mijn jurist alles kunnen kort sluiten. Werkgever betaald mij tot einde van het jaar. Echter zag ik nu dat ik minder salaris heb gekregen en ik vermoedt dat dat gaat om de reiskosten. Ik snap dat ik nu natuurlijk niet werk, maar kan dit zomaar?
Allereerst wat vervelend! En natuurlijk hoeft je werkgever dat niet te betalen, je reist toch niet meer.
Ja dat kan. Soms is er wel een overgangsperiode, bijvoorbeeld van een maand. Als je een cao hebt, dan staat er daar in. Maar in de meeste gevallen is dat niet zo. Dingen als bijvoorbeeld een representatievergoeding vervallen ook als je niet meer naar je werk hoeft.
Ja lijkt mij wel. Bij ons is het zelfs zo als je vier weken ziek bent dan krijg je de periode erna ook geen reiskosten tot je weer beter bent.
Ik heb in mijn ziektewet door zwangerschap en verlof en nu de wachtperiode tot aan laatste dag ook geen reiskosten dus krijg niks vergoed
Ja. Toen ik een tijd in de ziektewet zat, kreeg ik ook geen reiskostenvergoeding meer. Logisch. Het is een vergoeding voor de kosten die je maakt om naar je werk te reizen. Als je die kosten niet maakt, hoeven ze ook niet vergoed te worden.
Ja, als je niet meer werkt is het logisch dat je ook geen reiskosten meer vergoed krijgt (die kosten maak je immers ook niet meer)
Nee logisch je hoeft die afstand niet meer af te leggen dus die kosten maak je niet meer. Reiskosten vallen ook niet onder je salaris. Als je een huis koopt worden deze ook niet meegerekend bijv. Wel super vervelend na 8 jaar. Ik weet niet wat de reden van ontslag is maar ik vind eerlijk gezegd dat je er karig vanaf gekomen bent met tot het eind van het jaar salaris. Na 8 jaar hadden ze je toch wel wat meer mogen mee geven.
Als je niet reist, krijg je daarvoor niet betaald. Wat logisch is natuurlijk, je legt wat dat betreft die kilometers niet meer af richting werk, dus hoeven ze niet meer vergoed te worden.
Logisch dat ze reiskostenvergoeding stop zetten en ook correct. Maar ik geloof wel dat je vreselijk in de maling bent genomen met 1.5 maand mee krijgen na 8 jaar dienst....
Reiskosten vallen niet onder salaris maar onder onkosten vergoeding. Die onkosten maak je nu niet dus worden deze niet vergoed. Balen van je baan. Onverwacht of had je t aan zien komen?
2,5 he. Half oktober was het al... En dan klopt het gewoon. Sinds juli 2015 krijg je per gewerkt jaar 1/3 maandsalaris (bij duur minder dan 10 jaar) 8 jaar werken is dus totaal 2,5 maandsalarissen.