Wij hebben een gezamelijke rekening waarop alles binnen komt en af gaat. We hebben beide een eigen rekening waarop we elke maand een vast bedrag storten om voor onszelf uit te geven.
toen ik nog werkte hadden we samen een rekening waar gewoon ons loon op gestort word (naast een zakelijke rekening omdat we eigen zaak hebben) en nu werk ik niet meer maar gewoon nog maar 1 rekening, dat vind ik overzichtelijk en we zijn getrouwd for better en worse en we mogen kopen van elkaar wat we willen en grote dingen overleggen we even (maar goed daar ben je ook voor bij elkaar om samen dingen te beslissen) Vind altijd zo raar als mensen hun "eigen" geld hebben, ik zie dan altijd zo'n dagobert duck voor me die al zijn geld krampachtig vasthoud en gilt MIJN, MIJN, MIJN!! Hier doen we gewoon alles samen en we doen daar niet zo moeilijk over.
Wij hebben beide ons eigen rekening waar ons salaris op binnenkomt, wij boeken beide een deel door naar de gezamenlijke rekening voor de hyp,boodschappen, verzekeringen etc. Ook boeken we allebei een deel naar de gezamenlijke spaar. Wat overblijft op mn eigen rekening is om te shoppen, sparen en voor de rekening van mn mobiele telefoon.
Dat valt hier alles mee hoor... Wij Dagobertjes schieten gewoon bij uit de eigen reserves als het moet (naar elkaar toe en naar de gezamenlijke pot toe). Het is echt geen harde scheiding, maar meer iets waar we ons allebei prettig bij voelen. En nogmaals: ieder moet doen waar hij of zij zich prettig bij voelt. Dat lijkt me voor je relatie ook een stuk beter.
Wij hebben het precies zo als bij ts geregeld. Wij hebben 1 gezamenlijke rekening waar wij ons deel van vaste lasten op storten. De rest blijft op eigen rekening. Wij houden er beiden niet van om te gaan overleggen over onze aankopen. Ik heb namelijk weleens de neiging om spontaan een dure tas oid te kopen. En mijn man koopt ook weleens dingen die ik onzinnig vind. Ik moet er niet aan denken dat wij daarover moeten gaan overleggen. Als ik iets zie en het dan wil kopen heb ik er totaal geen zin in om eerst te gaan overleggen. Op deze manier gaat het al 10 jaar helemaal prima zo zonder enige irritaties. En als mijn geld op is dan teer ik verder op zijn geld en andersom, dat is dan ook weer heel normaal voor ons. Maar dat komt de laatste jaren gelukkig niet meer voor. Ik vind apart dat er zo veel verontwaardiging is over deze manier van financien houden. Maar aan de andere kant moet ik er persoonlijk niet aan denken om alles op 1 hoop te gooien, misschien teveel oneenigheid in de omgeving gezien.
Een gezamenlijke rekening, en ieder een eigen betaalrekening en ieder een spaarrekening. En op al die rekeningen staat naar mijn idee te weinig op Zit wel te denken mijn eigen rekening op te heffen en mijn salaris te laten storten naar de gezamenlijke... Zo ben je weer op de hoogte (niet dat je dat nog niet wist ) Xxx
Een combinatie van 1 en 3. Mijn salaris wordt op mijn rekening gestort, zijn salaris wordt op zijn rekening gestort. Hij betaalt het grootste gedeelte van de vaste lasten, ik een klein gedeelte. Boodschappen gaan van de gezamelijke rekening. Dat werkt hier goed qua geldscheiding, ook wel fijn voor het geval een bepaalde pas ineens niet meer werkt, hebben we nog een andere rekening.
Zo is het hier ook. Ik weet ook zeker dat als we alles van de gezamelijke rekening doen, dat mijn vriend gewoon niks meer voor zichzelf koopt omdat ik alles al opgemaakt heb Vandaar dat we ieder elke maand "eigen geld" krijgen. Maar lenen van elkaar komt dan weer niet voor. Als hij geld nodig heeft dan krijgt hij dat gewoon. En andersom net zo
Ben wel blij dat ik het nu zwart op wit heb van je...grapje Kirst van jullie wist ik het wel, hetzelfde als wij. Wat ik wel een goeie vond van iemand...je betaald wel voor twee rekeningen...iets om over na te denken. Maar ja het werkt al 16 jaar zo voor ons, dus waarom veranderen? Ook schreef iemand het wel fijn te vinden om die financiële afhankelijkheid te hebben, vind ik ook wel wat hebben. In ieder geval bedankt iedereen voor het invullen van mijn eerste poll!
Terug komende topics zijn dit. En je kunt er uren over blijven discussieren, maar iedereen doet het toch op zijn of haar manier. Wij hebben 3 rekeningen. 1 op mijn naam, daar wordt mijn salaris op gestort, mijn man heeft 1 rekening en daar wordt zijn salaris op gestort. Dan hebben we een gezamelijke rekening en daar storten we beide een bepaald bedrag op. Daar worden de boodschappen van gedaan. Hypotheek etc wordt van de rekening van mijn man gehaald. Ik betaal de kleding en schoenen voor de kinderen en zo hebben we ons eigen aandeel binnen ons gezin.
Geen van de drie opties. We hebben ieder een eigen rekening, maar we hebben onze internetbankieraccounts aan elkaar gekoppeld. Dus we kunnen te allen tijde geld heen en weer schuiven. Gebeurt ook wel regelmatig, omdat de spaarrekening aan mijn rekening gekoppeld zit. Dus als mijn man een grote uitgave moet doen, dan maakt hij zelf dat geld over van de spaar- naar mijn rekening en dan naar zijn rekening. Het lijkt dus eigenlijk meer op één rekening met twee vakjes De reden dat we het zo hebben, is omdat ik het fijn vindt om een persoonlijke ondergrens te hebben. Als IK iets leuks wil kopen voor mijzelf, dan kijk ik naar MIJN rekening. Staat daar niet voldoende op, dan kan ik het dus niet kopen. Voor leuke persoonlijke dingen maak ik namelijk geen geld over van de spaarrekening of de rekening van mijn man. Dat doen we alleen bij noodzakelijke kosten.
Geen van de 3 opties eigenlijk. Al het geld is van ons samen, maar we hebben nog wel ieder een eigen bankrekening. Maar dat is voornamelijk uit luiheid dat we er nog geen en/of rekening van hebben gemaakt
wij hebben ook 2 rekeningen en de vaste lasten op een derde rekening. En alles dan zo verdeeld dat we allebei hetzelfde bedrag over houden, gewoon voor zakgeld. Maar verder doen we niet lastig hoor. Is gewoon lekker om een eigen zakcentje te hebben. Vooral praktisch. Maar als man geld nodig heeft of ik, pakken we het gewoon uit elkaars portemonnee
wij zijn getrouwd en wonen samen dus vind ik het niks meer dan logisch dat alles op 1 rekening komt gewoon 1 rekening waar alles opkomt en vanaf gaat. wat we overhouden kunnen we samen aan iets leuks uitgeven of op onze gezamenlijke spaarrekening zetten ik vind het eigelijk niet normaal dat als je samenwoont/getrouwd bent sommige mensen nog een aparte rekening hebben en ''ieder voor zich'' doen, bijv de 1 betaald de hypotheek, de ander de kinderopvang, etc.. vind dat echt heel ouderwets en niet echt passen binnen een huwelijk, maar dat is mijn mening
1 gezamenlijke voor de gezamenlijke lasten, verder beide een aparte eigen gewone en spaarrekening. Storten evenredig deel naar de gezamenlijke rekening elke maand, maar denk dat we binnenkort de salarissen daarop gaan laten storten en dan evenredig deel terug naar de eigen rekeningen. En dat geld op de spaarrekeningen is heus wel van ons samen ofzo, maar ik vind het heerlijk gewoon eigen rekeningen omdat ons uitgavenpatroon toch anders is (ik veel kleding, hij meer stomme gadgets enzo), en zo kan ik tenminste ook stiekem cadeautjes kopen zonder dat hij het ziet op de rekening ofzo, dat vind ik altijd zo raar. Ik vind juist 1 rekening hebben maar ouderwets
Maar we discussiëren er toch niet over? Er is toch niemand die zegt hoe we het moeten doen? Ik was gewoon benieuwd hoe andere mensen het hebben? Ik ben opgegroeid met wat oudere broers en zussen en die hebben volgens mij alles op 1 rekening en ik was benieuwd of mensen dat nu ook nog hebben. Maar zoals de uitslag al zegt heeft de meerderheid dus alles op 1 rekening, prima wat mij betreft. Moet ieder voor zich weten...was gewoon nieuwsgierigheid vanuit mij.