Hoi vraag voor de dames die bevallen zijn, wanneer kwam jullie energie / conditie terug? of moet je dat zelf weer opbouwen?
Ik krijg mijn energie nu pas een beetje op een niveau terug van voor de zwangerschap, maar dat is met 1,5 uur rusten 's middags. Het hangt er veel vanaf hoe je zwangerschap, bevalling was. En ook of je kindje veel komt 'snachts etc. Neem de tijd om alles weer rustig op te bouwen. Je bent nog maar net bevallen!
Nou ik ben er vanaf de eerste dag weer helemaal bij! Wel even 2 dagen niks gedaan en puur genieten, maar na 3 dagen liep ik alweer met de honden. Heerlijk even frisse neus halen. Nog geen kilometers natuurlijk. Ik ga snachts eruit voor de flessen, slaap niet smiddags, heeel enkel, tot nu toe maar 2x een middag dutje gedaan, ga elke dag met de honden het bos in. De 2 uur lopen wat ik altijd deed doe ik nog niet, kan nog niet zo lang zonder mn ventje hihi. Hoop dat snel mooier weer word dat ie lekker in de wagen mee kan! Maar ik heb een bevalling gehad zonder knippen of scheuren. Wel lang weeen, 38 uur, maar na 25 min persen was die er.
Ik had de eerste week echt weinig geen energie. Voelde me leeg. Tegervaller. Snel duizelig en erg pijn aan de hechtingen. Ik drink dagelijks floradex. Weet niet of het daar aan ligt maar ik ben meer mezelf nu. En ik probeer elke middag een uurtje te slapen Ik denk dat het ook helpt om tussen het voeden door wat voor jezelf te doen. Weer wat meer jij. Krijg je ook energie van. Al is het maar even huishouden doen of muziekje luisteren of zo
ik merk nu dat het echt per persoon en zwangerschap verschilt. Bij mijn dochter was ik een uur na de bevalling al weer topfit, nu is het echt om te huilen. Ik merk dat ik echt heel rustig aan moet doen nu. Zeker omdat ik 4 keer op een dag heen en weer naar school moet lopen. En niet alleen de lichamelijke moeheid, maar ik kan mij ook moeilijker concentreren enz...als er meerdere mensen tegelijk in de kamer zijn en allemaal door elkaar praten kan ik het gewoon niet meer volgen. Ook computeren en televisiekijken is meestal van korte duur.
Na een relatief korte, maar heftige bevalling (8 uur in totaal, rugweeen-storm, 2 uur persen, verlossing door vacuum en knip ) was ik de eerste week helemaal strak, fit en in de weer met van alles. Ik werd wel enigszins beperkt door een pijnlijk stuitje en veel vloeien, maar ik kon voor mijn gevoel de wereld aan. Op dag twee wilde ik al naar de neonatologie wandelen... Tot ik ingehaald werd door verpleegkundige die mij verder brachten in een rolstoel . Waarschijnlijk toch door de adrenaline en het feit dat ik gewoon ieder moment mee wilde maken van die kleine ( hoewel dat lastig was omdat ze dus op de neo lag ). Nu 2,5 week later begint de vermoeidheid me een beetje in te halen en merk ik dat mijn conditie ook echt nog niet is wat het geweest is. Laatst een lange wandeling gemaakt, maar na dik een uur voelde ik mijn lijf wel. Hier de trap oplopen met maxi-cosi... Forget it... Ik ben helemaal buiten adem als ik boven ben! Ik doe de dingen wel 'gewoon', maar zorg dat ik daarna even kan rusten. Gewoon op en uitbouwen alle activiteiten... Volgens mij zit je dan relatief vlug weer op je oude energie-level/conditie.
Hier pas na een maand of 9. Het '9 maanden zwanger - 9 maanden ontzwangeren' klopte wat dat betreft echt hier.