Hoe hebben jullie dit aangepakt.

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door a2cmieux, 30 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. a2cmieux

    a2cmieux Niet meer actief

    Mijn zoontje wordt in juli 4. Waar hij eerst altijd dicht bij bleef als we ergens naartoe gaan wordt hij nu steeds zelfstandiger. Erg leuk om te zien omdat hij daardoor ook steeds zelfbewuster wordt. Maar nu begint hij ook buiten wat meer afstand te nemen en soms is hij echt even uit het zicht. Bijvoorbeeld even alleen teruglopen naar het tafeltje in het restaurant terwijl ik nog even naar het toilet ga of even ergens 3 minuutjes alleen wachten. Hij houdt zich altijd aan wat we hebben afgesproken dus ik vind dat dat best kan.

    OK lange inleiding, nu mijn vraag. Ik wil hem nu dus beginnen uit te leggen dat niet alle mensen leuk zijn en dat hij nooit met iemand anders mee mag gaan. Maar ik weet niet goed hoe ik het aanpak. Hoe hebben jullie dat aangepakt? Wat hebben jullie precies verteld? Het lijkt zo simpel maar het lukt me niet om het duidelijk uit te leggen.
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik heb duidelijk uitgelegd dat ze nooit met iemand mee mogen gaan omdat ik hen dan misschien niet meer kan vinden. Op die leeftijd vind ik het het verder niet nodig om ze bang te maken.
    Afgesproken dat ze NOOIT meegaan, ook niet als iemand beweert: mama heeft gezegd dat je mee mag met mij. Uitgelegd dat mocht er iets met mij zijn waardoor ik iemand anders stuur dat dat enkel 4 bepaalde personen zijn: opa, oma, oom, tante. Verder nooit meegaan.
    Als ze op straat spelen en iemand beweert lieve hondjes,poesjes, snoep oid in de auto te hebben en ze vragen om mee te lopen ga je heel hard gillen en kom je zo snel mogelijk naar huis.
     
    Salentein vindt dit leuk.
  3. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is nu ook zover dat ze alleen naar de speeltuin mag ( ze word bijna 5 ) ik kan vanaf onze tuin de speeltuin wel een stukje zien.

    Ik blijf elke keer zeggen dat ze echt nooit met iemand mee mag gaan, ook al kent ze diegene. Dan zegt ze zelf al dat ze dat niet doet en zelf weer naar huis komt.

    Ik denk gewoon keer op keer zeggen?
    Onze dochter is zowiezo wel erg verlegen en zal ook niet snel met iemand mee gaan, behalve als ze iemand kent, maar dan komt ze het eerst vragen.
     
  4. Akira1978

    Akira1978 Actief lid

    3 mrt 2013
    109
    15
    18
    Vrouw
    Wat ik nog aan bovenstaande reacties wil toevoegen is dat je ook leuke boekjes hebt over dit onderwerp. Wij hebben het boekje "Nee" van Sanderijn van der Doef.

    Hierin staat op speelse wijze beschreven wat kinderen kunnen zeggen in dit soort situaties. Er staat iets in over wat kinderen kunnen zeggen tegen "enge mannen" maar ook wat een kind bijvoorbeeld kan doen als de buurman wil dat het bij hem op schoot gaat zitten, terwijl een kind dit niet wil.

    Het gaat dus over grenzen aangeven in het algemeen. Niet alleen in potentieel gevaarlijke situaties maar ook in de omgang met vriendjes. Het boek is hierdoor vrij luchtig. Mijn kinderen vinden het een leuk boek. Natuurlijk haal je het gevaar er niet 100 procent mee weg, maar het maakt ze misschien wel iets weerbaarder in het contact met anderen.
     
    Mystiek vindt dit leuk.
  5. Ffion

    Ffion Fanatiek lid

    23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ik heb nooit iets gezegd als “niet met vreemden meegaan”, want, wat/wie is een vreemde? Als iemand zich voorstelt, “Hoi, ik ben Karel.”, nou in een kinderbrein ben je dan dus geen vreemde meer, nee, want dat is Karel, en die is aardig.

    Het enige wat ik altijd heb gezegd en nog steeds zeg is, “ik wil dat je het altijd eerst komt zeggen als je ergens heen wil gaan, anders weet ik niet waar je bent.” Dat geldt ook voor binnen spelen bij buurtvriendjes.

    Ik denk dat dingen zeggen als “sommige mensen zijn niet leuk/aardig/whatever” niet goed aankomt bij kinderen. Want hoe moet een kind zoiets nou beoordelen? Een meisje hier uit de buurt die wel eens bij ons thuiskomt zei pas “Mama zegt dat er mannen zijn die ziek zijn en die willen slechte dingen doen met kleine kinderen.” Nou ja, ik geloof niet dat een kind hier echt wat mee kan.

    Verder is het sowieso natuurlijk goed om je kind weerbaar te maken. Hem of haar te leren dat hij/zij het luid en duidelijk mag laten merken als er iets gebeurt, wat dan ook, dat hij/zij niet leuk vindt. En dat je kind dat óók tegen volwassenen mag zeggen als er als er iets gebeurt wat hij/zij niet leuk vindt of zich niet goed bij voelt.
     
  6. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.949
    15.249
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Blijft toch lastig dat loslaten .
    Mijn jongste is nu ruim 6 jaar en ze is mijn derde kind maar toch blijft het altijd knagen.
    Ze heeft het buitenspelen helemaal ontdekt. Afgelopen zondagavond kon ik haar niet vinden in het speeltuintje waar ze altijd speelt en ik was al met een kloppend hart op de fiets gestapt om haar te zoeken. Uiteindelijk komt ze met een groep andere kindjes een steegje uit rennen omdat ze verstoppertje speelden. Ik heb toen ook weer even een gesprekje met haar gehad dat mama ongerust is wanneer ze niet in de speeltuin is en dat ik verdrietig word wanneer ik haar niet kan vinden. Ook maar weer het onderwerp aangekaart over mensen op straat die beweren dat ze leuke puppies of kittens hebben die ze graag willen laten zien en over snoepjes etc. Altijd vragen aan mama omdat mama anders niet weet waar je bent. Dat er mensen zijn die rare dingen doen met kinderen vind ik lastig want wat zijn rare dingen?
    Als ik een gekke bek trek of een raar liedje ga zingen ben ik ook raar maar niet gevaarlijk.
    Blijft lastig..
     
  7. Sassie1981

    Sassie1981 Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    2.889
    619
    113
    Heel eerlijk... Die van mij heb ik gewoon verteld dat er mensen zijn die zich aardig voordoen, maar hele andere bedoelingen hebben. Na doorvragen heb ik gezegd dat het inderdaad ook gaat om het doodmaken van kinderen. Ik heb gezegd dat als iemand ze probeert te lokken of vastpakt, ze heel hard moeten gillen en slaan.
     
    MotherPrincess vindt dit leuk.
  8. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Ik heb het hier met enige regelmaat over met mijn kinderen. Ik heb uitgelegd dat er mensen zijn die niet zo aardig zijn. Ook oefen ik soms gesprekjes met ze, wat zeg je als iemand zegt, kom maar mee ik heb een lekker snoepje voor je. En dan vraag ik door, maar als Die zegt ik heb het al aan je moeder gevraagd en het mocht wel , wat zeg je dan?
     
  9. Tuttebella

    Tuttebella Bekend lid

    3 jan 2019
    587
    728
    93
    Vrouw
    Maak er geen horror verhaal van alsjeblieft.

    Ik ben mijn dochter een keer kwijt geraakt op het strand. Ze is uiteindelijk 2-3 uur kwijt geweest. Ze vertelde nadat we haar terug hadden dat ze niemand durfde aan te spreken omdat ik altijd gezegd had dat vreemden gevaarlijk konden zijn..

    Sindsdien hameren wij er op dat ze alles gewoon eerst moeten komen vragen of overleggen en dat als wij er van weten eigenlijk alles wel mag.
     
    Lolalili, chrystel73 en Ffion vinden dit leuk.
  10. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Oh ja, wij zijn hier ook meebezig geweest.

    Ze weet dat ze alleen met familie mee mag, of met iemand waarmee ik dat afgesproken heb. Het verschil tussen bekenden en vreemden die zich voorstellen weet ze heel goed.
    Ze noemt nu ook de namen van de mensen met wie ze mee mag (je weet nooit hoe dingen lopen in geval van nood en bij het ophalen van school, dit is niet altijd van te voren af te spreken).

    Je wil dat pure brein nog niet vervuilen met enge dingen hè? Maar ze gaan toch vragen waarom dat dan niet mag (althans, ons kind wel). Ik heb haar gezegd dat er mensen zijn die geen kindjes hebben en die haar dan misschien wel willen houden. Toen zei ze: ja maar dat wil ik niet dus dan ga ik niet mee hoor, ik wil bij jou en papa blijven!

    Verder geen enge dingen alleen dat en daar nam ze genoegen mee. Ik herhaal het nog wel eens.

    Toch je nachtmerrie hè?
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  11. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.137
    4.354
    113
    Home
    Tja ook wij zeggen altijd dat je niet met vreemden mee mag gaan als ze zeggen we hebben poesjes thuis of een snoepje in de auto
    Altijd eerst thuis vragen


    Maar heb ooit een filmpje gezien waarin ouders dit ook aan hun kinderen uitleggen en daarna werden de kinderen gefilmd in de speeltuin en getest en ze gingen allemaal mee...
     
  12. Tuttebella

    Tuttebella Bekend lid

    3 jan 2019
    587
    728
    93
    Vrouw


    Echt een eyeopener dit!
     
  13. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    @Tuttebella
    Inderdaad! Ik vind het zó eng. Ik heb het er ook weleens over met mijn oudste. Ik heb nog niet gezegd dat sommige mensen niet aardig zijn oid, want ik wil haar niet bang maken. Maar ze is zo lief/naïef. Ik denk dat als een volwassenen genoeg op haar inpraat ze toch wel mee zou gaan. Uit dat filmpje blijkt het maar weer...
     
  14. RoIn

    RoIn VIP lid

    3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Oh tuttebella.. dat dus. Doodeng!
     
  15. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Hier hebben we altijd verteld dat ze nooit met vreemden mee mag gaan omdat we haar anders krijt kunnen raken. Op die leeftijd zeiden we altijd dat als iemand vraagt of ze mee naar diertjes willen kijken dat dat natuurlijk mag nadat ze het tegen ons heeft gezegd. Wij gaan dan mee zodat we weten waar ze is en we zelf ook graag puppy’s (of andere dieren) zien. Als daar geen tijd voor is volgens degene die t vraagt zorgen we er voor dat we ergens anders naar dat soort dieren gaan kijken.

    Met M gaat t denk in lastiger worden, ze begrijpt nu wel dat ze eerst moet vragen of ze een hond mag aaien, maar die loopt regelrecht alle dieren die ze ziet achterna zonder oog voor iets of iemand anders te hebben...
     
  16. a2cmieux

    a2cmieux Niet meer actief

    Zoals sommige beschrijven is het inderdaad moeilijk om los te laten en zou het echt verschrikkelijk zijn hem te verliezen. Ik vertrouw mijn zoon wel maar de anderen niet:|.

    Ik heb intussen bespreekbaar gemaakt dat hij altijd aan mij moet vragen als hij ergens mee naartoe gaat en geoefend zoals @julia80 opperde. Gisteravond begon hij er zelf over dus er is misschien een heel klein beetje blijven hangen.

    @tuc goede tip om te benoemen dat als er iets met mij zou zijn dat ik dan altijd die bepaalde mensen stuur. Ga ik zeker toepassen .
    @Tuttebella ik wilde er toch al geen horor verhaal van maken precies door wat jij beschrijft, wat als we elkaar kwijtraken. Wat zullen jullie geschrokken zijn 2 a 3 uur wat een onzekerheid en wat een opluchting toen jullie haar eindelijk gevonden hadden. Dat filmpje met die hond ken ik, eng idee dat het zo makkelijk gaat.
    @Akira1978 ik ga kijken naar het boekje "nee".

    Iedereen bedankt voor de tips, ik heb er veel aan gehad.
     
  17. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Poeh confronterend zeg...
    (Trouwens lekker east coast accent haha maar dat terzijde)
     
  18. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Wat betreft het kwijtraken: ook dit hebben wij af en toe doorgesproken met de kinderen, zodat ze hun voor en achternaam kunnen zeggen en ons adres. Ook heb ik gezegd dat als ze ons kwijt zijn, dat ze dan een lieve mevrouw moeten zoeken en zeggen dat ze ons kwijt zijn. Maar ja, zoals uit het filmpje blijkt, heb je geen idee wat ze in de praktijk zullen doen ...
     
  19. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.519
    113
    Lastig he. Dat filmpje ken ik inderdaad ook en als je dat ziet heeft het kennelijk weinig zin je kinderen te instrueren. Toch weet ik nog steeds dat mijn moeder vroeger ook altijd zei dat je niet met vreemden mee mocht. En als mensen de weg vroegen en dan zeiden 'kom maar even in de auto zitten' dat ik dat NOOIT mocht doen. Haha, 1 van de 1000 mogelijke scenario's had mijn moeder dan in ieder geval onderschept.

    Ik heb mijn dochter wel verteld toen ze op schoolreisje ging dat als ze de juf en de groep kwijt was, ze altijd naar iemand moest gaan die bij het park/speeltuin werkt. Meestal de mensen achter de kassa of die eten verkopen. Dat die je goed kunnen helpen, niet zomaar andere mensen vragen.
     
  20. Viviennee

    Viviennee VIP lid

    31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Jaaa, die heb ik ook gezien inderdaad :oops: Wat moet je dan nog
     

Deel Deze Pagina