Om de situatie met grote lijnen uit te leggen; Ik werk in een schoonheidssalon waar ik het altijd erg naar mijn zin had. Laatste tijd begon ze elke week functioneringsgesprekken met mij te voeren en op elk klein dingetje te mekkeren. Ook melde ik me een keer ziek en dwong ze mij te komen. Ik vertelde haar dat ik zwanger ben en ze raakte in paniek. Dit zou zogenaamd uit haar eigen zak betaald moeten worden. Mijn contract loopt af in juli. Ze vond het niet kunnen mij zo op straat te zetten, maar twijfelde hier heel erg door. De schoonheidssalon waar ik daarvoor werkte wou mij wel terug hebben, en verheugde mij er op om met alle collega's van eerst weer te zien. Toch op 't laatste moment bepaalde zij dat er TOCH geen ruimte was. Dus die optie verdween. Mijn baas van dit moment had een optie voor mij. Zij wil mijn contract verlengen maar dan TOT mijn zwangerschap verlof. Dan zegt ze dan kan je de tijd met je baby nemen en dan terug komen als je er klaar voor bent. Wat dus betekend dat ik NIET uit betaald word tijdens mijn verlof. Wat moet ik nou doen? Iknhadnwel plannen liggen om een ambulant bedrijfje op te zetten. Maar het risico dat dat niet vanaf het begint loopt is mij te groot. Ik ben een beetje in paniek en hoor graag wat jullie hier van vinden en wat jullie zouden doen.
Maar je wordt toch zowiezo uitbetaald tijdens je zwangerschapsverlof? Uitbetaling loopt via het UWV, dus wat jouw baas zegt van uit eigen zak moeten betalen klopt al niet. Je zult je dan wel zelf bij het UWV moeten melden natuurlijk. Het is niet erg netjes van je baas, en of je uberhaupt mag zeggen "ik houd je aan tot je zwangerschapsverlof" weet ik niet, want ontslag krijgen alleen om een zwangerschap is niet toegestaan. Het geld wat je krijgt tijdens je verlof is trouwens 100% van je loon, of je nu wel of geen contractverlenging krijgt, dus maak je daar niet te druk om
een contract niet verlengen wegens zwangerschap is nietig. Dat betekent dat dat niet voor de wet bestaat en dus niet mag wat zij doet. Ik zou op de site van het UWV eens kijken hoe dat zit met zwangerschapsverlof. Als je baas dit niet zelf hoeft te betalen, haar daarop wijzen. Misschien helpt dat.
Dit mag zij niet maken. Zij probeerd jou op een sluwe wijze te dumpen en ze liegt over dat het haar geld kost Haar enige probleem is vervanging voor jou vinden als je met verlof bent.
Hoe je baas doet en zegt klopt niet, mag niet en kan eigenlijk ook niet maar gebeurt regelmatig. Als ze je echt uit dienst doet omdat je zwanger bent kan je daar in theorie iets mee, maar ook al ben je zwanger en je hebt nog geen vast contract kun je om elke (onzin) reden geen verlenging krijgen. Over de betaling moet je je niet druk maken, ik weet niet wanneer je met verlof gaat, maar je moet dan melden bij het UWV dat je werkloos bent en dan betalen zij je zwangerschapsverlof.
Ik had haar ook de site van UWV onder haar neus gedrukt en vertelde haar dat zij het niet hoeft betalen. Toen ineens was het; ja ik betaal t ook niet zelf. Heel vervelend van die vermoeiende mensen. Dus ondanks dat mijn contract niet word verlengd word ik uit betaald? Dat stelt mij gerust. Wil natuurlijk niet een extreem krap leven leide op dat moment en ben graag onafhankelijk. Dankjewel voor alle adviezen. Ik ga de UWV site nogmaals doorspitte.
Ik zou wel even goed op de website kijken van het uwv of hier even navragen op het forum. Want als je contract een aantal maanden voor de zwangerschap stopt geld dat niet. Maar als je volgens mij binnen 10 weken voor de bevalling (of voor het normale verlof?) je contract niet verlengt krijgt krijg je wel gewoon via het uwv zw-verlof. Dus vraag het anders even na bij het kopje uvw op dit forum, dan weet je precies hoe het zit? Ze mag je niet ontslaan bij een vast contract vanwege zwangerschap. Maar een contractverlenging bij een tijdelijke baan is ze ook niet verplicht wegens zwangerschap hoor! Even van ergens gekopieerd: Je hebt recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) als je hiervoor bent verzekerd. Je bent verzekerd voor de WAZO als je een dienstverband hebt (bijvoorbeeld een bijbaan of betaalde stage) of een UWV-uitkering (Ziektewet, WW of loongerelateerde WIA). Ook als deze verzekeringsgrond eindigt in de periode van 10 weken voor je (uitgerekende) bevallingsdatum kun je nog aanspraak maken op de WAZO. Actuele informatie vind je op de volgende site: Mijn dienstverband stopt tijdens het zwangerschapsverlof - UWV - Voor Particulieren