Hoe hebben jullie weeën opgevangen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Nescio, 19 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alita

Alita Niet meer actief

Ikzelf vondt bv de douche weer helemaal niks!
    Het is belangrijk dat je het gewoon uitprobeert en je merkt heeeeel erg snel of je het wat vindt hahaha

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Heb ook yoga gedaan... dus ging vanaf het begin van de weëen lekker diep doorademen.... totdat ik in het ZH een "tik op mn vingers" kreeg van de VK. Ik moest minder diep ademen, want zei ze, jij gaat binnen de kortste keren hyperventileren van het diepe ademen. Daarna eigenlijk geen "aanwijzingen" meer gehad, ja bij het persen. Maar dat was ook meer omdat ik op een bepaald moment mn persweëen moest wegzuchten/puffen vanwege het staan van het hoofdje.

Maar het opvangen van de weëen..... ik heb bij beide bevalling beenweëen gehad en die zijn bijna niet weg te zetten. Mn vriend heeft bij de eerste zijn handen "blauw" gemasseerd op mn bovenbenen. Bij de tweede heb ik heerlijk anderhalf uur in zo'n bevalbad gezeten en zodra er dan weer een wee kwam, inderdaad schrap zetten en dan na afloop weer ontspannen.

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

In bad en op mijn zij in bed.

4. Triskele

Triskele Niet meer actief

Ontspannen en aan de pijn toegeven, je tijdens een wee op 1 iets focussen en diep in en uitademen , tijdens het ergste pijnpuntje kan je even zachtjes puffen (niet overdreven tot hyperventilatie haha) maar vooral ontspannen en de pijn graag willen helpen heeft mij goed geholpen. Ik ben twee keer ingeleid maar niet als erg ervaren, alhoewel het heel lang duren, iedereen om me heen bleef maar aandringen op ruggeprik (omdat ik been, rug en buikweeen had in een weeenstorm van een paar uur) maar ik vond het zo goed te doen.

Ze moeten niet teveel aan me zitten of lopen zeiken ofzo haha dat dan weer wel gewoon je mond houden en mooi wezen zei ik tegen mn man. Me vooral met rust laten (maar dat was midden in een wee) tussen de weeen door was ik grapjes aan het maken en keihard aan het lachen.

De mensen van het ziekenhuis geloofde niet dat ik echt bezig was (maar de monitor zei anders haha)

Ik denk dat je met rust en een beetje humor een eind komt!

Jezelf niet te serieus nemen ;) e gewoon eraan toegeven, niet teveel denken.

5. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Tijdens de lichtere weeën heb ik vooral op de bank of een stoel gezeten. Vanaf dat ze flink pijnlijk waren onder de douche en daarna in bad. Als er een wee aankwam, deed ik mijn ogen dicht en ademde ik heel rustig in door m'n neus en uit door m'n mond. Tijdens de heftigste weeën ook weer ogen dicht en wat krachtiger ingeademd door m'n neus en met 1 lange 'ffffffffffff' weer uit door m'n mond. Kon o.a. daardoor heel rustig blijven :)

6. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Ik zat er hélemaal in... Ik zat in kleermakerszit op het bed (zat vast aan het infuus, dus had geen bewegingsvrijheid).

Ik had vanaf de eerste minuut een weeënstorm, die tweeëneenhalf uur heeft geduurd. Ik kon me alleen maar op mijn weeën concentreren. Wee per keer, diep inademen en puffend uitademen zolang de wee nog erger werd, en nadat hij zijn hoogtepunt had bereikt weer gewoon diep in en uit ademen. Ik kon alleen maar fluisteren, niet omdat ik zo'n pijn had, maar ik kon me gewoon nergens anders op concentreren.

Ik heb de film achteraf teruggekeken, en ik was echt súper zen. Ik had mega pijn, maar daar zie je uiterlijk niets van. Als er een wee aankwam, ging ik heel geconcentreerd ademen... Grappig om terug te zien.

7. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

Ik ben rond gaan lopen tussen de weeen door. Zodra er een wee kwam hing ik over de box heen met man en moeder naast me wrijvend over me rug :D

Ook nog even onder de douche geweest met me man, zodra er een wee kwam hing ik om zn nek met de warme straal op me rug.

Zitten of liggen kon ik niet! Puffen deed ik door diep door me neus in te ademen en in 1 lange zucht via de mond eruit.
    Dus niet puf puf puf puf, want dat deed toch zeer!

8. MamavanDane

MamavanDane Bekend lid

23 sep 2009
    916
    2
    18
    Centralist meldkamer
    Voorschoten
    Rondlopen, in het ziekenhuis stond ik tegen een kast aangeleund op het moment dat ik een wee kreeg.
    En diep in en uit ademen, puffen vondt ik 10 x niks. Had het idee dat ik aan het hyperventileren was.

9. mummie2b80

mummie2b80 Bekend lid

29 mrt 2008
    922
    0
    0
    Bij mij heeft de geboortetens toch heel erg geholpen. Eigenlijk makkelijk tot de 10 cm gekomen. De Tens wel op de hoogste stand gezet de laatste paar centimeter. Ik moet eerlijk zeggen dat het tot een centimeter of 7 goed heeft gewerkt. Fijn gevoel! Ik ga deze weer gebruiken over een paar weken;)

10. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Niet!

Ik lag aan 6 kabels op een bed, kon geen kant op en had alleen maar rug en beenweeën. Op een gegeven moment zat er misschien nog 10 seconden tussen de weeën, dus niet eens kans om op adem te komen. Enige wat ik kon doen was mezelf volledig omhoog trekken aan de zijsteun van het bed, en vloeken en tieren dat het zo zeer deed. Had meerdere keren gevraagd om pijnstilling, eerste keer kreeg ik te horen dat ik maar onder de douche moest, 2e keer moest ik maar in bad, 3e keer kreeg ik zo'n kloterig pompje wat bij mij gewoon niet werkte. (Ging van 4 naar 10cm in anderhalf uur)

Volgende bevalling wordt óf thuis, óf in het ziekenhuis, maar dan óf zonder CTG/infuus, óf MET ruggenprik. Laat me in ieder geval niet meer zo inleiden zonder pijnstilling, en dat ze aan komen zetten met prut waar de pijn geen centje minder van wordt, maar waar je alleen maar high van wordt waardoor je je helemaal niet meer kunt concentreren.

11. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Ik heb ze geprobeerd weg te puffen, maar dat hielp niets. De buikweeen waren heel goed te doen, maar ik had nonstop hele erge rugweeen. Ik zat ook aan de monitor vast, dus ik kon alleen op bed, of net naast het bed staan.

Dus ik stond grotendeels naast het bed, er op geleund, man lief stond heel hard in mijn rug te duwen ( was het enige wat nog een beetje hielp tegen de rug pijn), en puffen en schreeuwen :p

Na 4,5 uur zo te hebben gestaan heb ik een rugge prik gehad, omdat ik pas op 4 cm zat. En het gemiddeld 1cm per uur is. Nog 6 uur had ik niet vol geouden.

Na de ruggeprik heb ik de hele nacht geslapen, en manlief ijsberend in de kamer door gebracht. 7 uur later was ons zoontje er, en dan na 1 of 2 dagen is alles weer vergeten.

12. Habeebah

Habeebah Actief lid

23 mrt 2010
    213
    12
    18
    Vrouw
    was in et ziekenhuis en in me kamer hadden ze een gym bal,daar heb ik van 2 tot 9 cm op gehangen

13. maantje85

maantje85 Fanatiek lid

9 feb 2010
    1.321
    3
    36
    NULL
    NULL
    Dit klinkt een beetje als mijn bevalling;)

Alleen hielp bij mij de ruggeprik weinig en lag mijn zoon 3.5 uur na het zetten van de ruggeprik al op mijn buik. 12 min persen en huppa:D

In totaal ben ik 5.5 uur bezig geweest. Met idd staan naast mijn bed (in mijn blootje ivm douchen voordat ik mijn ruggeprik had gehad, man en zus mochten niks meer bij me aan doen;)) Net voor het persen snel een hempje aangedaan hihi

Het was pijnlijk maar ik vond mijn bevalling een droombevalling!! En als ik had geweten dat het zo snel was gegaan had ik nooit een ruggeprik gewild:)

Succes meid, je kan het!

14. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Ah dat is wel fijn inderdaad zo snel. Bij mij braken de vliezen om 19.45 uur, man was net naar huis van het bezoek uur. Die kon gelijk weer terug komen, want de weeen kwamen gelijk.
    6.15 uur begonnen met persen, 6.45 was jasper er. ( 11 uurtjes totaal dus)

Dat persen vond ik het minst erg, want toen wist ik dat die kleine vent er snel zou zijn.

15. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.829
    3.625
    113
    De eerste 5 cm heb ik weg kunnen zuchten (diep inademen door de neus, even vasthouden, en dan uitademen door de mond).

Daarna moest ik echt gaan puffen, en dat heeft best een tijd goed geholpen, omdat je je dan ergens op kunt focussen, vond ik erg prettig. Naarmate de weeën sterker waren moest ik weln puftempo behoorlijk opvoeren om er nog iets aan te hebben. En op het laatst hielp niets meer, de weeen kwamen toen te snel achter elkaar, daar was niet tegenop te puffen :D

Ik kon tijdens de weeen trouwens echt niet staan of liggen. Het enige dat enigszins dragelijk was om op de rand van het bed te zitten en mezelf tijdens de weeen helemaal omhoog te drukken met gestrekte armen. Ik had dan ook een spierpijn in mijn armen de volgende dag!

Persen vond ik heerlijk na die ontsluitingsweeen, ik kon tenminste iets doen en het voelde ook alsof ik de pijn 'er uit perste' of zo.

16. marike

marike Bekend lid

21 mei 2011
    631
    0
    0
    interieurbouw
    Kan je vertellen wat daar prettig aan was? Ik heb er namelijk ook 1 thuis...

17. Jute

Jute Fanatiek lid

20 jul 2011
    2.011
    204
    63
    Vrouw
    Aan overgeven. Ik had beenweeen dus lopen was niet echt een optie.

18. Habeebah

Habeebah Actief lid

23 mrt 2010
    213
    12
    18
    Vrouw
    ik kon er mijn buik mee masseren.. als ik een wee kreeg dan ging ik met me buik op de bal liggen en dan heen en weer bewegen (voorwaarst en weer terug).. werkte voor mij verzachtend en ik vergat de rest om me heen erdoor....

19. Triskele

Triskele Niet meer actief

ik zat aan infusen en draadjes (van binnen) vast dus kon nergens heen, kon geeneens naar de wc (dus moest plassen zelfs op bed) ik denk als ik meer bewegingsvrijheid had gehad dat ik het nog makkelijker had gevonden.

20. Habeebah

Habeebah Actief lid

23 mrt 2010
    213
    12
    18
    Vrouw
    ik ook precies etzelfde maar heb toch gewoon met de bal op de grond gelegen.. ik nam gewoon dat apparaat mee waar ik wilde en kon als ik naar de wc ging ff de ctg eraf halen.. anders zou ik gek worden.. me man nam dan btw ff et infuus een stukje mee , zo zie je maar elk zh is anders in dat soort dingen

Deel Deze Pagina