Tand afgebroken

Discussion in 'De lounge' started by MissyC, Sep 29, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MissyC

MissyC Fanatiek lid

Dec 5, 2013
    1,098
    8
    38
    Hoi!

Gisteren zijn er tijdens het eten is een stuk tand afgebroken ( aldoor in kleine stukjes ). Ik heb nu dus een redelijk groot gat aan de voorkant naast mijn hoektand. Van nature heb ik een slecht gebit. Evenals als meerdere familieleden ( lees opa's en oma's en ouders ). Vanochtend de tandarts gebeld. Maar kan pas volgende week terecht omdat ze dan pas plek hebben voor een 'grote' afspraak en ik geen pijn oid heb.

Maar ik voel me ontzettend rot. Kan steeds wel janken en heb het idee dat iedereen het ziet. De gedachte dat ik nog anderhalf week zo moet lopen maakt me echt verdrietig. Iemand tips om deze lange anderhalve week door te komen. Ow en het goed schoon te houden?

2. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    Ik heb vorig weekend mijn tweede kies afgebeten. Was op zaterdag, maandag gebeld en kon woensdag gaan. Maar maandagmiddag kreeg ik telefoon dat een afspraak weggevallen was en dadelijk kon gaan. Er staat nog maar 1/5 van mijn tand, rest is opgevuld :( Ben nu panisch! Eet zoveel mogelijk vloeibaar en zacht, want hij verwacht me binnen een paar weken terug (dat hij opnieuw afgebeten is omdat de tand nu niet meer sterk is) voor een stiftand (als wortel nog goed is).

Voor het schoon te houden, spoelen met mondwater? Heb geen idee. Ik heb toen heel voorzichtig gepoetst maar op dat moment dat ik hem afbeet was enkel de voorkant weg, achterkant stond er nog tegen.

3. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    En sterkte, weet wat het is helaas, slechte tanden :(

4. PinkButterfly

PinkButterfly Actief lid

Sep 9, 2012
    441
    0
    16
    Laatst heb ik een kies gebroken en toen voelde ik mij al kl*te, ik kan mij niet eens voorstellen hoe jij je moet voelen zo in het zicht. Ik zou zelf persoonlijk niet akkoord gaan met anderhalve week wachten. Ik zou zelf gaan informeren of je niet bij een andere tandarts terecht kan.

5. MamaBenjamin

MamaBenjamin Niet meer actief

Geen pijn=geen spoed.

Dat het niet mooi staat is erg vervelend, maar daar hebben ze maling aan.

Kan mij heel goed voorstellen dat het balen is. Hier ook ervaring mee helaas :(

6. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    Bij mijn vorige tandarts mocht ik 3 weken wachten... Terwijl ze goed genoeg wist hoe het met mijn tanden zit.

7. MissyC

MissyC Fanatiek lid

Dec 5, 2013
    1,098
    8
    38

Ah bah. Hoe hebben ze het opgevuld? En deed het pijn?

8. MissyC

MissyC Fanatiek lid

Dec 5, 2013
    1,098
    8
    38

Het zijn vaak wel behandelingen die wat langer duren. En kan me ook wel voorstellen dat ze dan pas vrij laat een gaatje hebben ( heel toepasselijk haha ). Maar 3 week is erg lang.

Ik had gehoopt er vandaag nog te zitten. Maar helaas. Een spoedtandarts gaat hem niet worden omdat er geen spoed bij zit. En een andere tandarts ook niet. Dit is een tandarts waar ik me prettig bij voel.

9. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    Zo'n ijzeren ring rond de tand gezet (of wat er nog van over bleef) en dan opgevuld met vulsel. Die ring deed pijn omdat ze die in het tandvlees zetten. Tand zelf was paar dagen gevoelig, zoals bij een andere tand waar aan gewerkt is. Maar hij is nu heel laag afgeslepen zodat mijn tand de bovenste helft niet meer raakt. Anders zou ik dezelfde week er nog terug staan zei hij. ;) Gewoon omdat mijn tand nu geen stevigheid meer heeft. :(

Bij mij zit het ook net aan de kant waar ik altijd kauw. Dus nu probeer ik de andere kant, hetgeen niet simpel is. Maar zoals ik al schreef, ben panisch! Gelukkig maakt manlief graag soep en eet ik dat ook graag ;)

10. MissyC

MissyC Fanatiek lid

Dec 5, 2013
    1,098
    8
    38
    Brr, het begint bij mij behoorlijk te kriebelen nu. Nouja, het moet toch. Liever een beetje pijn lijden dan zo verdrietig en ellendig zijn.

Share This Page