Hoe bedoel je extra belasting? Je betaald overdrachtsbelasting over de koopprijs niet over de taxatiewaarde. Maar vind 80k onder taxatiewaarde wel erg veel. Of bedoel je de vraagprijs?
Ja taxatie is 380.000 Las ook weer dat je overdrachts belasting hoger is. Onduidelijk verhaal overal haha
Je betaalt overdrachtsbelasting over de koopprijs, omdat die meestal reëel is, ongeveer wel gelijk aan de taxatiewaarde. Nu twijfel ik ff of je over de taxatiewaarde overdrachtsbelasting betaalt OF dat je schenbelasting over die 80.000 betaalt en overdrachtsbelasting over 300.000. Dat je extra belasting moet betalen is wel zeker Belastingdienst is scherp op overdrachten binnen de familie. En de notaris zal ook doorvragen denk ik.
Ons huis is nooit officieel getaxeerd, wij hebben (gokje) 60.000 onder de taxatie waarde gekocht. We hebben gekocht van de woningbouw en hier heeft een wietplantage ingestaan, de woningbouw zat er mee in hun maag en wouden er graag vanaf. We hebben de overdrachtsbelasting over het koopprijs betaald. Dit was bijna 4 jaar geleden, misschien dat het veranderd is. Volgens mij is hier destijds wel iemand van de bank/hypotheek geweest en die gaf aan dat we bij de koop direct al een overwaarde hadden. Maar je bent toch niet verplicht om je huis voor de verkoop te laten taxeren?
Voor je hypotheek aanvraag wordt , in elk geval bij ons , wel gevraagd naar een taxatierapport. Naar hoe het is als er al zo duidelijk overwaarde is geen idee. Zal denk wel voor het dossier bij de bank.
Ik lees bij schenking alleen over van ouder naar kind en dat is hier nu niet zo. Zal dat nog uitmaken? Of is het gewoon familie is familie
Er is toch niemand verplicht zijn huis voor de taxatiewaarde te verkopen. Lijkt me niet dat daar heel veel moeilijkheden bij komen hoor. Overdrachtsbelasting gaat over het aanschafbedrag.
Ja hier was het ook verplicht. 80.000 euro is geen kattenpis.gaat niet om een kleine overwaarde maar om opvallend veel. Denk dat zowel belastingdienst als hypotheek verstrekker hun vraagtekens daarbij gaan zetten. Sowieso als de belastingdienst ergens belasting over kan krijgen zijn ze er als de kippen bij
Sterker nog, al was het geen familie, je krijgt een cadeau van 80.000 euro, daar zul je dus helaas schenkbelasting over moeten betalen. En de tarieven zijn niet misselijk als het geen schenking tussen ouder en kind betreft. Dan had je namelijk nog gebruik kunnen maken van het verhoogde bedrag dat je mag ontvangen als het om de aankoop van een huis gaat. Nu zal het volgens de site van de BD 23.000 euro belasting gaan kosten.
Het tweede: overdrachtsbelasting gaat over het aankoopbedrag, de rest is een schenking. Jammer genoeg voor TS, want overdrachtsbelasting is vele malen minder.
Echt belachelijk vind ik t zeg Het is vooral veel grond en huis is niet lang meer bewoonbaar denk dus is maar net hoe en door wie je het laat taxeren. Bouwgrond? Huis? Agrarisch? Het is gekocht voor 90.000 gulden er zit nog kleine hypotheek op en dan vind de belastingdienst dat een schenking van 80.000 euro
Daarmee geef je zelf al deel van het antwoord. Ik zou het huis opnieuw laten taxeren met de "vraagprijs" in het achterhoofd. Wel zou ik heel goed opletten dat iedereen het ermee eens is. Niet dat er later ineens een neef of tante heibel gaat schoppen. Er zijn al teveel familieruzies ontstaan door dit soort dingen.