avondeten tijdens kraamtijd: man kan niet koken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door NB1980, 25 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NB1980

NB1980 Actief lid

24 jun 2008
    247
    0
    0
    Ik vraag me af hoe iedereen het avondeten verzorgt tijdens de kraamtijd. Na mijn vorige bevalling hebben we zo'n beetje de eerste week geleefd op chinees, pizza, patat, soep en andere niet erg gezonde varianten.

Nu hebben we echter een peutertje rondlopen en vind ik het wel belangrijk dat ze ook als mama op bed ligt gewoon normaal kan eten. Mijn man kan (lees nooit geprobeerd) niet koken. En ik zie hem dat niet uitproberen op een druk moment als net na de bevalling. Mijn dochter zal dan ook de nodige extra aandacht van papa vragen.

Ik hoop na een paar dagen zelf weer (eenvoudig) te koken, maar vorige keer viel het me na de bevalling zwaar tegen en heb ik de eerste 6 dagen alleen maar op bed gelegen. Kon echt geen stap zetten.

Wie heeft er goede ideeen? Wellicht makkelijke gerechten uit de vriezer? Weet niet wat je makkelijk kan bewaren in de diepvries en wat toch ook nog gezond is.

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Mischien moet je man nog even snel wat kookkunsten bijbrengen ? Zo moeilijk zijn aardappelen en groenten toch niet ?

Lasagne kun je klaarmaken en invriezen dan is het ontdooien en nog even in de oven (dat moet altijd lukken toch ?)

3. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Inderdaad nog 8 weken de tijd om hem de kneepjes vanhet koken bij te brengen. En inderdaad, maaltijden invriezen is ook altijd handig.

4. Kikkervisje

Kikkervisje Actief lid

14 dec 2007
    235
    1
    0
    Of je moeder, schoonmoeder, vriendinnen, buurvrouwen en dergelijken heel lief aankijken. Als iedereen maar voor een dag voor jullie zou kunnen koken dan kom je al een heel eind.

5. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    invriezen idd maar ik vindt ook wel dat je man alvast kan oefenen.
    iedereen kan toch wel aardappels koken met groente?

En maakt de kraamverzorgster niks klaar? zij koken over het algemeen ook een maaltijd maar dan wel voor tussen de middag.

6. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Idd, snelcursus koken geven, of overleggen met de kraamzorg dat zij het avondeten vast wil voorbereiden zodat jou mag het alleen maar hoeft op te warmen als het etenstijd is.

7. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.070
    2.206
    113
    Brabant
    als je al begint met macaroni en rijst en dat soort dingen, dat kan bijna niet fout gaan en is zo klaar! dat kan je man vast wel.
    en dat kun je trouwens ook allemaal goed invriezen, deden wij toen onze keuken eruit ging!

8. Daantje85

Daantje85 VIP lid

10 nov 2007
    24.059
    0
    36
    limburg
    Ik zou vragen of de kraamhulp niet wil koken of in iedergeval zover klaarmaken dat savonds alleen maar opgewarmd hoeft te worden.
    volgens mij kan de kraamhulp ook tussen de middag koken als je dat vraagt, tenminste bij mij wel. anders vragen of iemand anders voor je wil koken ouders/ schoonouders ofzo.
    succes!

groetjes daan

9. NB1980

NB1980 Actief lid

24 jun 2008
    247
    0
    0
    cursusje is misschien wel handig, maar hij ziet het 'probleem' niet zo. Hij vindt het niet erg als de kleine een paar dagen niet zo gezond eet en had het zlefs al over de olvarit peutermaaltijden! Nu doen we dat wel eens zo af en toe, maar toch geen dagen achter elkaar? Misschien maak ik me er ook wel te druk over...

Wat betreft de kraamzorg: ik krijg waarschijnlijk maar 24 uur i.v.m de drukte van de zomer en ik dacht dat ik had gelezen dat ze niet meer koken. Ik lees overal dat ze zich alleen bezig mogen houden met verzorging van moeder en kind en het schoonhouden van de kraamkamer en de babykamer.

10. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Dat ligt ook een beetje aan de kraamverzorgster die je hebt hoor.
    Ik had tijdens mijn kraamweek een kraamverzorgster die ook wel voor ons wou koken :)

11. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Er zijn toch genoeg simpele recepten die hij nog kan leren? Als je die de komende twee weken samen maakt, dan heb je daarna nog twee weken om ze te herhalen. Wie weet vind hij het wel hartstikke leuk!
    Ennuh, lijkt me sowieso wel handig als hij ook kan koken, tenzij je alle taken gescheiden wilt houden, het is toch ook handig als jij een band kan plakken?

12. patricia34

patricia34 Bekend lid

19 nov 2006
    883
    0
    0
    Brabant
    Als hij het probleem niet zo ziet dan wil hij dus niet koken....en ook niet leren naar mijn idee...

Sorry hoor maar wat een verwende vent! :(

13. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Je vriend mag best wat moeite doen om te leren koken vind ik persoonlijk. Zo ingewikkeld is het nu ook weer niet en we leven tenslotte in 2008. Maar hij heeft in mijn ogen ook gelijk dat een paar dagen kant en klaar ook geen probleem hoeft te zijn. Je kunt evengoed toch lekker gezond fruit enzo aan je peuter geven?

Mocht je vriend echt niet bereid zijn om te gaan koken dan zou ik inderdaad nu lekkere gezonde maaltijden gaan invriezen zodat die alleen nog maar opgewarmd hoeven te worden.

14. rahella

rahella Actief lid

19 nov 2007
    436
    0
    0
    schnitzels kun je invriezen.
    gehaktballen ook.

15. NB1980

NB1980 Actief lid

24 jun 2008
    247
    0
    0
    patricia 34: op dit punt is hij inderdaad verwent! heeft ook tot zijn 31e thuis gewoond, zal ook wel schelen. Voor de rest is hij heel lief en doet ook erg veel in huis, hoor. Koken doe ik nu eenmaal altijd en vind ik ook niet erg. Hij is nu eenmaal erg makkelijk, zal er niet meer uitgaan vrees ik, haha.

Ik denk dat ik maar zorg voor een vooraadje in de diepvries en anders moet het maar kant en klaar voor die paar dagen. Bedankt voor het meedenken!

16. Daantje85

Daantje85 VIP lid

10 nov 2007
    24.059
    0
    36
    limburg
    ja wat pendrag zegt vind ik ook wel, als de kraamzorg daar geen tijd meer aan mag besteden dan, dan zou ik nu gewoon koken en invriezen en kun je in je kraamtijd lekker gezond eten.
    en je vriend kan toch wel koken, je hebt toch van zo'n pakketten in de supermarkt van zo'n dagschotels en ovenschotels. zijn ook makkelijk te maken en zou je vriend ook kunnen maken.

groetjes

17. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Geloof me ik ken mensen die geen aardappels kunnen koken, ze koken of zo lang dat je het op kan drinken met een rietje of zo kort dat je kiesen er bijna van af breken hhahaha :)

Mijn kraamverzorgster heeft nog nooit een maaltijd gemaakt hoor ... maar goed :D[/list]

18. Puck70

Puck70 Bekend lid

6 jan 2008
    759
    0
    0
    Maar je kan ook aardappelpuree nemen (uit een pakje of uit het versvak). Heel veel groentes zijn al voorgesneden, en je kan voor makkelijk te braden vleessoorten kiezen. En bij de groenteboer en slager verkopen ze ook vaak verse maaltijden voor het geval het echt niet lukt.
    En dan zijn er nog pastagerechten die moeilijk mislukken (je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om diepvriesspinazie door de pastasaus te doen, als je wat meer vitamientjes wilt).

19. Mvjason

Mvjason Fanatiek lid

30 sep 2007
    1.677
    0
    0
    mama
    Utrecht
    indd een verwend ventje als hij de moeite niet zo ziet

mijn vent kon ook niet koken maar dacht bij zijn eiegen weet je wat ik ga er af en toe eens bij staan en help mee want mocht ze overhoopt in het ziekenhuis belanden voor wat dan ook moet er wel gewoon gegeten worden en nu kookt hij ook af en toe tis echt niet moeilijk hoor

groente en aardappelen doety hij niet vaak maar chicken tonight of spagetti of wat dan ook maakt ie heerlijk klaar

20. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik had hem toch echt aan z'n oren de keuken ingesleept en hem gedwongen om te leren koken haha. Ik vind nu ook dat mijn vriend ook weleens moet koken, we zijn allebei druk, dus het keukenwerk hoeft niet alleen op mij neer te komen. Het gaat niet altijd even goed, maar wie niet waagt...

Deel Deze Pagina