hmm ik lees hier veel over tips en trucs om met geld om te gaan en ik vroeg me nog even iets af...(ik schrijf niet veel hier..sorry! maar ben een echte meelezer) wat voor verzekeringen jullie hebben ivm kostenbesparing wil ik de verzekeringen wel eens onder de loep nemen...en ik vraag me nu toch echt sterk af of een arbeidsongeschiktheidsverzekering nu wel zo handig is...kost veel per maand en als er straks echt wat is, krijg je maar een kleine bijdrage in de maand...
Wij kijken het 1x per kwartaal na en het kan best veel schelen inderdaad! Wel doen we dit altijd met onze tussenpersoon die onafhankelijk is, die dus niet namens een verzekerings maatschappij praat!
Wat belangrijk is om te weten is waarvoor die verzekering (aov) is afgesloten. Hebben jullie een eigen bedrijf? Zo, ja dan zou ik die verzekering absoluut niet opzeggen. Van de Nederlandse overheid krijg je als zelfstandige in geval van arbeidsongeschiktheid namelijk helemaal niks uitgekeerd. Verzekeringen waarvan ik vind dat je ze echt moet hebben zijn: Aansprakelijkheid Inboedel Woonhuis(als het een koopwoning is uiteraard) Auto Ziektekosten Ik zou je adviseren om eens bij een onafhankelijk tussenpersoon in de buurt langs te gaan met je hele verzekeringsmap. Zij kunnen voor je nakijken of je voldoende of misschien teveel verzekerd bent. Ook kunnen zij helpen om alles op orde te krijgen. Een goede tussenpersoon is eerlijk tegen je als je verzekeringen hebt lopen die eigenlijk nutteloos zijn! Succes ermee!
hmm wij hebben het toen bij een onafhankelijke tussenpersoon geregeld...maar ik krijg soms het idee dat we teveel hebben afgesloten...vind onze lasten daarom ook erg hoog... wij hebben het volgende: (en nee we werken gewoon beide, dus geen eigen bedrijf ofzo) uitvaartverzekering woon/huis glasverzekering inboedelverzekering zorgverzekering (wel nodig natuurlijk! ) arbeidsongeschiktheidsverzekering aansprakelijkheidsverzekering autoverzekering verzekering hmm hoe heet die ook alweer als je een meningsverschil heb of iets dergelijks dat je dan gratis een advocaat kan inhuren...pff kom niet op de naam... Die is iig niet heel veel per maand hoor.. maar al met al best veel verzekeringen dus...en ik vroeg me vooral af of er mensen zijn die dus geen eigen bedrijf hebben, maar gewoon saampjes zijn met hun gezin of die een arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben zo ja waarom en waarom niet... deze hakt er bij ons best wel in per maand, bijna 70 euro namelijk...
Wat moet je met een arbeidsongeschiktheidsverzekering als je gewoon in loondienst werkt? Dan kom je toch gewoon in ziektewet en later wao (of hoe dat tegenwoordig ook heet?). Voor zover ik weet is een AOV alleen zinvol als je eigen baas bent en dus je inkomen moet veilig stellen. Rechtsbijstand verzekering bedoel je denk ik met je laatste puntje Bij de rest zie ik niet echt gekke dingen staan, je zou hooguit eens wat premies/voorwaarden kunnen vergelijken of t goedkoper kan (maar wel tegen dezelfde voorwaarden). Succes!
ja de rechtsbijstandverzekering idd..nee die zeg ik niet op..je weet het maar nooit.. maar idd de arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben maar weinig mensen dus! Wij hebben het destijds afgesloten, omdat we het huis op 1,5 salaris hebben gekocht..dus dacht ik handig om deze verzekering te doen als 1 van ons idd echt arbeidsongeschikt raakt! Dan krijg je nog iets extra's naast wat je van de overheid krijgt...en dan kun je nog een btje normaal rond komen...maar nu vraag ik me wel af of dit zo handig is...want ik las hier en daar dat de verzekering niet zomaar laat uitbetalen, je moet zeker wel heel goed kunnen aantonen dat je volledig bent afgekeurd..en als je het nooit wordt..dan ben je wel tig jaar elke maand aan het betalen, maar je ziet er nooit wat van terug...
Je hebt ook een inloop bij aov. Pas na zoveel maanden krijg je een uitkering, en die is afhankelijk van je ziekte/aandoening en mate van arbeidsongeschiktheid. Een aov is uitsluitend geschikt voor een zelfstandig ondernemer. Je hebt er gewoon niks aan als je in loondienst bent. Een rechtsbijstandsverzekering is ook vrij duur. Ik weet niet hoeveel je kwijt bent eraan (afhankelijk van welke rubrieken je hebt gekozen) maar je kan kijken of je bijvoorbeeld een rubriek wilt opzeggen, dan ben je minder premie kwijt.
Wij hebben bij de rechtsbijstand niet alle rubrieken. Volgens mij 4 van de 5 (recreatie niet). Scheelt een paar euro, maar het is wel handig als je bijvoorbeeld een seizoensplaats op een camping zou hebben. Verder hebben wij 2 autoverzekeringen, een gewone WA-verzekering, inboedel, woonhuis, zorgverzekering natuurlijk. We hebben geen uitvaartverzekering. Als je uitrekent dat als je op een gemiddelde leeftijd zou overlijden, je veel meer betaalt aan een verzekering dan aan een crematie. Natuurlijk kan het gebeuren dat één van ons eerder komt te overlijden. Dan hebben we dus dikke pech en gaat de spaarrekening eraan.
Een AOV kan wel degelijk prettig zijn ook als je in loondienst bent. Je zakt naar 70% van je laatst verdiende loon... Er zijn nu zoveel regels omtrent WIA en WGA. Je hebt vaak zo'n aov niet voor niets afgesloten om je inkomensterugval op te vangen. Zou er even met een adviseur over praten!
Wij hebben er heel weinig. Basisverzekering zorg Woonhuisverzekering (aansprakelijkheidsverzekering, inboedelverzekering, opstalverzekering) Doorlopende reisverzekering (met zakelijke dekking, mijn man reist veel voor zijn werk) Autoverzekering En via mijn mans werk een arbeidsongeschiktheidsverzekering (die niet volledig dekt, maar wel voor het grootste gedeelte), die zijn werkgever voor het grootste gedeelte betaalt. We willen nog een rechtsbijstandsverzekering, maar het valt me iedere keer zo tegen hoe weinig ze vergoeden dat ik het toch steeds niet doe. Het lage aantal verzekeringen is trouwens bewust. Wij geloven niet in een uitgebreide dekking, omdat dat naar ons inziens weinig toevoegt en juist alleen maar geld kost. Nu scheelt het wel dat we redelijk vermogend zijn. Wat betreft een uitvaartverzekering: de meeste werkgevers keren een bepaald bedrag uit bij overlijden die vaak een uitvaart redelijk dekken. Bovendien vind ik de premie voor deze verzekering veel te hoog.
Een arbeidsongeschiktheidsverzekering kan trouwens wel degelijk nuttig zijn, omdat je anders flink zakt in inkomen. Ik geloof, maar pin me er niet op vast, dat het zeker voor de hogere inkomens belangrijk is (omdat de uitkering maar tot een bepaald bedrag gaat). Ik zal het eens uitzoeken... Ik ben trouwens een verzekering vergeten: levensverzekering (ivm koopwoning). Trouwens nu alleen voor mij en niet voor mijn man. En niet voor het volledige bedrag. Niet voor het volledige bedrag houden we zo, maar voor mijn man komt er ook een levensverzekering (uh voor als ik overlijd dus bedoel ik).
Het eerste jaar krijg je meestal 100% uitbetaald en het 2e jaar 70%. Het is natuurlijk verstandig om even te kijken hoe dat bij jouw werkgever zit.. Na het 2e jaar krijg je ook nog een redelijk percentage betaald - mits je genoeg van je restcapaciteit gebruikt. Als je bang bent voor een verminderde uitkering, dan denk je voor iemand in loondienst aan een wga-gatverzekering, wia-bodemverzekering etc. Geen aov. Een aov is bedacht voor zelfstandigen en directeur DGA. Je krijgt vaak pas een uitkering na 1 jaar he..