Wie ook een cystoscopie gehad?

Discussion in 'De lounge' started by Essenhout, Nov 19, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Essenhout

Essenhout Niet meer actief

Ik moest afgelopen donderdag op controle bij de Uroloog ivm de nierbekkenontsteking die ik had.
    Nu wil ze een cystoscopie (blaasonderzoek) doen. Ze gaan dan met een slangetje via de urinebuis m'n blaas onderzoeken.
    Ik kreeg een folder mee en wens dat ik hem nooit had gelezen. Een erg fijne behandeling lijkt het me niet. Ik hoef de 28e pas, maar zit me er nu wel lekker druk om te maken natuurlijk.

Iemand die z'n ervaring kan delen, zodat ik een beetje weet wat me te wachten staat?

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,576
    113
    ik heb twee keer een catheter gehad ivm met keizersnee.
    gaan ze ook met een slangetje naar binnen .

Niet leuk maar ook weer niet heel vervelend of zo.

Proberen te ontspannen diep zuchten

3. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Het is mij meegevallen..

Heb 3 weken een catheter gehad ivm overstrekte blaas na ruggenprik, en daarna blaasonderzoek.

Het is idd niet heel prettig, maar ook niet dramatisch (vond ik dan hè ;))
    Vond 3 weken een catheter wel dramatisch maar dat kwam vooral doordat ik m'n eigen urine moest meeslepen, vreselijk vond ik dat.
    Maar goed er zijn ergere dingen :)

Ik wens je succes en sterkte!

4. Chrissie

Chrissie Niet meer actief

Ik heb t onderzoek gehad. Twee keer zelfs :( En inderdaad, het is niet fijn.. Ik heb vooraf twee tabletjes gehad voor ontspannen en na afloop nog tablet om infectie te voorkomen.
    Het onderzoek zelf is vervelend, ik vond slangetje best groot en inbrengen heeft mij wel zeer gedaan. Blijven ademen en ontspannen. Als ie er in zit is t vooral ongemakkelijk gevoel, want ze bewegen er toch mee. Ik vond ook het drukken wat ze deden op bepaalde plekken best vervelend, maar mijn blaas was in die tijd zo geirriteerd dat het ook daar door gekomen kan zijn.
    Ook hebben ze een 'hapje' van slijm van blaas genomen, dat geeft een branderig gevoel. Het eruithalen van t slangetje is weer een kwestie van goed ontspannen (proberen....)
    Na die tijd veel last gehad van pijn bij plassen en veel plassen, alles was geirriteerd en dan krijg je die blaasontstekingverschijnselen. Heb geloof ik een uur in het ZH op de wc gezeten voor ik de auto in durfde. Ik had een zacht kussentje mee om op te zitten, en thuis lekker een kruik op buik en onderkant gedaan en vooral die dag verder niets meer doen!
    Maar goed, mijn blaas was in die tijd sowieso erg geirriteerd, dus wellicht was het daardoor zo vervelend en valt het bij jou mee! Succes in elk geval!

5. Essenhout

Dank jullie!

Klinkt niet heel fijn Chrissie. Ik moet ook nog eens alleen en daar heb ik helemaal de balen van.
    Ik wist idd dat ze hoogstwaarschijnlijk ook een biopt nemen. Heb er zo geen zin in. Die nierbekkenontsteking heeft me zo gruwelijk veel pijn gedaan, dat dit haast wel mee moet vallen, maar toch. Moet ook pas om half 3 's middags. Hoop niet dat ik veel napijn krijg. Ben er nu al een maand zoet mee, heb het zo langzamerhand wel gehad.

6. mm7

mm7 Fanatiek lid

Feb 9, 2010
    2,801
    28
    48
    Hier ook gehad, en ook biopt. Ik vond het mee vallen eigenlijk... Heb dan ook al wel 100 van die onderzoeken en operaties gehad aan mn blaas/nieren! Ook eens 6 weken met een katheter gelopen.... Ik bereidde me altijd voor op het ergste, en dan viel het altijd reuze mee! Als ze het slangetje erin doen, goed uitblazen....... dan weer in ademen en dan weer goed uitblazen, komt goed! Succes!

7. Essenhout

Dankje voor de tip mm7!

Share This Page