hoe help je het sinterklaasfeest om zeep

Discussie in 'De lounge' gestart door pluk, 4 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Nou het lijkt erop dat mijn sz en zw dit prima kunnen.

Het eerste sinterklaasfeest dat we vierden vierden we als volgt. Volwassenen lootjes trekken en iedereen kocht 1 cadeautje voor onze kinderen. (wij hebben geen grote familie, dus vieren we het met beide familie's samen wat inhoudt, opa en oma , oma en mijn sz en zw)

Meteen na het feest melden mijn sz en zw dat ze geen lootjes meer wilden trekken omdat dit te duur werd voor hun. Prima houden we daar rekening mee.
    Dus de afgelopen 10 jaar was het dat iedereen een cadeautje kocht voor de kinderen.

Maar kinderen worden ouder en ze gaven allebei aan het niet zo leuk meer te vinden zo. Ze willen graag lootjes trekken maar vooral dat iedereen een cadeautje kreeg en niet allen hun. Helemaal prima, dit dus doorgegeven aan iedereen. En aangezien niemand reageerde aangenomen dat het ok was.

Gisteren vierden we dus (voor het laatst op deze manier) sinterklaas. De kinderen keken nogal vreemd om toen ze ieders een enveloppe kregen met geld erin als cadeau. En daarna melden mijn sz en zw dat ze geen lootjes wilden trekken omdat dit tegen hun principes was :)() en dat ze dus vanaf volgend jaar niet meer mee doen.

Schijnbaar heeft mijn sm dit al geweten (of zien aankomen) want die had extra cadeautjes gekocht voor de kinderen (niet erg maar had het even overlegt) waardoor mijn ouders (die zich netjes aan 1 cadeautje hadden gehouden) een beetje op hun neus keken.

Manlief is verdrietig, we hebben al zo'n kleine familie en dan flikken ze me dit (voornamelijk dat dit dus in het bijzijn van de kinderen is gezegd) Kerst willen ze al niet vieren, oud en nieuw hebben ze vorig jaar om zeep geholpen en pasen weigeren ze ook te vieren (omdat dit vaak rond de sterfdag van mijn schoonvader valt)

Wij zijn boos en verdrietig, kinderen snappen er niets van , probeer maar eens uit te leggen dat lootjes trekken tegen iemands principes gaat. Maar we zijn er vooral ook klaar mee, jaren lang in allerlei bochten wringen om hun "goed' te stemmen zodat ze komen.

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik zou je vooral niet opwinden, dan zullen je kinderen het zich ook niet zo aantrekken. Vertel ze gewoon dat andere mensen soms andere ideeen hebben en dat dit prima is, en vier het voortaan lekker zelf thuis, waarbij de familie die mee wil doen altijd welkom is. Dan heb je het lekker zelf in de hand.

Fuddey, Pepijnn, Roos12 en 16 anderen vinden dit leuk.
  3. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Je kunt mensen niet dwingen om sinterklaas te vieren. Niet iedereen heeft er behoefte aan om dit soort dagen met familie door te brengen.

Ik begrijp dat het balen is als ze zo ongeïnteresseerd zijn!

louan, lies276 en amdaa vinden dit leuk.
  4. Boommm

Boommm Niet meer actief

DAn trek je toch lootjes zonder hun? Zijn zij niet meer welkom volgend jaar, ook prima lijkt mij.

rums, Athina en lies276 vinden dit leuk.
  5. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Je kan ze daar toch niet toe dwingen? Ze hebben al aangegeven om financiële redenen. En pasen rond een sterfdag kan ik ook inkomen.
    Mss vinden ze het echt allemaal re duur om op te brengen? Dat kan ook schaamte voortbrengen als je elke gelegenheid moet zeggen we hebben de financiële draagkracht niet.

lies276 vindt dit leuk.
  6. mams1

mams1 Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.121
    800
    113
    Lekker met je man en kinderen vieren volgend jaar

lies276 vindt dit leuk.
  7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Niet iedereen heeft daar zin in of kan het financieel opbrengen. Het Sinterklaasfeest 'om zeep helpen' zie ik ze niet doen. Ze hebben nu geld gegeven, dan kopen de kinderen toch zelf iets wat ze leuk vinden en ze geven op tijd aan dat ze het volgend jaar niet meevieren met lootjes trekken.
    Misschien is het dat ik het totaalplaatje mis ofzo, maar ik zie het probleem er niet van in. Net als door anderen gezegd, dan vier je het volgend jaar toch gewoon bij jullie thuis met de mensen die er wel zin in hebben.

lies276, Kipsate, Manque en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Ik denk dat als jullie op voorhand meer hadden overlegd met elkaar, je dit had kunnen voorkomen.

Als lootjes trekken tegen hun principes ingaat, dan nodig je ze gewoon niet uit. En het is idd een dure periode. Dat ze dan toch nog de moeite nemen om iig een envelopje te geven zou ik alleen maar waarderen.

Iedereen heeft andere ideeën en opvattingen en als je kinderen zo groot zijn, dat ze meedoen aan lootjes trekken, dan moeten ze ook kunnen begrijpen dat niet iedereen dat leuk vind.

9. Melian

Melian Fanatiek lid

16 mrt 2011
    1.129
    653
    113
    Vrouw
    Het gegeven dat zij geen lootjes willen trekken hoeft toch niet te betekenen dat helemaal niemand dit meer mag? Of willen ze wel heel graag Sinterklaas met jullie vieren, maar dan op een andere (hun) manier?

Wat Uuz hierboven ook al zei lijkt me een goede suggestie. Lekker thuis, op de manier waarop jullie het willen en wie zich wil aansluiten is welkom. Ik begrijp je teleurstelling heel goed, zeker als je familie al zo klein is, maar liever klein en gezellig dan gezamenlijk en geforceerd.

10. smarlicia

smarlicia Niet meer actief

Ik snap niet dat je je hier druk om maakt.
    Het hoort leuk te zijn om feesten te vieren en geen verplichting te worden

Laat iedereen in hun waarde

Caithy en Manque vinden dit leuk.
  11. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.191
    1.052
    113
    Vrouw
    Ik vraag me vooral af uit welk principe iemand geen lootjes wil trekken?
    Maar prima, dan vier je het toch zonder ze.

Chocolat, fafa en Hopsatee vinden dit leuk.
  12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.818
    113
    Hier ook een kleine familie en vaak gedoe rond de feestdagen, maar dat heb ik ook opgegeven. Wij vieren het thuis met ons gezin en wie mee wil doen is welkom en geen zin, dan lekker niet, wij vermaken ons wel.

Nikki88 en NORAH1979 vinden dit leuk.
  13. bianca1374

bianca1374 Fanatiek lid

5 mrt 2012
    1.221
    74
    48
    Juist vanwege zulke dingen vieren wij het gezellig met ons eigen gezin! Daar is waar het omdraait!

Chocolat, Anouk2005 en NORAH1979 vinden dit leuk.
  14. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    #14 Adje, 4 dec 2017
    Laatst bewerkt: 4 dec 2017
    Niet zo heel netjes gedaan van sz en zw in het bijzijn van de kinderen, maar van jullie ook niet eigenlijk... Doorgeven is geen overleg. Als ze al eerder hebben aangegeven geen lootjes te willen wegens financiën en jullie geven door dat het jullie het toch zo willen, wat hebben ze dan voor input. Ik zou daar ook mijn eigen plan in hebben getrokken.
    En verder vind ik dat iedereen feestdagen op hun eigen manier moeten kunnen vieren. Als je wat samen wilt vieren, kan je ze uitnodigen en dan is het aan hun of ze op de uitnodiging ingaan of niet.

floppie888, Melian en blossom85 vinden dit leuk.
  15. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

"En aangezien niemand reageerde aangenomen dat het ok was." ...hier verbaas ik me misschien het meest over. Zoiets overleg je toch goed?!

Snap verder wel dat je het jammer vindt en snap ook niet echt wat voor pincipes dat zijn maar volgend jaar ff wat meer duidelijkheid en vieren met mensen die het echt willen vieren.

16. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ze zijn nogal dwingend in hun omgang, als wij het precies zo doen als hun het willen dan komen ze wel.

Laten we met pasen beginnen, zoals gezegd valt dit vaak rond de sterfdag van mijn schoonvader. Daarom willen ze pasen niet vieren. Prima daar kan ik inkomen, maar ze willen dus ook niet dat wij het vieren. Sm vind het gezellig dat wij komen, voelt ze zich minder alleen maar ze krijgt dus rustig van sz en zw te horen dat het schandalig is dat ze het viert en dat ze hoort te rouwen. (mijn sv is al ruim 20 jaar geleden overleden)

Dan hebben we dus sinterklaas, 10 jaar geleden dus besloten geen lootjes meer te trekken omdat hun dit financieel niet aan konden (we zouden dan voor een bedrag van 15 euro doen). Aangeboden dat wij hun wel wilden ondersteunen hierin maar dat wilden ze niet. Of het financieel nog slecht gaat weten we niet.

Dan gaan we naar de kerst, afspraak is dat we mijn schoonmoeder niet alleen laten met de kerst, dat ging de eerste paar jaar goed (mede omdat mijn man nog gewoon thuis woonde) Daarna wilden ze niet meer bij mijn schoonmoeder eten want ze hadden geen zin in de eeuwige soep etc. Ze wilden wel komen als er wat anders op het menu stond. Dus vanaf toen mijn schoonfamilie bij ons thuis en wij voor het eten zorgen. Dit ging een paar jaar goed en toen wilden ze niet meer want wij kookten te weinig. 2 jaar geleden gingen wij met mijn ouders uit eten voor de kerst en kwamen er later achter dat ze mijn sm die kerstdag alleen hebben laten zitten, ze hadden er geen zin meer in.

Elk jaar bakten we oliebollen met elkaar, vorig jaar wilde mijn zwager het in eens niet meer. Het kon niet aan de financiën liggen aangezien wij alles bekostigden en het bij ons in huis gebakken werd. Later horen we dus (via sm) dat hij het niet meer deed omdat wij te veel oliebollen weg gaven (vriendje van mijn zoon was verdrietig want dat jaar konden ze geen oliebollen bakken omdat oma op sterven lag waarop wij dus wat oliebollen die kant op hebben gedaan) Ze willen wel weer oliebollen bakken maar alleen als wij beloven dat we niets meer weggeven. (we hebben altijd een overvloed aan oliebollen die we dan in tweeën splitsen, ik vind dat als wij besluiten een deel van ons deel weg te geven hij daar geen zeggenschap over heeft, hij denkt daar duidelijk anders over, hij heeft ze gebakken en dus bepaald hij aan wie ze gegeven worden)

Het is een opeenstapeling van jaren aan hun wensen te voldoen zodat je als gezin (schoonmoeder, man en sz) toch nog de feestdagen samen kunt doorbrengen.

Ik weet dat negeren het beste is , maar soms (vooral wanneer ze de kinderen erbij betrekken) is dat best moeilijk

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Wel als je met sm, sz, zw en wij om tafel zit en je geeft aan of het veranderd kan worden omdat de kinderen duidelijk aangeven aan de volgende fase van sinterklaas (zelf cadeautje kopen en surprise maken) toe te zijn en daar wordt niets op gezegd alleen maar wat geknikt dan neem ik aan dat het goed is. Ze hadden op dat moment (kinderen waren er niet bij ) ook meteen kunnen zeggen dat het tegen hun principe is om lootjes te trekken.

Chocolat vindt dit leuk.
  18. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    #18 blossom85, 4 dec 2017
    Laatst bewerkt: 4 dec 2017
    Na je tweede verhaal moet ik ook zeggen dat ik het wel heel vreemde mensen vind hoor.
    Ik was daar allang klaar mee en vierde alles wel op mijn manier...zonder hun.
    Ik ging echt niet voortdurend naar hun pijpen dansen.
    Lekker Pasen gaan vieren dus, en Sinterklaas op jullie manier. Met je (schoon) ouders en dan moeten zij zelf maar kijken of ze meedoen toch?
    Familie moet ook leuk blijven.

Chocolat en Hopsatee vinden dit leuk.
  19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nou ik vind het inderdaad flauw van je sz en zwager, je had wel beter kunnen overleggen ipv alleen via de whats app maar goed dat is achteraf.
    Ik zou het volgend jaar gewoon met je eigen gezin vieren en evt opa/oma's erbij.
    Dat niet willen vieren van Pasen rondom sterfdag is natuurlijk een rotsmoes, is 20 jaar geleden, komop zeg. Het leven gaat verder, mijn vader en 2 broers zijn overleden maar dat wil niet zeggen dat mijn leven op pauze staat, zouden zij immers ook niet willen.

Hopsatee vindt dit leuk.
  20. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Op jullie manier vieren ze doen mee of niet. Met die oliebollen vind ik het helemaal al raar. jullie betalen en dan vind hij dat jullie ze niet weg mogen geven?

Deel Deze Pagina