hoe help je het sinterklaasfeest om zeep

Discussion in 'De lounge' started by pluk, Dec 4, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,858
    113
    Ik zou net als Sija reageren.
    Dat mensen gewoon geen zin hebben in feestdagen samen met de familie te vieren, dat begrijp ik. Dan niet toch.
    Je schoonzus en zwager zijn volwassen mensen, je schoonmoeder ook, dus ik zou ook niet meewerken aan kinderachtig gedoe, laat ze dat onderling zelf maar regelen en hun mond opentrekken als iets ze niet bevalt.
    Je kunt mensen uitnodigen voor de feestdagen, willen ze niet, prima, willen ze alleen onder onredelijke of onzinnige voorwaarden, pech voor ze, maar meer kun je niet doen en meer energie zou ik er dan ook niet aan besteden.

2. Syane

Syane VIP lid

Aug 21, 2013
    12,239
    11,819
    113
    Weet je, graag of niet. Geen zin, dan niet. Vier de feesten lekker op je eigen manier met je schoonmoeder en ouders erbij. Probleem opgelost. Hun gemis.

suus1983 and Nellie4 like this.
  3. Bailief

Bailief Niet meer actief

Hmm.. vooropgesteld vind ik je sz en zwager zeker bijzonder in hun manier van dit soort dingen aanpakken en genoeg dingen zou ik ook absoluut niet waarderen.

Maar.. ik vind jou ook best dwingend over komen. Met feestdagen hoor je bij elkaar te zijn las ik bijvoorbeeld. Van pasen tot aan kerst en de rest. Er zijn mensen die dat gedwongen samen zijn vreselijk vinden. Het is dan ook niet leuk als anderen op verschillende manieren proberen om je toch over te halen. En wees eerlijk, ze kunnen toch beter zeggen dat ze dingen om financiële redenen niet willen? Als ze zeggen dat ze geen zin hebben om met jullie samen te zijn dan krijg je daar weer gedoe over.

Ik lees ook veel dat dingen op de weegschaal worden gelegd door beide partijen. De feestdagen in jullie familie lijken me doodvermoeiend. Vier het gewoon zoals jullie zelf graag willen zonder je sz en zwager. Nodig ze uit en leg hun eisen naast je neer. Als ze echt willen komen dan komen ze ook wel zonder al die eisen. En zo niet dan kunnen ze je ook niet kwalijk nemen dat jullie hen niet uitgenodigd hebben.

Manque likes this.
  4. Betsy

Betsy Niet meer actief

Ik begrijp dat je het graag anders had gezien, maar ik snap het probleem niet zo. Althans het is geen probleem zonder oplossing. Integendeel, de oplossing is heel simpel. Je viert de feestdagen de komende tijd gewoon thuis met je gezin, ouders en schoonmoeder.

Overleg wat jullie leuk vinden en maak een plan. Nodig je schoonzus en zwager op tijd uit met een duidelijke datum waarop je wil weten of ze wel of niet komen.

Wij vieren sinterklaas bij ons thuis met lootjes. Ik hoor graag uiterlijk 5 nov of jullie meedoen met lootjes. Wil je niet mee doen, prima. Dan hoor ik graag uiterlijk 1 dec of jullie wel langs komen om gezellig iets te drinken. Wil je dat ook niet, ook prima. Maar zo vieren wij het dit jaar.

Wij vieren Pasen dit jaar met een uitgebreide lunch op zondag. Daarna gaan we wandelen in het bos. Willen jullie ook komen? Prima, dan hoor ik dat graag 2 weken van te voren ivm boodschappen. Wil je niet komen, even goede vrienden.

En zo zou ik het ook doen met kerst en oud & nieuw en alles wat je wil vieren.
    Ik snap dat je er van baalt en het liever anders had gezien. Maar nu is het ook niet gezellig.
    Als zij dan achteraf klagen is at hun probleem. Als ze bij jullie thuis klagen is daar het gat van de deur......

twoboys, bloem82, iMoeder and 6 others like this.
  5. Phloxx

Phloxx Niet meer actief

Ieder verhaal heeft twee kanten en ik geloof gewoon niet wat jij hier allemaal neerkwakt ook werkelijk is hoe het gaat. Ja in jouw beleving zijn zij de boosdoeners en doe jij jouw uiterste best. Alleen als jouw zwager en schoonzus hun verhaal zouden doen zou het vast een totaal ander verhaal zijn. Als je toenadering wilt tot je schoonfamilie is mijn advies om je eens te proberen te verplaatsen in hun kant en je eigen aandeel in het geheel te zien. Alleen maar klagen gaat je totaal niet helpen.

rocketscience, Inieminie83 and Maev like this.
  6. nelta

nelta VIP lid

Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam
    Je kunt het toch ook met zn viertjes vieren?
    Hier vieren beide families het niet en wij doen het gewoon met zn vijven en dat bevalt heel goed ;) .

7. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

Oct 14, 2012
    1,160
    497
    83
    Vier het zoals jullie t willen vieren. Ze zijn welkom als ze zin hebben en anders maar niet. Vier het met mensen die het ook echt willen vieren, das echt veel gezelliger

8. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Je zou mj ook geen leuke schoonzus vinden ben ik bang :)
    Sinterklaas is hier een feestje! Elk jaar weer, maar Kerst, Pasen en whatever... geen verplichtingen. Kunnen we en willen we, dan zijn we er. Maar ik hou er zeker geen rekening mee vantevoren. Dus het stukje: met de feestdagen hoor je samen te zijn, zou bij mij het tegenovergesteld werken.

Maar jullie kunnen toch doen wat jullie willen? Nodig iedereen uit. Willen ze en kunnen ze, dan zijn ze welkom. Hebben ze er geen zin in om welke reden dan ook. Ook prima, zelf weten.

9. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

Aug 13, 2006
    2,700
    2,382
    113
    Ik snap je wel TS. Iedereen roept hier heel makkelijk ‘dan nodig je ze toch niet meer uit’. En dat zou ook mijn eerste reactie zijn: zij zijn niet verplicht om te komen en mee te vieren, prima, blijf lekker thuis. Maar zoals ik het begrijp is dat ook niet goed. Ze willen namelijk niet mee doen, maar ze gunnen het jullie ook niet om het dan gezellig te maken zonder hen. En wie is daar de dupe van: schoenmoeder omdat ze haar een soort van chanteren/dreigen wanneer ze het gezellig zou hebben met jullie en zonder hen. En dat wil je dan ook weer niet, dus geef jij maar weer toe. En ja, het klinkt extreem maar ik weet dat dit soort mensen die denken dat de wereld om hen draait er echt zijn. En het is heel vervelend als je de pech hebt dat je al maar een kleine familie hebt en er dan ook nog zo’n egoistisch stel bij zit. Ik denk dat de enige oplossing is om, zoals iemand anders ook al zei, eens met je schoonmoeder te praten dat jullie het heel vervelend vinden dat alles steeds weer gedwarsboomd wordt door hen, maar dat je het graag gezellig wilt maken met haar erbij en hoopt dat zij zich dan over de dreigementen die volgen heen kan zetten. En dat zal lastig zijn voor haar, want blijkbaar wordt al heel lang de lieve vrede bewaard door maar steeds toe te geven aan alle eisen die gesteld worden. Ik hoop voor jullie dat ze zich daar toch overheen kan zetten.

iMoeder, bloem82, Does81 and 7 others like this.
  10. JoyNoa

JoyNoa Bekend lid

May 7, 2017
    938
    317
    63
    Female
    En waarom wil jij eigenlijk nog de feestdagen met ze vieren? Het klinkt voor mij niet alsof het hele gezellige mensen zijn. Doe je het dan ook niet meer uit verplichting? Ik ben sowieso tegen iemand uitnodigen omdat het familie is. Het moeten gewoon leuke en gezellige dagen zijn ipv dat je je op voorhand al irriteert aan mensen. Daar wordt toch niemand blij van?

11. MaMa

MaMa Fanatiek lid

Dec 21, 2012
    2,663
    376
    83
    Female
    Utreg
    Hmm ik ben van mening dat niemand iets móetkopen
    Je kan ook gewoon gezellig samen zijn
    Kun je best aan je kinderen leren

12. Brinta

Brinta Fanatiek lid

Apr 9, 2013
    2,145
    191
    63
    Zuid holland
    Ik vind het allemaal een beetje overdreven.
    Ze hebben duidelijk aangegeven dat ze geen budget hebben voor een cadeau, waarschijnlijk dus ook niet voor het cadeau wat ze zouden trekken met het loodje.

Ze moeten op de feestdagen komen omdat JULLIE vinden dat je dan met de familie bij elkaar moet zijn?

En hoezo is het moeilijk om kinderen uit te leggen dat sommige mensen tegen het lootjes trekken zijn? Ze zullen wel vaker meemaken dat mensen andere dingen leuk vinden/liever zouden willen doen dan wat hun willen.

Zoveel mensen, zoveel wensen. Laat iedereen lekker in zijn/haar waarde.
    Het lijkt er nu net op dat alles zo moet gaan zoals jullie het graag zien en dat het anders helemaal niet meer hoeft.

Ik ben blij dat wij in onze familie gewoon alles in overleg doen en dan uiteindelijk samen beslissen wat we gaan doen en hoe we dit gaan doen.

Louise11110 and Manque like this.
  13. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Ik zie het probleem niet, ze zijn toch niet verplicht om dit met jullie te vieren? Ik snap dat jullie dit graag willen, maar blijkbaar hechten hun er geen waarde aan en ik vind dat je dit moet respecteren.

Ik vind familie ook erg belangrijk en het samen zijn met familie. Mijn broer en zus hebben dit niet, prima ik kan ze er niet toe dwingen. Wij zijn daarom vooral op bepaalde dagen samen met vrienden en mijn ouders. Ik zal feestdagen absoluut niet willen doorbrengen met mensen die het toch allemaal niet menen en er geen waarde aan hechten.

14. Miek89

Miek89 Fanatiek lid

Apr 15, 2013
    1,251
    177
    63
    Eens met Nijn37, ik snap jou ook. Als ze niet uitgenodigd worden zijn ze ook gepikeerd en gaan ze klagen bij schoonmama.
    Ik denk dat je het beste met schoonmoeder kan overleggen hoe om te gaan met hun zonder dat ze schoonmoeder daarmee gaan belasten.

15. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Ik ga het loslaten (mede door jullie inzichten) ik zie dat ik me er heel erg vast in heb gebeten en daardoor misschien ook wel heb bijgedragen aan deze situatie.

Maar ik ga nu ook stoppen met het inwilligen van hun eisen. We nodigen ze uit en dan moeten ze zelf maar bekijken of ze komen of niet.

bloem82, Adje, Manque and 8 others like this.
  16. mamabri

mamabri Niet meer actief

Maar jullie HOEVEN daar niet in mee te gaan. Maakt je schoonmoeder soep en willen ze daarom niet komen? Prima toch? Dan blijf je lekker weg.

Eventueel kun je voorstellen dat de soep als voorgerecht dient, jullie het ijs halen voor het nagerecht en mogen zij het hoofdgerecht in elkaar zetten ;) En dat willen ze vast niet, maar heb je ze wel een keuze gegeven.

Wb de oliebollen. Zoiets hadden ze mij echt niet hoeven zeggen; ik geef een deel van mezelf aan een gezin waarvan de oma stervende is. Wie daar commentaar op had durven leveren had een ZEER, maar dan ook werkelijk ZEER slechte aan mij gehad!! Zijn ze betoeterd??

Ook dat ze je sm met kerst alleen hebben gelaten, ik zou echt des duivels zijn geloof ik.

Ik zou dingen voorstellen wanneer je ze doet, op de manier waarop jullie het willen doen, bij jullie thuis. Dan kan je sm fijn bij jullie de feestdagen vieren (kerst, oud en nieuw, pasen etc) En willen ze niet, dan toch niet? Maar dan hebben jouw gezin én je sm wel leuke feestdagen.

Jo79, Chocolat and Syane like this.
  17. mamabri

mamabri Niet meer actief

Precies, hier ook een man die soms loopt te zeiken over feestdagen bij mijn kant vd familie (wonen ver weg, dus als we gaan blijven we vaak 2 nachten bijv) En omdat ik ze maar weinig zie, wil ik dus altijd op tijd weg. En mijn man blijft dan zitten, drinkt nog een kop koffie, moet nog spullen pakken, totdat ik het zat ben.

En dan zegt hij: nou dan ga ik toch niet mee, doei!, want gepikeerd dat hij moet opschieten van mij. Dan pak ik mijn spul en de kinderen en zeg dan, is goed, tot over een paar dagen! Want ik red me heus wel, heb mijn rijbewijs en een auto, heb hem niet nodig om ergens te komen :roflmao:

Geloof me, hij is nog nooit alleen thuisgebleven hoor, dan weet ie niet hoe snel hij dan ineens in de auto kan gaan zitten (wel met chagerijnig gezicht, maar dat boeit mij dan weer niks ;))

Mamaa6, Harperhazel, Chocolat and 2 others like this.
  18. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,861
    5,121
    113
    Home
    Ik snap niet waarom je zoveel moeite wilt doen het is duidelijk dat hun gewoon niet willen
    Lekker met mensen vieren die je wel willen zien en gezellig maken en nee dan als je iets doet wat wel in hun straatje past ook niet mee vragen

19. Vlindertjeh

Vlindertjeh Bekend lid

May 18, 2014
    545
    67
    28
    Female
    Het zuiden
    Verschrikkelijk dat ze zo reageren..
    en voor jullie dat het niet gaat zoals jullie graag zouden willen waar jullie je best voor doen..

Hebben jullie hun al de kans gegeven: goh de kinderen zijn te oud voor sinterklaas en willen graag lootjes trekken, hoe zien jullie dit hebben jullie leuke ideeën voor volgend jaar? Beetje de bal bij hun leggen.. op tijd hun vragen hoe hun de feestdag zien en willen vieren en dan overleggen wat jullie graag willen.
    en beslissen/overleggen samen vieren of niet?

20. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Hebben we vorig jaar nog geprobeerd, mijn ouders (beiden rond de 80 ) wonen ongeveer een half uur (snelweg) rijden van ons af. We wilden het dus eigenlijk graag dit jaar bij hun vieren om hun op die manier te ontlasten van de rit die mijn ouders met liefde afleggen maar waarvan wij zien dat het toch wat moeilijker gaat (mijn vader gaat liever niet meer over de snelweg, waardoor ze binnendoor rijden en dat maakt de reis vele malen langer)

Dit wilden ze dus niet omdat ze hun honden niet zo lang alleen willen laten. Er valt dan ook niet meer over te praten. Omdat we dat vlak voor sinterklaas hadden gevraagd hebben we het dus hier gehouden. Meteen dus ook gezegd dat we het volgend jaar wel anders zouden willen vieren omdat de kinderen toe zijn aan de volgende fase van sinterklaas. (lootjes trekken en surprise maken), waarop mijn sm zei ja leuk en hun knikten (wat ik dus als een ok heb opgevat)

Tijdens het vieren van sinterklaas werd ons medegedeeld (nou ja ons ze zeiden het tegen de kinderen, wij konden het toevallig horen omdat mijn dochter de deur al een stukje open deed) dat wanneer wij lootjes gingen trekken hun niet meer kwamen. Toen mijn zoon vroeg waarom niet zeiden ze dat het tegen hun principes was.

Denk dat dit nog het meeste steekt, niet het feit dat ze niet meer mee willen doen, maar het feit dat het niet rechtstreeks tegen ons wordt gezegd (doen ze trouwens nooit gaat altijd via de kinderen of mijn sm)

Share This Page