peuter met ontstoken tandvlees, tips?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door joyce1980, 21 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    onze boef heeft, denken wij ontstoken tandvlees.
    geen idee hoe hij eraan komt, we poetsen iedere dag electrisch zijn tandjes, altijd 2 keer.

maar hij kreeg 4 dagen geleden koorts, opgezet tandvlees en hij wilde niet meer eten.
    nu is de koorts weg, maar zijn overal in zijn mond is het tandvlees opgezet, hij heeft een vieze dikke witte laag aanslag op zijn tong ( geen spruw) en hij stinkt gigantisch:).
    meneer leeft momenteel op waterijs en flesjes omdat alles pijn doet.
    nu proberen we toch zijn tandjes te poetsen en zetpillen te geven maar dit is natuurlijk een drama.
    als het lukt om te poetsen, dan zie je ook echt dat het flink gaat bloeden:(

nu mijn vraag heeft iemand er hier ervaring mee? of toevallig tips?

kan de huisarts of tandarts wel bellen, maar de koorts is al weg sinds 2 dagen en dan vind ik het weer niet iets acuuts voor het weekend.
    meneer krijgt ook nog niet de maximale dosering paracetamol, dus dat zouden we ook nog meer kunnen geven.

iemand ervaring of tips?

alvast enorm bedankt.

groet joyce

2. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    zou nu alleen ff proberen te poetsen met je vinger en wat tandpasta en morgen wel de huisarts bellen. Misschien is het wel een vorm van spruw of iets anders.

Maar ontstoken tandvlees kan ook snel tandjes beschadigen, dus zou niet teveel afwachten.
    En idd meer paracetamol geven.

Over het eten hoef je je niet zo druk te maken, zolang ie maar voldoende drinkt. Rick had een tijdje terug last van zn keel en heeft toen ook een dag of 2 op yoghurt, vla, bouillion etc geleefd.

En is de boef waar je het over hebt dezelfde als van je onderschrift? Want electrisch poetsen mag volgens mij pas vanaf 3 jaar..

3. poelie

poelie Nieuw lid

21 aug 2010
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Joyce
    Hier precies dezelfde verschijselen. Maandag en dinsdag koorts gehad. Slecht eten en drinken (rietjes juist niet, wel uit een kopje, geen appelsap, wel water). Woensdag zag ik ook witte aanslag en ik dacht blaasjes langs randje van tong. Donderdag dokter geweest, deze kon niks zien aan tong. Ze wil ook niet dat iemand eraan komt dus is alleen goed te zien als ze huilt.
    Bijten doet ze niet maar wel beetjes eten als het maar zacht is en niet heet. Nu zag ik vanmorgen gelig spul achter de tandjes boven, dacht eerst aan boterham restjes. Vanmiddag zat het er nog en heb ik voorzichtig geborsteld maar toen was het meteen bloeden. Tandvleesontsteking dus.
    Ze heeft net 4 kiezen door.
    Ik heb haar tong al even in verdund waterstofperoxide laten dopen voor de aften, dat helpt bij altijd goed. Maar dat tandvlees? Kan dat echt niet gaan poetsen....wat jij?
    ik heb haar net ook weer paracetamol gegeven. Ik ga nu gengigel halen bij kruidvat. heb gelezen dat dat kan helpen. Hopelijk hebben ze dat.

Heel zielig allemaal!

gr. poelie

4. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    hoi , bedankt voor jullie reacties.

toevallig net terug van de huisartsenpost.
    de koorts kwam ineens weer terug , en toen toch maar even gebeld wat we moesten doen en ze wilden toch dat we langskwamen.

uiteindelijk blijkt het dus om een keelontsteking te gaan, de knullebul.
    huisarts vond het tandvlees maar licht geirriteerd en het beslag op de tong kwam puur door het weinige eten en drinken.
    verder hoeven we niets meer te doen dan wat we nu al doen.
    paracetamol en ijsjes eten!
    moet vanzelf over gaan.

wel balen dat je van zo een assistente moet komen, en dat een arts duidelijk laat doorschemeren dat je naar zijn idee voor niets gekomen bent. heb hem ook gezegd dat ik me geen zorgen maakt maar van zijn assistente moest komen.( moet nu ook ff mijn gal kwijt, haha)

zojuist ook de tandjes weer gepoets met gewone borsteltje, wat een bloedbad!
    echt we raakten zijn tandjes aan het bloed stroomde er gewoon uit, dus naar mijn idee niks licht geirriteerd, maar goed.

we wachten het nu af, het moet vanzelf beter gaan.
    maar vind het zo zielig voor de vent, hij is trouwens bijna 3, hij wil graag eten maar het lukt hem niet:(.
    hij is nu al naar we denken een kilo of 2 kwijt, de gup.

maar goed, veel liefde en ijsjes doet hopelijk wonderen.

bedankt voor jullie meedenken!!
    liefs joyce

5. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik weet niet of je het al mag gebruiken voor peuters maar paradontax helpt heel goed. Ik zelf heb nl veel last gehad van ontstoken tandvlees (wat doet dat zeer zeg... weet wat jou arme pop nu doormaakt) en ben toen paradontax gaan gebruiken en sinds ik dit gebruik met tandenpoetsen heb ik nergens geen last meer van, ht bloedt niet meer en ook geen pijn meer. Het is heel smerig de 1e keer omdat het wat zout is, maar na 1 week weet je niet meer beter (ik vind de gewone tandpasta nu smerig haha) ik weet niet of het al mag voor peuters maar als het wel mag adviseer ik je deze tandpasta. Sterkte voor je Kleine hummel! en beterschap.

6. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    ik denk dat paradontax nog niet mag, omdat ze de tandpasta doorslikken en nog niet weten dat ze het uit moeten slikken.
    vandaar de peutertandpasta.

inmiddels is de koorts wel weg, maar is zijn bovenlip 2 keer zo dik als normaal en is het eigenlijk een grote aft, auw!!!!!.

het gaat dus niet echt beter, het enige vaste voedsel wat hij sinds dinsdag op heeft is een kwart frikandel en een knabbelstengel.
    verder is het alleen softijs en flesjes melk.
    maar ja hij drinkt in ieder geval nog flesjes!!

het is nu een hoopje ellende en als het morgen niet beter gaat dan gaan we toch dinsdag maar even naar de eigen huisarts.

bedankt voor het meedenken!

joyce

7. poelie

poelie Nieuw lid

21 aug 2010
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    HOi Joyce
    ik heb het tongetje van mijn dochter gedoopt in verdunde waterstofparoxide (1:10 verdunnen , kruidvat). Aften zijn nu weg.
    Ik ga morgen ook maar weer naar huisarts, tandvlees nog dik en bloeden en gelegi pus achter tandjes....eet wel iets beter al. Smeren 4 keer per dag iets van de gengigel. Ik heb ook gelezen over Pyralvex een rababertintuur. Ontstekingsremmend. Ik vraag het morgen ook eens na.

succes!

Deel Deze Pagina