Hoe herken je pdd nos

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Dibo80, 16 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dibo80

Dibo80 Lid

15 jun 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een vraag aan de mama's met kinderen met pdd nos; welke kenmerken zagen jullie op jonge leeftijd? Mijn zoontje van 2 heeft een ontw. achterstand en vertoont wat bijzonder gedrag. Heb al gegoogled maar ben toch benieuwd naar ervaringen. Wat ik tegenkwam op internet zijn: vertraagde ( spraak) ontwikkeling, houterig lopen/motoriek, druk gedrag, impulsief enzv. Ik hoop op reacties

2. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Veel structuur nodig dus een vast dagritme en wijkt daar moeilijk vanaf, snel overprikkeld, detailgericht, slecht tegen licht en geluid kunnen, aanraken niet fijn vinden, soms fladderen, woedeaanvallen uit het niks, dingen 100x herhalen,fascinatie voor dingen wat andere raar vinden zoals bijv bierviltjes, lichtschakelaars, etc

3. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Sluit me bij daantje aan en wat ook vroeger heel erg opviel bij mn man zn broertje was dat hij altijd eerst rook aan dingen voor hij ze op at. Doet hij nu nog en is bijna 18. Verder stopte hij heel lang alles in zn mond en at zelfs wc papier op tot zijn 8e jaar.

4. Dibo80

Dibo80 Lid

15 jun 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames bedankt voor de reacties, fijn om te lezen. Ik hoop op meer reacties!

5. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Misschien moet je je vraag hier eens plaatsen

Kind met autisme

Wellicht krijg je daar meer reactie op je vraag.

Hier een kindje met Asperger en wat bij hem op 2 jarige leeftijd opviel was juist dat hij ver vooruit was met zijn taal/alfabeth en cijfers. Zijn vermogen tot het onthouden van automerken en wat later (en nu nog) nummerborden. Het houterig bewegen, het achterblijven in de motoriek, het niet spelen maar andere kinderen observeren. Het kunnen kijken naar programma's als ingang Oost zonder ook maar een spier te vertrekken. Het overgevoelig zijn voor geluid (een overvliegende straaljager riep een pure paniek/angst aanval op ) Het niet leuk vinden (zacht uitgedrukt) als de vaste routine van de dag zonder voorbereiding doorbroken werd.

6. mama baktaart

12 mei 2011
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij onze onze job hebben we altijd geweten dat er iets anders aan 'm was. Als moeder voel je dat denk ik toch aan.

Hij was altijd erg op zichzelf gericht, snapt ook niets van emoties bij anderen (hij moet nu ook nog steeds vragen of ik een grapje maak, terwijl de rest van ons over de grond liggen van het lachen bij wijze van spreken.)
    Hij is altijd al panisch geweest voor harde geluiden; boormachine, stofzuiger, wasdroger.
    Zijn fijne motoriek is heel erg goed, al vanaf heel jong. Zijn grove motoriek daarentegen is slecht; hij viel heel veel, kon pas heel laat fietsen, rent heel houterig
    Pas heel erg laat zindelijk.

Ook herhaalde hij zich altijd honderd keer en kan hij er niet tegen als hij iets tegen je zegt en hij niet meteen een antwoord krijgt (als je bijvoorbeeld met iets anders bezig bent of met iemand anders in gesprek bent)

Met spelen maakte hij altijd rijtjes van alles; autootjes in een rij, op kleur of blokjes dat soort dingen.

Zo kan ik de lijst nog wel even door laten lopen :)

We hebben Job na heel veel aandringen laten testen in het jaar voordat hij echt naar de basisschool ging.(de psz zag niets aan job; ze hadden geen last van hem (letterlijk hun zin)) Hij is met 4,5 jaar begonnen in groep 1 en toen hadden we net de diagnose gekregen. Het is wel zo dat de diagnose nog sterk kan veranderen omdat hij zo jong is, ik geloof dat ze bij 7 jaar pas een definitieve diagnose mogen geven?
    Hij is nu 6 en gaat volgend schooljaar naar groep 3, we hopen dat hij op de normale basisschool kan blijven. Hij heeft nu een rugzakje toegewezen gekregen waarmee hij wat meer hulp krijgt op school.

Ik denk dat 2 jaar wel heel erg vroeg is voor testen, maar mocht je hier tegen aan blijven lopen kan ik je alleen maar adviseren om voet bij stuk te houden.
    Voor anderen is het misschien niet altijd duidelijk te zien (want als je daar bent gedraagt je kindje zich altijd voorbeeldig :)) maar jij bent moeder en je moederinstinct heeft het zelden mis. Jij kent je kindje het beste en jij maakt hem de hele dag mee!

groetjes Dorien
    (je mag me trouwens altijd een berichtje sturen hoor, als je wat meer wil weten over onze ervaringen met Job :) )

7. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen

hahaha dat heeft Erik dus ook he. Schrok me rot laatst, zat ie boven op onze kamer tv te kijken. Ik zei : waar kijk je naar? ( ik had het programma nog niet gezien )
    Zegt ie heel nuchter : nou, die man zn buik sneden ze helemaal open en toen met haken erachter, zo, en dan word het opengetrokken en....
    Jemig! Maar ook echt heel nuchter alles beschrijven he.
    Heb het programma uit schrik maar afgezet. Maar Erik had er geen last van. Dacht dat gaat wat worden want hij moest paar dagen naderhand worden geopereerd. Maar hij vond het echt mega interessant dat hij dan ook "onder het mes' zou gaan ;)

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@mamzie: maar dat is toch ook machtig interessant?
    zeker als je er verder niet bij nadenkt hoe dat zou voelen :)

9. josie

josie Bekend lid

28 sep 2007
    685
    0
    0
    Hoi Pluk,

Hier ook een mannetje met asperger (5 jaar), weten we sinds kort. En er vallen wel heel veel puzzelstukjes op zijn plaats nu. Bij ons gingen er pas echt dingen opvallen toen hij naar school ging, daar viel wel op dat hij echt anders reageert dan andere leeftijdsgenootjes.
    Ik ken nog niemand anders met een kindje met asperger, dus ik ben wel nieuwsgierig naar andere mama's. Gaat jouw zoontje naar een reguliere basisschool en hoe gaat dat bij jullie?

Groetjes, Josie

10. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    hoi Josie,

Als je op de link klikt die pluk heeft geplaatst kom je bij een forum voor ouders die een kind/kinderen hebben met autisme.
    Dus ook kids met Asperger.

Als je er behoefte aan hebt kun je je aanmelden. veel te lezen en dingen te vragen enzo ;)

11. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    hahaha ja dat is natuurlijk ook zo ;)

12. Saskia78

@mamzie: hier ook een dochter die verslaafd is aan hoe het menselijk lichaam in elkaar zit en werkt
    ik denk dat ze het ook erg boeiend zou vinden...
    enige is dat wij nooit zomaar tv kijken.. dus ze zal er nooit zelf per ongeluk heenzappen :)

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Hier gaat Kylian naar het reguliere onderwijs. Omdat vorig jaar bleek dat de kleuterklas echt niets voor hem is. Te weinig struktuur, te druk (veel prikkels) en er wordt niet geboden waar hij naar op zoek is (lezen, schrijven, cijfers) toen de moeilijke beslissing gemaakt om hem van groep 1 naar groep 3 te laten gaan.

Op dit moment doet hij het goed, is echt de benjamin van de klas en wordt aan alle kanten geholpen (L doet zijn veters dicht, J troost hem als hij verdrietig is enz enz).
    Gelukkig hebben we nu wel een rugzakje voor hem gekregen en krijgt hij vanaf volgend schooljaar 1 x per 2 weken 1 uur extra "les" van een ambulant begeleidster. Daarin gaan we proberen zijn zelfvertrouwen wat op te krikken, zijn drang naar perfectie in wat betere banen proberen te geleiden, maar ze kan b.v ook helpen met rekenen.

Tot onze verbazing en grote trots gaat hij dus over naar groep 4 (ja stiekem ben ik daar wel trots op ons 5 jarig mannetje gaat naar groep 4). De klas is verdeelt in 2 groepen en dus komt hij een een klas met 17 kindjes en een vaste juf.

We proberen alles stap voor stap te nemen en niet te ver vooruit te denken.

14. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Mamzie en Saskia, hier hebben we hem gewoon zijn gang laten gaan, hij lag er (letterlijk) niet wakker van. Na een tijdje kwamen er herhalingen en vond hij er geen reet meer aan. Nu kijkt hij naar ons leven met 18 kinderen (of zoiets), hij is vol verbazing dat er mensen zijn met meer dan 1 broertje of zusje :D

Politie te paard was ook zwaar favoriet en dat wilde hij dus ook worden, alleen wilde hij dan niet paardrijden. Toen de broer van mijn vriendin (politieagent) hem toch echt verzekerde dat hij daarvoor op een paard moest heeft hij toch besloten om dan toch maar kinderarts te worden.

15. Saskia78

@pluk: het is ook meer dat ze niet aan de afstandsbediening mag komen dan dat ze het nog niet zou mogen zien :)

16. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    oh dat probleem hier niet met de oudste die gaat er heel netjes en correct mee om (maar ja die houdt ook van regels). De jongste daarintegen :$;) die heeft dus ook een tv en afstandsbedieningsverbod:D

17. Saskia78

Mja hier om de tv aanzet zetten moet eerst de tv op ander kanaal, versterker op ander kanaal en dan nog de goede zender.
    Eigenlijk geldt het verbod vooral voor de versterker :)
    Die was nogal prijzig... En zonder versterker werkt er hier niks :)

18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    nee en vooral leuk voor je boxen als ze eerst de versterker voluit zetten en dan pas de tv aan :D

Hier hoeft ze alleen het knopje van de tv in te drukken maar dat gaat dan met zoveel geweld dat regelmatig de wii omvalt of de tv staat te wankelen. De afstandsbediening klettert haar ook vaak op de grond maar goed ze is ook nog maar 2

19. Dibo80

Dibo80 Lid

15 jun 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames even wat vragen aan jullie, herkennen jullie het niet spelen met speelgoed (ermee gooien en draaien) ook als kenmerk? En druk gedrag niet constant maar net alsof ze hun energie kwijt moeten? Bedankt vast!

20. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ja kan allemaal als kenmerk zijn.

De oudste zette alles alleen maar op een rijtje. Maar kon ook wel echt spelen hoor. De jongste draait vaak alleen maar met speelgoed of zet ze op een rijtje of gaat ermee gooien.
    Voor de rest doet ie niks met speelgoed.

Druk gedrag. Ja, kan als kenmerk zijn, maar bijna alle kindjes moeten hun energie wel eens kwijt en zijn dan even xtreem druk ;)

Ik weet wel dat op het kinderdagcentrum waar de jongste straks heen gaat daar zijn de lokalen heel sober ingericht en met veel ruimte. Zodat de kids ( veel kids met autisme ) even kunnen rondjes rennen/rondlopen en kunnen flapperen of wat dan ook.
    Dat is vaak na een opdracht of dat ze aan tafel hebben moeten zitten, dan moeten ze even die energie kwijt.

Deel Deze Pagina