maar ik voel me schuldig tegenover mijn zoontje.hij drinkt niet aan de borst dus ik kolf steeds maar er komt weinig uit telkens rond de 20cc ben ook zat met kolfen steeds voel me zoo moe
meid.. niet moeilijk doen.. gewoon overstappen naar fles.. (ik weet dat ik hier misschien de bv maffia mee op de hals haal) maar het is voor je eigen stress beter om over te stappen zodat je plezier blijft houden in het voeden van je kind.
hier ben ik het volledig mee eens.. als je het zelf niet meer trekt houd het gewoon op.. het moet wel leuk blijven.. dus ik zou ook overstappen op de fles.. en schuldig voelen hoef je niet want je hebt het geprobeert toch
als je over wil stappen moet je dat voor jezelf gewoon doen. Wel is je kindje nog geen 2 weken oud... toen dronk mijn meisje ook nog niet goed... ze moeten wel de tijd krijgen om het te kunnen leren en de een leert het sneller dan de ander Door vaak aanleggen stijgt je productie beter dan enkel van kolven. Je moet het helemaal zelf weten, wilde je alleen wel even deze tips mee geven! heel veel suc6! Enne als het nou echt niet goed lukt met aanhappen enzo, schakel hulp in van een lactatiedeskundige! Mocht het dan echt niet lukken kan je iig zeggen dat je er alles aan gedaan hebt!
Als jij geen borstvoeding wilt geven moet je stoppen. Ik kan je wel 100 tips gaan geven om de bv alsnog te laten slagen, maar als je er niet achter staat kan ik die beter achterwege laten en dan had je wel een topic geopend met een andere naam. Overigens vind ik het zwaar storend dat het woord bv-maffia weer meteen op moet duiken. Gefrustreerde types hier op het forum zeg!
Dan stop je toch? Weet wel dat het best wel even kan duren voordat een kindje goed aan de borst drinkt. Ik dacht nl bij mn eerste dat het na de kraamweek goed moest gaan, maar het is heel normaal om de eerste 6-8 weken een goed ritme te vinden. En ik kan niet voor jou beslissen hoe jij je voelt. Ik denk wel dat de meeste moeders met pasgeboren kindjes niet meer weten waar ze de energie vandaan moeten halen de eerste weken, dus wat je voelt is wel normaal denk ik. Maar goed jouw lijf, jouw kind, jouw beslissing. Succes!
we hebben alles al geprobeerd , zelfs al in het ziekehuis om de 3 uur kolfen heel vaak aanleggen met tepelhoedje en rietje vd sonde ertussen of met spuitje melk opspuiten, zo'n neusspray voor de borstvoeding
Lekker mee stoppen lieverd...het moet voor jou en de baby wel leuk zijn en als het een grote frustratie is...gewoon stoppen en fv gaan geven en je daar al.helemaal niet schuldig over voelen....das verspilde energie * knuffel*
Ik sluit me aan bij alle bovenstaande reakties. Altijd doen waar je jezelf het beste bij voelt en het is absoluut geen misdaad je kindje kunstvoeding te geven!
Ik sluit mij idd aan bij de bovenstaande adviezen: zie je het niet meer zitten, dan stop je toch! Ik heb ook 1,5 week alles geprobeerd om de bv te laten slagen, incl lactatiekundige, kolven, fingerfeeden etc. Maar bij mij bleef het ondanks alles pijn doen en liep de productie terug. Ik zat jankend en zwaar gespannen mn kind te voeden waardoor mijn dochter ook ging huilen en niet goed dronk. We hebben hier na lang twijfelen (en met pijn in mn hart) de knoop doorgehakt en het geeft zo ontzettend veel rust in mijn hoofd! Wel heb ik nog zeker een week met een spijt en schuldgevoel rondgelopen. Maar wat ik begreep heeft praktisch elke moeder dit gevoel bij het stoppen met de bv, zelfs na een half jaar.. Kunstvoeding is heel goed tegenwoordig en het voordeel is dat je precies weet hoeveel erin gaat! Succes met het nemen van je beslissing, het is niet makkelijk!
en mocht je stoppen met bv, troost je dan met de gedachte dat je kindje in ieder geval die colostrum heeft gekregen van je waarin antistoffen zitten!
Hoi Sila, Ook heb ik dit allemaal gebrobeerd in de eerste 2 weken, met de lactatiedeskundige in het ziekenhuis en de kraamzorg. Het is niet gelukt en ik vond het heel erg om te moeten stoppen voelde me heel schuldig terwijl J. ondertussen gewoon bijgevoed werd met FV. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en gestopt, en veel gepraat met de kraamzorg en mijn vriend.. Ik was superopgelucht toen ik de knoop door heb gehakt. Nu genieten J en ik van de fles momentjes zonder stress, heerlijk! Doe wat je hart je ingeeft en voel je niet schuldig, je hebt heus je best gedaan..
Hier was het hetzelfde drama. We hebben echt alles uit de kast gehaald, maar het wilde niet lukken. Na 2 weken ben ik overgestapt op flesvoeding. Helaas, baal er soms nog steeds van, maar m'n dochter doet het er prima op. Zij blij, ik blij
Ik heb zojuist alle bovenstaande reacties gelezen en snap dat de meeste vrouwen snel overstappen naar kv.....(moeten ze zelf weten) toch hoop ik dat je nog even probeert.....in het begin is het ontzettend lastig en daardoor voelen veel vrouwen zich onzeker en switchen naar kv......maar bv heeft vele voordelen. (Nee, ik ben niet lid van de bv maffia)
ik zou het heel, heel erg goed overwegen en als je écht wilt stoppen: STOPPEN. als je twijfelt: een lk inschakelen. Ik heb met 6 dagen de knoop doorgehakt en gestopt. Met 6 weken gaan relacteren en tot 5 maand gedeeltelijk aan de borst gehad. Heb ik spijt dat ik gestopt was? nee, het was echt het beste toen. (er speelde veel) maar toch had ik het anders gewild, maar het was niet zo. punt ik was zo opgelucht toen ik stopte, niet normaal. dus: stoppen is GEEN schande. je moet het alleen wel zeker weten.
Jeetje krijg wel een beetje de kriebels hoor.. Staan een paar reacties op waar ik een heel naar gevoel bij krijg. Ik krijg daar het gevoel van alsof het fout en onwetend is om je kind KV te geven. Het zou aan mij kunnen liggen maar als dit echt de intentie is vind ik dit echt vervelend. TS zit met haar handen in het haar en heeft het even helemaal gehad, dan is het laatste wat ze nodig heeft het gevoel alsof ze "niet beter weet" of iets fouts doet. TS, je hebt alles uit de kast getrokken en als het dan nog niet lukt dan denk ik dat je trots op jezelf mag zijn voor alle moeite en energie die je gegeven hebt. Erken dat het niet meer gaat en kies voor de rust, je hebt echt je best gedaan. En je kleintje heeft iig de colostrum(schrijf ik het goed?) binnen! Heel fijn!! En een mama met rust in haar hoofd is ook voor jou en voor je ukje heel fijn!!! Liefs, Sophie
Oh ja? Dat gevoel heb ik zelf helemaal niet bij de reacties. @TS: Idd wat de meiden eerder ook al hebben gezegd: gewoon overstappen naar FV. Niet schuldig gaan voelen t.o. je zoontje, FV is veel beter voor hem dan een moeder die in de stress zit. Knuffel!
Iedereen heeft een reactie gegeven in de trant van: als je het niet meer trekt, stop je toch? En er is volgens mij geen negatief woord over kunstvoeding gevallen. Dus ik snap je gevoel even niet.
het is een keus die je maakt! Maar sta er wel helemaal achter. Mocht je twijfelen, probeer een lactatiekundige! Bij mij heeft dit heel goed geholpen! 2x over! het grote nadeel van borstvoeding is dat het gevoel wordt gegeven dat het makkelijk gaat, gevoelloos is en dat je het zo doet. Er zullen er een aantal zo zijn, maar in mijn geval was dit niet zo! Ik heb er veel voor moeten doen! Ik ben er nu blij mee dat ik het heb volgehouden. Maar het wordt wel steeds makkelijker. Maar als je besluit liever de fles te geven! Dan stap je over! Je moet je er wel goed bij voelen! Welke keus je ook maakt!