hoi allemaal mijn vriend en ik hebben eindelijk een appartement gevonden. Maar nu vroeg ik me af wat er moet gaan gebeuren. Het is een NIEUWBOUW dus we zijn EERSTE huurders. het app. is bijna klaar en de 15de sept. mogen we erin gaan wonen. het gaat er dus niet om van meubelen ofzo maar gelijk gas/elek/water/intenet/... en dingen waar je meestal niet direct aan denkt wat ik dus niet kan opnoemen omdat ik er nog niet aan gedacht heb alvast bedankt...tips zijn ook welkom! mvg
Oh my... dit soort dingen weet je eigenlijk pas als je er middenin zit... - Inboedelverzekering op tijd regelen, dus voordat je bent verhuisd al doorgeven wanneer je gaat verhuizen. - zoals je zelf al zegt, gas, water en licht moeten op de DAG dat je de sleutel krijgt direct worden doorgegeven. Volgens mij kun je voor de verhuizing al aangeven dat de verhuizing eraan komt, zodat je op de dag alleen de meterstand hoeft door te geven (ja dat moet ook bij nieuwbouw ). Hm even denken hoor of ik op meer kom...
Gas, water en licht moet trouwens dus niet pas bij de verhuizing, maar op de dag dat je de sleutel ontvangt. Je hebt dan dus een tijdje 2 huizen geregistreerd staan.
Oh ja zaken als TV, telefoon en internet kun je ook beter ruim op tijd doen omdat het anders zo een tijd kan duren voordat geregeld is... Deze heb je daarbij niet op 2 plekken tegelijkertijd dus dat moet je zeer goed weten in te plannen, met het risico dat je even zonder zit. Uhmmm...
En de verhuis service ook goed controleren want soms werkt het systeem toch niet helemaal vlekkeloos Waar je rekening mee moet houden is dat je in het nieuwe jaar gemeente belasting moet betalen wat vaak toch wel een flinke rekening. Daar nodig een vrachtwagen huren voor de datum dat jullie verhuizen. Oh als je de sleutel hebt gekregen goed kijken of er mankementen oid aan t appartement zijn! Als je in een appartement zit moet je vaak toestemming vragen aan de verhuurder om laminaat te leggen. Dit omdat je dan vaak een extra isolerende ondervloer moet nemen. Kijken hoe je je afval kwijt kan, bij veel gemeentes wordt nu gebruik gemaakt van een ondergrondse afvalcontainers waarvoor je een pasje nodig hebt. Wel handig als je in de verhuisrommel zit en je wat kan weg gooien. Ook handig om te weten is waar je je grofvuil kwijt kan. Je moet ook naar de gemeente om aan te geven dat je daar gaat wonen
En vraag aan de achterblijvers of nieuwe bewoners of ze je kunnen bellen als er per ongeluk toch nog post voor je komt.
Verhuisservice van TNT werkte hier ook niet zo goed We kregen post doorgestuurd van een heel ander persoon
Wij hebben 2 jaar geleden ook de sleutel van ons appartement gekregen ook nieuwbouw, wel met de oplevering goed kijken of er lekken zijn ofzo, wij hadden meteen een lek in onze woonkamer bij de balkondeur zitten, is natuurlijk wel belangrijk met je vloer enzo.
ja hoor, ook met een huurwoning moet je gemeente belasting betalen, hier komt dat jaarlijks op zo'n 230 euro alleen is t gelukkig wel minder dan wanneer je een koopwoning hebt
Wat Sannie al zegt: Bij een koopwoning ishet 2 x zoveel.. maar dus inderdaad nog wel een heel bedrag, wat even tegenvalt in het begin als je er geen rekening mee houd. Verder: Qua klussen: Bij nieuwbouwwoningen moet je er rekening mee houden dat muren nog wat vochtig kunnen zijn. Dus je moet ze goed voorbehandelen of glasvezelbehang als onderlaag gebruiken. Ik weet niet precies hoe het zit, maar misschien kan iemand anders dit uitleggen.. er is 'iets' mee sorry voor de vage uitleg. Zelf moet ik het nog uit gaan zoeken -maar wij krijgen in de december pas de sleutel van onze nieuwbouw woning -en wij zitten nu al in een huurwoning. Dus net een ander soort overstap
Maar die gemeentelijke belastingen is toch alleen een issue als je voor het eerst in een eigen woning gaat wonen? Want anders heb je ieder jaar met deze belastingen te maken, dus maakt het in principe niets uit waar je woont (al kan het bedrag iets verschillen).
@ athina: nee hoor, dat hoeft niet perse. Je moet nieuwbouwwoningen goed luchten en je moet de muur even voorbewerken met een speciaal goedje (ik weet even niet meer wat het is, sorry, maar je kunt het gewoon bij de praxis etc halen) voordat je gaat behangen. Als je gaat stuken, hoef je niet eerst glasvezelbehang te plaatsen. Zou wat zijn, glasvezelbehang is niet goedkoop namelijk. Het is overigens niet verstandig om te gaan stuken in een nieuwbouwwoning omdat de kans op scheuren erg groot is. Dat heeft mijn moeder. Wij hebben om die reden alleen maar behangen (met glasvezel ).
er is idd "iets" mee nieuwbouwmuren zuigen als een gek, zo heb je de glasweefsel lijm erop gesmeerd en voor je de lap glasweefsel erop kan plakken is de muur gewoon weer kurkdroog wij zijn begin dit jaar verhuisd van een huurwoning naar een nieuwbouw koopwoning......een en al beton, alles nog helemaal kaal, geen bouwbehang...nix na 1 kamer werden we al helemaal gestoord van de muren, snel voorstrijk gehaald dat scheelde wel iets het is dus handiger om bij voorbaat alles voor te behandelen met voorstrijkmiddel, mss zelfs 2 of 3 keer voorstrijken, scheelt uiteindelijk tijd en geld....want je wordt er niet vrolijk van als je je behang er weer af kan trekken omdat je grote blazen erin hebt door zuigende muren oja, om te checken of de muur niet meer zuigt, ff een natte spons ertegen, is de natte plek snel weggetrokken, dan zuigt de muur nog, duurt t even voor de plek verdwijnt dan is t goed. veel klus en verhuisplezier iig
dat bedoelde ik dus ja . Of je kiest voor behangen of verven, dat je rekening houd met die zuigende muren...
bedankt meiden ! morgen de makelaar spreken(contractje tekenen) en van de muren... de nonkel van me vriend is verver van beroep hij zal wel zien hoe en wat :d xxxx
Check hoe het appartement wordt opgeleverd! In nieuwbouw kun je bijvoorbeeld meestal niet de muren meteen verven of behangen. Je hebt trouwens online verschillende verhuischecklists. Deze bijvoorbeeld: Vragen over Verhuizen - Verhuis Checklist