vraag bij voeding kma.

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door bloemetje1985, 11 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bloemetje1985

bloemetje1985 Actief lid

17 apr 2009
    213
    0
    0
    Mijn dochter heeft koemelkallergie.

Nu vroeg ik mij af. Mag ik haar wel dingen geven waar op staat kan sporen van melk bevatten, volgens dietiste kan dit wel, omdat het er vrijwel nooit in zit.
    Ik twijfel hier over, of ik dit nu wel of niet moet doen, en heb hier graag u mening over.

Alvast bedankt,
    Bloemetje.

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Wanneer er op een product staat kan sporen van koemelk bevatten wordt er waarschijnlijk in het product zelf geen gebruik gemaakt van koemelk maar bijvoorbeeld wel op de productielocatie. Het beste kun je dan producten gebruiken waarop vermeld staat dat het koemelkvrij is.
    Wanneer je nu begint met fruit, groente kun je de hapjes ook zelf klaarmaken, zodat je 1 smaak per keer uit kunt proberen. Mocht je dochter dan ergens op reageren dan weet je waar het door komt. 1e dag 1 hapje, 2e dag 2 hapjes, 3e dag 3 hapjes, wanneer dit goed gaat kun je hier meer van geven en met een nieuw voedingsmiddel beginnen.
    Groetjes Angelique

3. bloemetje1985

bloemetje1985 Actief lid

17 apr 2009
    213
    0
    0
    Dank u voor de reactie, ze krijgt al even fruit een gaat goed. Alleen had ze keer potje met sinaasappel er doorheen gekregen en dan reageert ze met uitslag. Dus die niet meer.
    Van de week heeft ze liga door haar fruit gehad en dat ging ook goed.
    ik zorg idd dat ik op de verpakkingen kijk dat het niet met melk of een melkbestanddeel word gemaakt.

Nog een vraagje, op halvarine Zeeuws meisje staat lactosevrij. Dan mag zij dat op brood als ze keer daar aan begint?
    En speltbrood is goed toch?vanaf wanneer ga je dat geven?

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi!

Lactosevrij wil zeggen dat hier geen melksuiker in zit. Voor jouw dochtertje is koemelkeiwit belangrijk. Dat zit niet in de Zeeuws meisje halvarine, dus dat mag ze hebben. Bij brood is het ook belangrijk om te kijken of het geen melkbestanddelen bevat. Wanneer je dit prettig vindt, dan kan je op de site van het voedingscentrum een merkartikelenlijst kunnen bestellen van producten die je dochtertje mag hebben.

Groetjes Linda

5. bloemetje1985

bloemetje1985 Actief lid

17 apr 2009
    213
    0
    0
    Dank u wel.
    Ik begreep dat in speltbrood geen koemelkbestanddelen in zitten.
    In broodbakverbetermiddel wel? Gaf mijn dietiste aan? Al zeggen alle bakkers waar ik het vraag, dat alle brood op basis van water gewoon gegeven kan worden?

Mn dochtertje is nu net 6 maanden.
    Ze zat vandaag op een schema met 3 voedingen. Is dit voldoende? Of moet ze er echt nog vier? Zo drinkt ze haar drie flessen van 200 leeg. Anders drinkt ze van haar vier flessen meestal maar 150-160cc.

Toch moeilijk weer, al is het de tweede, je krijgt weer dezelfde vragen. Vanaf wanneer mag ik haar brood geven?

6. bloemetje1985

bloemetje1985 Actief lid

17 apr 2009
    213
    0
    0
    En liga koekje door haar fruit. Mag ze dat hebben? omdat hier ook soja in kan zitten? Ze heeft het van het weekend gehad, en geen reactie erop gehad.
    hoe belangrijk is het om alle allergene producten te vermijden tot ze een jaar is? aangezien in liga soja blijkt te zitten.

7. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Tussen de 6-8 maanden kun je 700-800 ml opvolgmelk geven. Dit is een richtlijn. Wanneer zij met wat wat minder tevreden is en goed groeit is dat uiteraard ook prima.
    Broodverbetermiddelen kunnen inderdaad koemelk bevatten. Misschien is dan zo'n merkartikelen lijst wel fijn om te hebben. Met stukjes brood/korstjes kun je vanaf 6 maanden mee beginnen.
    Wanneer ze niet allergisch is voor soja kan het geen kwaad als je dit geeft. Je hoeft dit niet te mijden dan. Wanneer er geen koemelk in een (baby)koekje zit kun je dit geven.
    Groetjes Angelique

8. bloemetje1985

bloemetje1985 Actief lid

17 apr 2009
    213
    0
    0
    Dank je wel voor de reactie.
    Inderdaad, ik denk dat ik die lijst ga bestellen. Dan weet ik het zeker en hoef ik niet altijd iedereen om raad te vragen.

Ze heeft idd paar keer liga koekje gehad nu, ze heeft er geen last van, krijgt alleen weer meer eczeem in knieholtes,maar, we zijn nu week gestopt met haar zalf en moeten nu weer smeren voor een week, zo tot het beter gaat, dus of de eczeem van de koek komt vraag ik me af.

Ik heb nu speltbrood gekocht bij de bakker. Nagevraagd en daar zit helemaal niets van koemelk in volgens hun, dat gaan we dus binnenkort eens proberen. Ik bied haar nu trouwens fles van 210+7 scheppen aan en laatste fles met rijstebloem erin. Vandaag komen we weer uit op drie denk ik, want ze heeft uurtje geleden de tweede op.

Mogen ze ook al beetje rijst door groenten heen? En kip ofzo?

Ze drinkt nu op 3 flessen beter dan met 4 flessen, dan blijft er van 200 steeds 50 cc staan.

9. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,

Tussen de 6 en 8 maanden is opvolgmelk nog het hoofdbestanddeel van de voeding van je dochtertje. De hapjes die ze krijgt zijn oefenhapjes en bedoeld om haar te laten wennen aan nieuwe smaken en structuren.
    Je mag gerust wat rijst of kip door de groenten doen. Het is raadzaam om per keer één nieuw product toe te voegen aan een groente waarvan je weet dat dat goed gaat.
    Als 3 flessen beter gaat dan 4 en ze groeit verder goed dan is dat prima.

groeten Astrid

10. bloemetje1985

bloemetje1985 Actief lid

17 apr 2009
    213
    0
    0
    Nou 3 flessen is 1 dag goed gegaan. Ze is ook aan het rommelen met tandjes, vandaar het mindere drinken denk ik.

11. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Dat kan inderdaad heel goed! Hopelijk blijft het goed gaan, succes.

Groetjes Linda

12. bloemetje1985

bloemetje1985 Actief lid

17 apr 2009
    213
    0
    0
    Ze gaat inmiddels beter drinken weer.
    Zijn vandaag ook op cb geweest, hun advies was om nog op 4*200 te blijven. Want haar gewicht begint te stagneren. Dus, dat zullen we maar doen, gelukkig dat ze nu weer wat beter gaat drinken.
    Tandje is er overigens nog niet, maar nog steeds onderweg haha.
    Dank u wel voor alle adviezen.

13. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo,

Het doorkomen van de tandjes kan er inderdaad voor zorgen dat ze wat minder goed drinkt. Succes.

Groetjes, Petra

14. bloemetje1985

bloemetje1985 Actief lid

17 apr 2009
    213
    0
    0
    Ik heb nog een vraag hier.

Wat kan ik als toetje aan mijn dochter geven ivm haar allergie?

15. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,

Je kunt je kindje als toetje bijvoorbeeld een beetje fruitmoes geven.

Groetjes Eveline

Deel Deze Pagina