Achteruitgang melkproductie?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Princess81, 7 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Princess81

Princess81 Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.065
    1
    0
    Hollandia
    Hoi,

Ik maak me een beetje zorgen over mijn melkproductie :( Mijn borsten zijn sinds gisteren erg slap en worden steeds slapper. Vooralsnog merkte ik niets aan mijn dochter, maar zonet werd ze erg ongeduldig aan de borst en had ik het idee dat het haar niet snel/goed genoeg ging :( Ze werd erg onrustig en heeft in totaal wel een uur aan beide borsten gedronken. Ze is na lang huilen wel in slaap gevallen, maar meestal valt ze tijdens het drinken aan de borst lekker in slaap.

Mijn dochter is bijna 8 wkn en drinkt nog steeds 6-8 voedingen per dag, ze laat er 's nachts max. 6u tussen en komt overdag om de 3-4u dus daar kan het volgens mij niet aan liggen. Afgelopen zondag en maandag heb ik gekolfd (deze dagen heeft ze 1 x gekolfde melk gehad en 6x de borst) toen waren mijn borsten ineens erg gespannen en vol, maar nu lijken ze 'leeg'...

Kan het zijn dat mijn melkproductie ineens terug loopt?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Liefs, Patries

2. Princess81

Princess81 Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.065
    1
    0
    Hollandia
    Gisterenavond kwam ze dus na 2u weer voor een voeding dus heb haar gelijk aangelegd (hoe meer hoe beter toch?) en vannacht heeft ze 3,5u geslapen en toen kwam ze weer. Normaal laat ze veel langer tussen de voedingen door. Ik heb er dus geen goed gevoel bij :(

Vanmorgen heb ik gekolfd en ik kreeg met moeite 60cc uit beide borsten, terwijl ik er anders met gemak 100-180cc uit haal... Heeft het zin om naast het zoveel mogelijk aanleggen nog extra te kolven?

3. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Ik kan mij voorstellen dat je je zorgen maakt.
    Hoe is het nu met je melkproductie?
    Heb je toevallig op haar plasluiers gelet?
    Weet je hoe ze in gewicht aankomt?

Vaak aanleggen is een goede manier om meer melk te krijgen.
    Wat je ook kunt doen is goed wisselen van borst. Je geeft borst 1 laat haar drinken totdat ze loslaat en geeft borst 2. Als ze daar aan gedronken heeft kun je haar weer naar borst 1 brengen en zo verder. Wisselvoeden heet dat.
    Je zou er voor kunnen kiezen om haar een paar dagen op jouw verzoek vaak te pakken en dan bij voorkeur zo rond de 2 a 2,5 uur tussen de voeding en te kijken wat dat met je melkproductie doet.

Heb je last van zere tepels?

Bedenk dat de hoeveelheid die je kolft niet de hoeveelheid is die in je borst zit.
    Je dochter krijgt meer uit je borst dan je kolf.
    Je kunt dus niet kijken hoeveel er in je borst zit door te kolven want dat geeft een vertekend beeld.

Denk je dat je hier iets mee kunt?

4. Princess81

Princess81 Fanatiek lid

12 mei 2008
    1.065
    1
    0
    Hollandia
    Ik denk dat het weer goed is nu :D mijn borsten zijn sinds gisteren weer voller en mijn dochter komt weer om de 3-4u. Vrijdag en zaterdag heb ik haar iedere 2u aangelegd dus ik denkt dat dat goed geholpen heeft! Morgen gaan we naar het consultatiebureau dus dan weet ik of ze voldoende is aangekomen. Mijn tepels zijn wel wat pijnlijk, maar ik denk dat dit komt door het vele aanleggen vd afgelopen dagen.

Ik wist idd wel dat het kolven geen meter is voor wat de baby binnenkrijgt, maar vond het wel vervelend dat er ineens minder uit kwam. Ook dit is inmiddels verbeterd hoor :D kreeg er gisteren alweer 100 cc uit.

Bedankt voor je antwoord :)

5. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    He, harstikke fijn joh!!

Deel Deze Pagina