Ik ben mijn hele leven al bekend met eczeem. Ik heb best vaak een prednison kuur nodig, omdat mijn handen enorm open zijn. Nu is het dus weer zo ver, 1 vinger begon op te zetten, was enorm open en (sorry) er kwamen pus bultjes op (gebeurd vaker met ernstig eczeem.) Alleen het word steeds meer, de vinger is enorm dik en het spreid zich nu ook uit naar de rest van mijn hand en andere hand door het ongemerkt krabben snachts. Op mijn beide handen zitten bultjes met pus en het doet enorm pijn. Ik kan bijna niks vastpakken en me eigen broek dichtmaken is een ramp, net als een luier verschonen enzo. Ik smeer met cutivate zalf, en vaseline, maar het word alleen maar erger. Ik ben eergisteren naar de dokter geweest, omdat ik opeens een enorm dikke bult aan de binnenkant van mijn bovenarm heb, net boven mijn elleboog. Het doet enorm zeer en aan de andere kant (andere arm dus) zit het ook, alleen niet zo dik en minder pijnlijk. Ik vroeg ook of het in verband zou staan met mijn ontstoken vinger, maar hij zei van niet. Hij verwachtte er niks van, en voelde wat en zei toen kijk het maar even aan, misschien had je al een bult en voel je hem nu pas Toen ik zei dat dat er echt niet zat, zei die nogmaals kijk het maar even aan, want ik kan zo niks bedenken wat het zou kunnen zijn. Toen ik thuis kwam ben ik gaan googelen, want voelde me niet serieus genomen en kwam erachter dat daar dus een soort lymfeklier zit. Ik denk nu dus echt dat die opgezwollen is door mijn handen. Vanochtend werd ik wakker en deed mijn oksel zeer, en daar zit nu ook een bult. Daar zit ook een lymfeklier kwam ik achter. Is er iemand hier die medisch aangelegd is die weet of daar echt een lymfeklier zit? En of die opzwelt met een ontsteking? Ik voel me niet serieus genomen, wat moet ik nou? Een dokter hoort zoiets toch gewoon te weten? Ik denk dat ik antibiotica nodig heb, ik kreeg nu alleen een sterkere zalf (Dermovate) en verder niks. Ik moet hier ook mee oppassen, want ik heb een kunstheup en ontstekingen zijn dan gevaarlijk. Ik durf eigenlijk niet te bellen, want heb echt het gevoel dat die huisarts mij een zeikerd vind, maar ik denk echt dat dit niet vanzelf overgaat.
Misschien even een second opinioin aanvragen, of als je het echt niet vertrouwd naar de huisartsenpost bellen. Dan aangeven dat je heel veel last hebt en het niet trekt, hopelijk mag je daar dan langskomen. Niet leuk dat je huisarts je niet serieus neemt, hopelijk word je toch geholpen op één of andere manier want dit klinkt niet echt fijn.
Nogmaals bellen! En anders de HAP iets later. Want het is goed mogelijk dat de ontstekingen in je hand naar je bovenarmen/oksel gaan (geen idee of dat iets met lymfeklieren te maken heeft). Heb het zelf een keertje gehad en later bleek dat het door een kleine onsteking bij m'n nagelbedden door een ingegroeid nageltje kwam. Was ook te zien in m'n bloedwaarden dat het een ontsteking was. Heb een antibiotica prik gehad en een kuurtje mee. Vooral omdat je zegt dat ontstekingen gevaarlijk kunnen zijn voor jou.
Misschien een doorverwijzing vragen naar een dermatoloog, die lijkt mij meer van eczeem af te weten dan een huisarts, zeker als het zo erg is.
Soms kunnen huisartsen zó moeilijk doen met doorverwijzen. Ik heb ook jaren verkouden rondgelopen terwijl de huisarts er niks mee deed. Misschien geluk bij een ongeluk, maar toen ik met een erge longontsteking in het ziekenhuis kwam, heeft de longarts me dus wel gelijk doorverwezen naar de KNO-arts. Ik zou ook naar de HAP gaan, misschien zit daar wel een huisarts die iets makkelijker is met doorverwijzen of medicatie voorschrijven.
Een lymfeknoop wordt inderdaad groter bij een ontsteking. Ik zou een second opinion vragen, rare dokter om je zo weg te sturen..
Ik zou nogmaals naar de huisarts gaan en aangeven dat je je niet serieus genomen voelt. En om een doorverwijziging vragen. Ik zou zeker niet, wat anderen hier aanraden, naar de HAP gaan. Daar is de HAP niet voor.
Lymfeklieren kunnen al vrij snel opzetten, zelfs bij een beginnende, of kleine, onschuldige ontsteking. Dat je huisarts niet meteen door wil zetten met behandelingen is dus niet zo heel vreemd. Ook deze huisarts neemt je waarschijnlijk wel serieus als je er nog een keer voor terug komt en al je zorgen met hem bespreekt, incl. je heup. Het is vervelend dat je je niet serieus genomen voelt en helaas komt dat meer en meer voor. Doktoren hebben door alle bezuinigingen niet meer de tijd en aandacht voor patiënten die ze vroeger hadden. Ik zou het juist daarom nog eens met hem opnemen, anders raak je je vertrouwen in je eigen huisarts kwijt... Als je alles met hem besproken hebt en hij wil dan nog niet helpen, dan zou ik pas voor de hap / een second opinion gaan. Succes en hopelijk wordt je snel geholpen!
Huisartsenpost wilde ik ook niet bellen, ik ben niet in levensgevaar. Maar ik bel morgen de huisarts dan maar weer. Bij de dermatoloog ben ik al geweest, maar dat is een nog erger figuur. Die zegt alleen, ja vet houden en goeie regels in acht nemen, dit allemaal terwijl hij zit te typen en me niet 1 moment aankijkt. Maar dit betekend dus niet je handen wassen en niet aan billendoekjes enzo zitten, geen irriterende stoffen, maar dat probeer ik echt te vermijden! Alleen als je alleen thuis bent met 2 kinderen werkt dat niet altijd. Ik smeer me een ongeluk, maar na 5 minuten is het alweer zo droog als daarvoor. Ik heb echt alles al geprobeerd, paardenmelk drinken en capsules, sterkste hormoonzalf, andere creme's, lichttherapie, zelfs zalf voor paarden met droge plekken, koud douchen, niks werkt. Mijn huisarts is echt een aardige man, en was vroeger echt tevreden over hem. Maar hij heeft het tegenwoordig altijd enorm druk! Als ik bij hem kom voor iets, lijkt het altijd wel alsof hij met ze hoofd ergens anders is. Hij luistert half naar me en is verstrooid en krijg altijd het gevoel dat ik moet opschieten en dat ik in de weg zit.
Gewoon een keer boos worden bij de huisarts, ik had ook zon ongeïnteresseerde, en nadat ik hem daar op heb aangesproken gaat het veeeel beter. Sterkte in ieder geval!
Ala je ha in het verlden wel altijd gewoon aardig en meedenkend was, zou ik een nieuwe afspraak maken en aangeven dat het voelt alsof je niet serieus genomen wordt. HAP zou ik niet bellen, dat is alleen voor noodgevallen volgens mij. Misschien ook een idee om eens een second opinion te vragen bij een andere dermatoloog?
Als ik jou was zou ik een nieuwe afspraak met je ha makenen vragen omeen verwijzing naar een andere dermatoloog. verder heb ik geen tips voor je. heel veel sterkte. (Weet helaas wat eczeem aan je handen is)
Ik zou het nog een paar dagen aankijken. Lymfeklieren kunnen bij een hele lichte ontsteking al opzwellen. En dat ze verdikken is alleen maar een goed teken, je lichaam is aan het werk om de ontsteking op te ruimen. Dit kan van alles zijn, een verkoudheidje of wat dan ook. Ik denk persoonlijl dat het niets met je eczeem te maken heeft want daar had je al lang last van voordat je lymfeklieren opspeelden. Wat betreft je eczeem (heb het zelf ook op mijn handen dus weet een beetje hoe het is), je zou best eens naar een nieuwe dermatoloog kunnen gaan maar zoals je het omschrijft heb je inderdaad alles al geprobeerd. Er is helaas vaak geen oplossing voor eczeem, behalve wat de dermatoloog inderdaad zei om proberen zo min mogelijk in contact te komen met prikkelende stoffen. Maak je bovenal niet te veel zorgen want stress en eczeem gaan niet goed samen. Als je het toch echt niet vertrouwd dan zou ik een nieuwe afspraak maken bij je huisarts maar dan ook wel eerlijk vertellen dat je je niet serieus genomen voelt. Veel succes!
Ohh ik weet precies hoe je je voelt over de exceem ik heb het ook op handen en voeten om gek van te worden.. Wat bij mij goed helpt is de ambachts crème van de karwei... Neemt het niet weg maar verlicht wel smeer dan wel vaak.. Over het andere succes morgen!!
Hier ook erge handeczeem na de geboorte van mn dochter. Het gaat trouwens inmiddels erg goed, wat hier helpt: -af en toe smeren met hormoonzalf klasse 3 -Parfumvrije handcreme & parfumvrije handzeep -En hoe moeilijk het ook is, niet krabben! 's nachts stoffen handschoenen aan doen wil dan wel helpen!
Terug naar de HA als je het niet vertrouwd, desnoods een verwijzing naar het ziekenhuis. Ik heb erg lang met eczeem gelopen en er is zelfs even sprake geweest van een ziekenhuis opname door de eczeem. Veel zalfjes geprobeerd maar hormoonzalf is op de lange termijn niet goed voor je lichaam en zelfs schadelijk als je zwanger bent. Ik ben naar een homeopaat geweest en ben daar zo goed door geholpen. Ik smeer nu gewoon een standaard dagcreme en dat had ik een tijd geleden nooit durven dromen. Overal is de eczeem weg, wel kan ik nog gevoelig reageren op het weer of bijv te strakke horloges.
Waarom doet iedereen altijd zo moeilijk over het bellen van de HAP? Die is er niet alleen voor spoedgevallen (bijna dood etc.), daar heb je de spoedeisende hulp voor. Dan bel je niet de HAP maar 112. De HAP is voor dingen die niet kunnen wachten tot je eigen arts er weer is. Daarbij vragen ze daar aan de telefoon al wat er is en geven ze zelf wel aan of je langs mag/moet komen of niet.
@Charlie: Dat vind ik moeilijk, ik ben best onzeker. Wat betreft mijn kinderen trek ik meteen mijn mond open als het me niet bevalt, maar voor mijzelf vind ik dat moeilijk. @Wat betreft de HAP, ik zei ik ben niet in levensgevaar, maar dat slaat eigenlijk nergens op. Ik ben wel eerder bij de HAP geweest, omdat ik dan in het weekend zat en zo'n enorme pijn had aan mijn handen en niks meer kon. Ik kreeg toen vaak een stootkuur Prednison, brandwondenzalf en antibiotica en de mededeling dat het goed was dat ik gekomen was. Dus het was echt nodig. @Eki: De dermatoloog die ik nu heb is een second opinion. De eerste was helemaal een rare. Die kwam aanlopen, zei ja wat kan ik voor je doen, en toen ik uitlegde wat ik had, zei ze nors tegen haar assistent lichttherapie en liep toen weer weg ?! Ik kon niet eens zeggen dat ik dat al gehad had, en het niks uitmaakte. Dus ik ben daar meteen weer weggegaan. Maar ik zal eens gaan vragen voor een ander ziekenhuis, er zitten er hier 2 op dezelfde afstand. Ik kan best eens een keer naar die andere gaan. @Nova: Aankijken lukt echt niet, ik heb me gisteren huilend proberen uit te kleden, wat dus echt niet ging en mijn man moest me komen helpen. Er komen steeds meer pus bultjes en het doet echt enorm zeer. Ik probeer al zoveel mogelijk irriterende stoffen te vermijden, maar van water springt het net zo erg open. Ik maak me niet echt zorgen, ik heb pijn, dat heb ik tegen de dokter gezegd, en icm die rare bulten lijkt het me echt niet normaal. @Mamakuh: Dank je wel voor de tip! @Blaadje: Ik smeer met klasse 3 en 4 zalf, maar het werkt niks. Als het een klein beetje open is wel, maar er zitten nu complete gaten in me vingers en enorm diepe kloven. Daarnaast worden die vieze bultjes pus elke dag meer. Mijn hele vingers en handpalmen zitten vol. Ik voel me echt vies en het doet enorm zeer. Ik heb snachts stoffen handschoenen aan met die zalf, werkt niet echt @Edelhertje: Ik smeer me elke 2 dagen van top tot teen in met hormoonzalf klasse 3. Als ik dat niet doe, zit ik helemaal onder. Mijn handen bijna elke dag klasse 3 of 4 met stoffen handschoenen erover snachts. Ik zou niet weten hoe ik dat zonder hormoonzalf moet doen. Maar een homeopaat is nog een idee. Want wat jij beschrijft, kan ik alleen maar van dromen! Ik heb vanmorgen gebeld, en mijn huisarts is er weer is niet (zoals gewoonlijk) en moet nu dus naar een vervangende. Die mocht ik alleen bellen met spoed, maar ik kan mijzelf bijna niet eens verzorgen, laat staan mijn kinderen dus ik vind het spoed. Ik heb nu om 15:15 een afspraak. Ik ben benieuwd
Ik had het gelukkig niet op mijn handen maar verder overal! Door het vele douchen en wrijven ontstonden er op mijn bovenarmen wonden waar veel wondvocht uit kwamen waardoor ik nog meer wilde douchen. Op vakantie in de zon drogen de plekken mooi op en sommige verdwenen, eenmaal terug in NL kwamen de plekken vaak 3x zo hard terug. Na een aantal sessies bij de homeopaat is het gewoon weg. En ik had toen zoiets "niet geschoten is altijd mis". Heel veel succes! Ik hoop dat je net als ik zal kunnen genieten van een eczeem vrij lichaam.