Zelfde naam als nicht?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Droommama, 4 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Droommama

Droommama Actief lid

27 sep 2014
    112
    46
    28
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

Ik zit met een dilemma. Wij krijgen ons derde kindje en vinden een meisjesnaam ontzettend leuk al een aantal jaren. We kunnen ook geen andere naam verzinnen die we net zo leuk vinden bovendien past de naam bij de namen van onze twee andere kinderen.

nu is het ‘probleem’ dat mijn nichtje (dus dochter van mijn oom en tante) ook zo heet. Zij is 25 jaar oud en we zien haar praktisch nooit (1x per jaar/ 2 jaar). Wel is zij aan die kant van de familie mijn enige nichtje (en ze heeft nog een broer).

met mijn oom en tante heb ik wel geregeld contact. Ik ben een beetje bang dat het raar gevonden wordt door de familie als ik dezelfde naam kies.

wat zouden jullie doen?

grappige is dat onze andere twee kinderen deze naam ook bedacht hebben en telkens roepen dat het kind zo gaat heten. Ook kwam er van de week een vriend op bezoek die stellig zei: het wordt een meisje en ze gaat zo en zo heten. Dat was precies dus de naam die wij in gedachten hebben. Bij onze eerste dochter heeft hij de naam ook goed geraden. Dus het gevoel dat het deze naam moet worden is alleen maar sterker geworden.

wat zouden jullie doen?

2. piscean

piscean Fanatiek lid

12 okt 2016
    1.354
    952
    113
    Ik denk wel dat het kan, je kan het eventueel bespreekbaar maken met je oom en tante?

RMN en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  3. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou de naam wel geven.

Je dochter zal je nichtje misschien een paar keer zien en daarna nooit meer contact hebben.

Vroeger was het heel normaal dat neven en nichten dezelfde naam hadden omdat ze naar dezelfde grootouder werden vernoemd, dat werkte tenslotte ook.

4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    O, dat zou ik gewoon doen hoor.

5. Hemeltjelief

Hemeltjelief VIP lid

23 mrt 2020
    12.936
    1.183
    113
    Vrouw
    Gewoon doen hoor.

6. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Iets andere situatie, de partner van mijn nicht heeft dezelfde naam als onze zoon. In het geboortekaartje hadden we bij hun een kaartje gedaan namens zoontje met een gedichtje over zijn/ hun naam namens de baby.

Dus ik zou het doen! Ik zou mij als nicht ook vereerd voelen! Maar wel leuk om naar je oom en tante/ nicht daar extra aandacht aan te besteden.

NiVa0230 vindt dit leuk.
  7. Neilia

Neilia Niet meer actief

Gewoon doen!
    Je ziet ze praktisch nooit.

8. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.408
    113
    Ik zou het ook gewoon doen, niet eerst overleggen ofzo met oom en tante.

9. Dansprinsesje

Dansprinsesje Fanatiek lid

15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Ik zou het een eer vinden moest mijn nicht of neef mij naam kiezen voor hun kindje

RMN vindt dit leuk.
  10. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Alleen maar leuk toch

11. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    Doen!

Het is niet een nichtje die je regelmatig ziet en wat een paar jaar scheelt dat zou ik dan niet doen. Maar in dit geval zeg ik doen!

12. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Mijn zus heeft haar zoon de naam gegeven van onze neef. Was gewoon zo'n mooie naam :) en onze tante zei: groot gelijk het is ook een mooie naam! Dus gewoon doen :)

En de grap? Die neef heeft dus voor zijn jongste kind dezelfde naam gekozen als wij onze 2e hebben gegeven :) helemaal leuk!

citroenrasp vindt dit leuk.
  13. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.370
    21.748
    113
    Kan prima, ik snap dat krampachtige rondom unieke namen willen geven sowieso niet. Volgens mij is dit iets typisch Nederlands. In mijn niet-Nederlandse schoonfamilie zijn ontzettend veel "dubbele namen", en niemand die zich daaraan stoort. En voor zover ik weet zit er sowieso geen patent op namen.

spruitje80, Summerbelle, Elsss en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Holagente

Holagente Bekend lid

1 jan 2022
    524
    502
    93
    Vrouw
    Gewoon doen! Ik denk dat je anders spijt gaat krijgen als ik je verhaal zo lees.
    Je zou het altijd even kunnen bespreken met je oom en tante als dat je een gerust gevoel geeft. Dat heb ik toen wel gedaan in een soortgelijke situatie.

15. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.502
    13.794
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    In ons geval zou ik het niet doen, maar wij hebben dan ook een zeer kleine familie met officieel 2 nichten (tantezeggers) waarvan ik er maar 1 echt spreek.

Als je nou een hele grote familie hebt met heel veel nichten waar je eigenlijk nauwelijks contact mee hebt, zou ik het iets eerder doen (maar m’n man evengoed niet, weet ik uit ervaring).

Ik vind het wel mooi dat wat je beschrijft in je laatste alinea.
    Zou voor mij dan ook aanvoelen alsof idd. deze naam geven een goede keuze zou zijn :thumup:

PS: ik ga er wel een beetje vanuit dat het een vrij normale, standaard naam is zoals bijv. Thirza, Suze, Yara of Daphne ofzo.
    Is het een vrij unieke naam dan zou ik het sowieso NIET doen.

16. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.562
    3.895
    113
    Vrouw
    Gewoon doen, je ziet ze bijna nooit, ze schelen dan ook nog eens veel in leeftijd. Anders ga je misschien wel spijt krijgen

17. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.408
    113
    Oh ik bedenk me nu pas dat de zoon van een neef van mij hetzelfde heet als een andere neef - alleen nét een andere spelling (uitspraak exact hetzelfde). Nooit zo bij stil gestaan. En mijn oma heeft twee achterkleinkinderen met dezelfde naam (vanwege vernoeming), ook nooit bij stil gestaan eigenlijk (zit ook wel een flink leeftijdsverschil tussen).

18. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Was vroegah ook heel normaal wat dat betreft. Mijn 2 neven heten beide hetzelfde, kort na elkaar geboren ook: maar ja de eerstgeboren zoon vernoemde je naar de vader van de vader. En ze hadden beide t verbasterd naar dezelfde naam, opa had geen top naam dus bleef niet veel over om er echt wat van te maken . Dus is t onze X of jullie X als ze met elkaar in gesprek gaan :roflmao: niemand de er ooit moeilijk over deed. Dus we hebben 2x mannen in hun 50 met dezelfde voor en achternaam haha

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Niet mijn eigen kinderen, maar hier in de familie ook twee met dezelfde naam op die manier. Ik geloof niet dat er iemand wakker van ligt.

20. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.675
    113
    Vrouw
    Kan prima hoor. Ik denk dat die nicht het alleen maar leuk zal vinden.
    Onze ene zoon heeft bijna dezelfde naam als een neef van hem (zoon van oudste zus van man) ze schelen slechts 4 jaar in leeftijd. De naam is 1 letter anders. Onze neef vond het prachtig. Vol trots vertelde hij dat hij vernoemd was:D

citroenrasp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina