Als het op z'n Engels wordt uitgesproken, waarom staat er dan een trema op de e? (nieuwsgierigheid hoor, geen commentaar)
We hebben het op de joodse manier geschreven. Maar laten het op de internationale manier uitspreken. Op de joodse manier spreek je de b uit als een v, maar dan wordt het helemaal zo lastig uitleggen.
Mijn zoon heet Andries Hendrik roepnaam Jordy (totaal onlogisch, maar ik wou geen andre of hendrik als zoon) dus alleen officeel heet ie naar zn vader. En mijn dochter heet Nova Merette Lydia roepnaam Novalie. (vernoemt naar onze zusjes)
Maar waarom heet hij dan geen Jordy Andries Hendrik? Ik snap het niet.. dit is toch onhandig? Straks gaat het arme joch trouwen - iedereen kent hem als Jordy - en dan zegt de ambtenaar "Wil jij Andries Hendrik...". Iedereen denkt dat de ambtenaar zich zwaar vergist!
Wij hebben maar 1 naam voor onze dochter en dat is Anne..... voor onze zoon in mijn buik hebben wij ook maar 1 naam....
Oudste zoon heet Yuri Franciscus Alfonsus, roepnaam is Yuri. Genoemd naar beide opa's. Zijn koosnaampje is Koekie (vraag me niet waarom, ik noem hem eigenlijk al sinds het begin zo). Jongste zoon heet Quinten Antonius (naar mijn broer en opa), roepnaam Quinten. Koosnaampje is Kukeleku (vanwege de beginletter van zijn naam).
Voluit: Elian Alvin Roepnaam: Elian. Hier in Zweden kennen ze het principe niet van roepnamen, alleen van meerder voornamen. Mijn roepnaam (Marieke) is niet hetzelfde als mijn eerste voornaam (Maria) en ik heb daar al aardig wat gedonder mee gehad. Heel mijn bevalling ben ik aangesproken met Maria omdat dat zo in mijn papieren stond en ik had het te druk om ze het uit te leggen... Zo is post ook altijd geadresseerd aan Maria ipv alleen de eerste voorletters en dan je achternaam zoals in NL. Je kunt ook makkelijk je tweede naam als roepnaam gebruiken, dus als hij Elian echt niets vindt dan kan hij zichzelf heel makkelijk Alvin noemen. Troetelnaampje voor onze zoon is 'korv' of 'pussgurka' en dat betekent 'worst' en 'kuskomkommer' Ach ja.. In Nederland noemen ze hun kind scheetje of poepie.. Eigenlijk net zo gek
Ik vind het eigenlijk niet zo raar hoor. Ik ben katholiek (opgevoed, ik doe er verder eigenlijk vrij weinig mee) en bij ons is het heel normaal om een aantal doopnamen (meestal 3) te hebben en dan een andere roepnaam, die verder niks met de je doopnamen te maken heeft. Ik heet bijvoorbeeld Marina Margaretha Johanna Maria, en m'n roepnaam is Linda.
Wij hebben ook maar 1 naam voor onze baby verzonnen (of nu nog 2, maar dat is omdat we niet weten of we de roze of blauwe moeten gebruiken) Ik vind het ook altijd raar als de roepnaam niet in de namen voorkomt. Vraag me ook af waarom je de roepnaam er dan niet gewoon voor/tussen zet. Is die dan niet mooi genoeg om officieel te maken, lijkt me niet het is niet voor niets de roepnaam geworden? Ik ben ook katholiek (of mijn ouders zijn katholiek) en mijn 1e naam is gewoon mijn roepnaam met daarna mijn doopnaam. Dus ik geloof niet dat dat nou perse katholiek is.
Dat heeft niet specifiek met het katholieke te maken, maar vooral met de regio waar je woont. Meerdere doopnamen is inderdaad wel katholiek (4 of 5 zeker vroeger geen uitzondering, nu meestal 3). Maar meestal is dan de roepnaam wel afgeleid van de eerste naam. Dat je een hele andere roepnaam kiest dan de officiele (doop)namen, is vooral regiogebonden: er zijn regio's waar het bij de wat traditionelere mensen gewoon 'verplicht' is dat de officiele naam de naam van de beide opa's is (en die mensen zijn lang niet altijd katholiek, de mensen die ik ken in elk geval niet!). Om ze als 2e of 3e naam te nemen is bij deze mensen echt een doodzonde. Dus als je het dan hele verschrikkelijke namen vindt... Ik zou het verschrikkelijk vinden, maar ik zou - als ik er al aan meewerkte - in elk geval een roepnaam met dezelfde voorletter kiezen. Maar ik ben blij dat ik niet aan dit soort rare fratsen hoef te gaan denken. Maar ieder zijn eigen ding en als je er zelf geen problemen mee hebt, ach... Ik ben blij dat mijn eerste naam gewoon mijn roepnaam is en ik doe dat bij mijn kinderen zeker ook.
Een vriend had ooit voor mij een ticket geboekt van Londen naar Amsterdam en had het ticket geboekt op mevrouw L. <achternaam>. Maar mijn eerste officiële naam voluit is Cornelia, de letter L komt als initiaal in mijn paspoort helemaal niet voor. Het was dat ik zelf op de luchthaven werkte, dus ik heb ze uiteindelijk wel kunnen overtuigen dat mevrouw L. en mevrouw C. een en dezelfde persoon zijn, maar dat ging niet gemakkelijk. En dit was nog voor 11 september, daarna was ik er waarschijnlijk niet meer mee aan boord gekomen. Dus in dat geval was het toch lastig dat roepnaam en officiele voornaam niet gelijk zijn. Toen ik nog op het reisbureau werkte, moesten wij ook altijd nadrukkelijk vragen naar de eerste naam zoals die in het paspoort vermeld staat; er waren redelijk wat mensen die in eerste instantie gewoon hun voornaam opgaven. En dat kan op de luchthaven dus wel voor vervelende situaties zorgen, waar je vlak voordat je op reis gaat niet echt op zit te wachten.
Het is ook onhandig, en onlogisch.. Het is geen Jordy Andries Hendrik, omdat dat niet kon, omdat hij naar zn vader moest worden vernoemt, en die heet Andries Hendrik, roepnaam Andre, maar ik wou dus echt geen andre of andries als zoon.. dus tjah, als hij gaat trouwen is het wat sneu, maar in het dagelijks leven heeft ie (in mijn ogen) teminste een mooie naam. En het is niet uit geloofs overtuiging, maar uit traditie. (die dus een beetje gebroken is, door dat de voornaam niet klopt)
helemaar waar.... ik vond het ook zwaar irritant dat ik met andries hilleginus ging trouwen terwijl hij gewoon andre heet. whahahhahaha maar na 13 jaar huwelijk hou ik nog steeds van hem hoor!
hahaha! Ach ja, ik ken die gewoonte gewoon niet. Ik heb het altijd vreemd gevonden om een naam te geven en dan een ander te gebruiken maar als dat in den lande gewoonte is... waarom niet? Wij gaan trouwens ook vernoemen: ****, Lodewijk (2e naam schoonvader), Corne (verbastering van Cornelis, 2e naam van mijn (overleden) vader). Meisje: ****, Theresia (1e naam moeder), Elisabeth (1e naam schoonmoeder) En die **** hou ik nog even voor me...
Hebben gewoon twee namen, waarvan de eerste naam gelijk ook mijn roepnaam is. En ze zijn ook hetzelfde als mijn doopnamen. Dusss..... Ben Rooms-Katholiek.