Lars heeft na de fles eigenlijk altijd de hik en spuugt af en toe erg veel, soms zelfs dat er een plasje melk naast zijn bedje ligt! Ook verslikt hij zich vaak tijdens de fles. Kan dit verborgen reflux zijn? En hoe kwamen jullie er achter dat je kindje dit heeft?
Heel veel huilen, spugen met een boogje, veel willen drinken om het zuur niet te proeven.. Veeln slikken en de hik hebben. Succes het is heel vervelend voor het kindje..!
huilen, krijsen, onrustig, veel mondjes terug geven, veel spugen, kronkelen, uitslag rond dr mondje/ nek/hals, weer krijsen, huilen, ontroostbaar, spugen..enz... succes
kan de huisarts er iets mee of moet je dat via cb regelen? Romy slikt zo hevig dat er lucht mee komt, heeft practisch altijd de hik en als ik de fles er uithaal om te laten boeren tussendoor of even haar tot rust te laten komen zet ze het vrijwel meteen op een krijssen tot ze de fles terug krijgt... na het drinken meedere malen spugen, erg veel ook... ik vraag me al een tijdje af of Romy dat ook heeft... wat doe je eraan?
Hier ook heel erg krijsen, veel spugen (echt met boogjes, bijna z'n hele voeding kwam er weer uit), elk uur willen drinken, vaak de hik, etc. Wij zijn eerst naar 't cb gegaan, maar daar deden ze 't af als onzin. Toen heb ik er veel over gelezen op internet, en ik wist vrijwel zeker dat Milan het had. Naar de ha gegaan, die vond 't ook onzin. Dus toen heeft mijn vriend een doorverwijzing naar de kinderarts geëist, en die hebben we na lang aandringen gekregen. Bij de ka bleek al heel snel dat 't inderdaad reflux is. We zijn nutriton gaan geven (gemengd met een klein beetje bv, voor en na elke voeding), en zantac. Nu gaat 't super!
Ook hier werd t door t cb als 'normaal'bestempeld...huisarts tot drie keer toe ook! vierde keer verwees ie ons zelf maar door..Kinderarts was er al na 5 minuten achter: reflux! Probleem was wél dat de middelen die wij kregen niet/ nauwelijks hielpen...Wat wel een klein beetje hielp was de combinatie van dingen: Kindje rechtop voeden, niet boeren tussendoor ( want met huilen of happen kwam er opnieuw extra lucht bij) hoofdeind van het bedje omhoog zetten (op twee telefoonboeken ofzo) andere voeding (geen bv meer helaas..) Wij zijn friso comfort gaan geven. CB en ook de verpleegkundigen vonden dat niet nodig, kinderarts vond t prima..en dát hielp echt goed! Ook kreeg ze een beetje johannesbroodpitmeel door de voeding 9dit maakt het iets dikker waardoor t minder snel terugstroomt) en daarvoor kreeg ze weer een medicijn om de ontlasting op gang te houden en de doorvoer naar de darmpjes te versnellen. Dit allemaal bij elkaar heeft ervoor gezorgd dat het een stuk minder werd, maar echt over was het pas toen ze bijna een jaar was... Laat je vooral niet voor gek verklaren of te snel als overbezorgd bestempelen. baby's geven af en toe een mondje terug, dát is normaal, maar al de symptomen die ons meisje toen had waren iig niet normaal! Je kan zelf wel beginnen met rechtop voeden en t bedje omhoog doen en verdre gewoon goed observeren. Desnoods hou je een week lang bij wanneer ie gevoed is en wanneer ie een mondje terug geeft en./of spuugt en/of huilt..Hier kan een kinderarts ook mee verder!
En waren de symptomen er meteen na de geboorte? Ik vind vandaag echt dat Lars veel pijn heeft. Hik na de fles, wil vaak drinken, kreunen tijdens en na de fles, pijnlijke gezichten trekken. Als ik hem in bed leg gaat hij huilen en als ik de speen er in doe zie ik steeds wat omhoog komen en dan slikt hij het weg, hierbij zie ik dat hij erge pijn heeft. Ook doet hij steeds boertjes als ik hem eruit haal. Ga morgen even het cb bellen...
Klinkt voor mij wel heel erg als reflux idd. Ik zou gewoon morgen het cb bellen, en anders naar de ha gaan hoor. Hier was het overigens niet meteen vanaf de geboorte, in de kraamweek nergens last van gehad. Ik denk dat het na een dag of 10 is begonnen.
Gewoon eisen dat ze je doorverwijzen! Is toch niet normaal! Waar betaal je dan ziektekosten voor niet?, kan mij hier heel erg over opwinden. Zo dat is eruit!
hiet hetzelfde verhaal. Ik weet nog dat het met 6 weken niet meer af en toe spugen was, maar altijd spugen. Wij hebben pas bij 7 maanden een diagnose gekregen...
Pfff, ik ben echt zoooo blij dat mijn vriend net zo lang heeft aangedrongen tot we toch een verwijzing kregen voor een kinderarts. Zowel het cb als onze huisarts zeiden dat spugen iets was wat erbij hoorde, en dat het vanzelf wel weer over ging. De kinderarts zag gelijk dat er meer aan de hand was (reflux dus). Milan krijste namelijk het hele ziekenhuis bij elkaar, en dát is niet normaal!
Hoi, even een vraag, want Thirza spuugt me ook net wat te vaak voeding terug... Misschien dat jullie het herkennen, want ik heb een tijdje geleden al eens gedacht dat ze misschien wat reflux-achtige klachten had. Toen weer van me afgeschoven, maar inmiddels weet ik het toch niet meer... Thirza heeft eigenlijk vanaf het begin voeding teruggegeven, maar in eerste instantie volgens mij wel normaal. Na een tijdje kwam er echter bij bijna elke voeding wel melk terug en regelmatig behoorlijk veel en met een hele boog. Ze wordt meestal na een uur slapen weer wakker en geeft ook dan met regelmaat (paar keer per dag) melk terug, wat dan helemaal klonterig is geworden vaak. Ik hoor haar vaak slikken nadat ik de indruk heb dat er melk weer omhoog is gekomen. Ze verslikt zich hierdoor ook regelmatig. Overdag slaapt ze inmiddels niet langer dan een uur, op een enkele uitzondering na. 's Nachts nergens last van. Nu heb ik ook begrepen dat de osteopaat hier veel mee kan? Thirza heeft een aardige voorkeurshouding, dus daar gaan we sowieso binnenkort voor naar de osteopaat. Iemand ervaringen dat daarna het teruggeven en spugen verminderd is?
Wil ze ook vaak drinken? Want dan duidt ook op reflux, in combinatie met de dingen die jij al noemt. Dat doen ze dan niet omdat ze echt honger hebben, maar omdat ze die zure smaak kwijt willen. En daardoor gaan ze dus weer meer spugen. Bij Milan merkte ik 't echt heel goed, dat hij eigenlijk helemaal geen honger had. Met een osteopaat heb ik zelf geen ervaring, omdat het bij ons eigenlijk opgelost was na ons bezoek aan de kinderarts. Maar ik hoor idd ook wel eens dat het spugen komt doordat er iets in het nekje vast zit ofzo, en dan kan een osteopaat idd uitkomst bieden. Daar zou die voorkeurshouding dus ook vandaan kunnen komen.
@Linda: ja, ze wil hardstikke vaak drinken en drinkt dan maar heel weinig. Gek word ik er van! Net werd ze ook na nog geen drie kwartier weer wakker, brullen, niet te troosten, dan maar weer aanleggen, alhoewel dat nog maar 3 kwartier geleden was. Dus ik loop met haar naar beneden, onder aan de trap gekomen geeft ze een hele boog melk terug Na wat gedronken te hebben, viel ze in slaap (ze drinkt dan nog geen 5 minuten). Vervolgens weer naar boven, maar ze werd alweer wakker, en wegleggen in het wiegje lukte niet: weer brullen, sabbelen op m'n pink bood geen uitkomst. Maar weer opgepakt en na 5 minuten zachtjes wiegen en lopen (buik tegen buik) kwam er een giga-boer, waarbij ik haar ook weer melk -denk ik- hoor terugslikken. Heb haar daarna wel weer in haar wiegje kunnen leggen, na even miepen en sabbelen kwam ze nu wel tot rust. Ze heeft overigens vaak de hik ook.
Ik zou dit echt zelf geschreven kunnen hebben een paar maanden geleden hoor. Milan had echt precies hetzelfde. Dat drinken was hier dus tegen de zure smaak, die door reflux werd veroorzaakt. Ik ben natuurlijk geen expert, maar ik denk echt dat Thirza ook reflux heeft. Als ik jou was zou ik dat sowieso even navragen aan de osteopaat, aangezien jullie daar toch naartoe moeten. En ook eventjes een afspraak maken bij het cb en/of de huisarts. Hier hielp Zantac icm nutriton (voor en na elke bv) erg goed! En inmiddels, nu we gestart zijn met vast voedsel, is het bijna helemaal over, en zijn we gestopt met de zantac en nutriton.
Mijn dochtertje Joy geeft al vanaf de geboorte na iedere voeding wat terug. Nu zou dit kunnen komen omdat ze gewoon teveel heeft gegeten en dan een "mondje teruggeeft" maar het gebeurt ook wanneer de laatste voeding alweer een paar uur geleden is... en dat stinkt! Ze wordt regelmatig 's nachts wakker en is dan ontroostbaar, terwijl ze normaal altijd doorslaapt (van 21.30 tot 8.00). Het lijkt dan wel of ze ineens ergens hele erge last van krijgt en meestal heeft ze dan ook in haar bedje gespuugd. Nu hebben we dit kort na de geboorte ook aangegeven bij het CB en zijn toen op hun advies gestopt met de BV en overgestapt op Nutrilon + Nutriton (Johannesbroodpitmeel) en dit helpt wel een beetje maar ze geeft nog steeds na elke voeding wat terug. Ik vraag me af hoe erg het is als we zouden stoppen met de Nutriton...
Ik ben ook begonnen met nutriton en ik heb het hoofdeinde van het bedje wat hoger gezet, nu gaat het wel iets beter....
Dat zantac en nutriton, wat is dat en hoe werkt dat dan? Ik geef dus BV en wil dat wel heel graag blijven doen, (vandaar dus ook eerst maar eens naar de osteopaat). Thirza krijgt inmiddels wel dagelijks een flesje afgekolfde melk, om alvast te wennen voor als ik over 4 weken weer aan het werk ga.
Zantac is een medicijn tegen de zure smaak die ontstaat door reflux, het wordt ook vaak door volwassenen gebruikt bij maagzuur. Wij gaven dat 2x per dag, met zo'n spuitje voor oraal gebruik. Het gaat het spugen niet tegen, daarvoor was de nutriton. Dat wordt gebruikt om voeding in te dikken, zodat het niet meer zo makkelijk omhoog komt. Ik geef ook bv, dus door de voeding heen was hier geen optie (anders moet je alles gaan kolven). Daarom gaven wij voor en na elke voeding een papje van één schep nutriton + een beetje moedermelk. In het maagje wordt het dan gemengd met de borstvoeding, waardoor het alsnog ingedikt wordt. Hier merkten we meteen resultaat qua spugen, echt duidelijk veel minder. En na 2 dagen begon de zantac ook te werken.