Hoe honger herkennen 's nachts?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kkatinka, 9 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kkatinka

kkatinka Actief lid

6 aug 2014
    340
    5
    18
    Hi mama's,

Een vraagje aan de bv mama's:
    Hoe herkennen jullie snachts honger?

Dl van 3.5 maand slaapt in haar bedje naast mijn bed, maar soms (best vaak eigenlijk) neem ik haar lekker bij mij in bed.
    Vannacht bijvoorbeeld had ik haar gevoed om 00:00 en op 02:00 werd ze weer wakker! Ik heb eigenlijk standaard als ze snachts wakker werd haar een voeding gegeven, onder het mom van "ze zal wel wakker worden van de honger". Maar omdat ze vannacht twee uur eerder al had gedronken en ik zó moe was, heb ik haar bij mij in bed genomen onder het mom van "dan kan ik nog een kwartiertje slapen voordat ik haar voed". Maar we vielen beiden gelijk in slaap en ze werd om 04:15 wakker met honger. Daarom vraag ik mij af: hoe herkennen jullie honger snachts? Want normaal zou ik haar ook gewoon om 2 uur hebben gevoed.. En missch is het nog makkelijker dan eerst uitvinden wat er aan de hand is en hoe ze getroost wilt worden.. Maar goed dit wil ik natuurlijk niet voor altijd blijven doen. Want die gebroken nachten trek ik alleen door zelf ook al om20:30 te gaan slapen... En ooit wil ik wel mijn avonden zonder baby terug. Dus daarom wil ik haar alleen snachts voeden wanneer se honger heeft. (En natuurlijk wanneer ze echt verdrietig is oid haha.. Maar niet standaard)

Dl zit sowieso in een fase waarin ze haar handen steeds in haar mond stopt en op alles wilt sabbelen, dus dat is niet echt een goede graadmeter.

Zou het trouwens "kwaad" kunnen dat ik haar bij mij in bed neem als ze onrustig slaapt? Soms is ze super beweeglijk en druk in haar slaap en ik heb dan het idee dat ze wakker gaat worden of al is (soms is ze dat ook), dus door haar dan bij mij in bed te nemen (vaak is dat na de zeer vroege ochtend voeding van 03:00-04:00 uur ongeveer) kunnen we tenminste beiden nog zonder onderbreking tot de ochtend verder slapen..

2. VSC

VSC Niet meer actief

Toen ik nog bv gaf herkende ik t aan smakken, sabbelen, onrustig zijn. Maar meestal sliep ik daar doorheen en werd ik wakker van gehuil.

Als ze geen signalen geeft of ligt te happen dan zou ik haar ook niet aanleggen. Wellicht is er dan wat anders aan de hand.
    Elke 2u van de honger wakker worden is idd wel snel, misschien is t een tijdelijke periode? Met bv kan je weinig fout doen dus ik zou haar geven waar ze om vraagt

Bij je laten slapen zou ik persoonlijk niet doen ivm de hogere kans op wiegendood. Wij zijn ook wel eens naast mekaar in slaap gevallen omdat ik zo vermoeid was maar veilig is t niet!

3. VSC

VSC Niet meer actief

O verkeerd gelezen over t sabbelen.

4. kkatinka

kkatinka Actief lid

6 aug 2014
    340
    5
    18
    Ik word van al haar geluiden wakker, dus ook al van dat onrustige dat jij benoemt als honger. Weet je wat het is? Als ze honger zou hebben na twee uur zou ik haar natuurlijk voeden. Maar als t geen honger zou zijn dan zou ik er geen gewoonte van willen maken om haar dan te voeden.

Ik zie het zelf niet als onveilig.

5. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.497
    2.948
    113
    Huilt ze ook om 2.00 als ze wakker wordt?

6. kkatinka

kkatinka Actief lid

6 aug 2014
    340
    5
    18
    Nee ze huilt niet.

Maar tussen honger hebben en daardoor wakker worden en huilen kan wel een half uur zitten.. Dus om haar nou te laten liggen terwijl ze missch al wel honger heeft..

7. Belle22

Belle22 Bekend lid

22 jan 2015
    653
    210
    43
    Vrouw
    #7 Belle22, 9 jun 2015
    Laatst bewerkt: 9 jun 2015
    Ik zou presies het zelfde topic geschreven kunnen hebben! Alleen gaat het bij mij over een zoontje van 3.5

Slaapt altijd heel goed en word na 3 a 4 heel soms 5 uur wakker voor voeding maar laatste dagen soms al na 2 uur.. Sabbelt laatste tijd ook heel erg veel aan z'n handjes dus ik vraag me soms ook af of t nou honger is of niet als toe in de nacht wakker word en onrustig is en net tegen t huilen aanzit..

Afgelopen nacht was het wel heel vaak raak en begon hij gelijk te huilen nog met ze ogen dicht om de 1 a 2 uur.. Wat dit nou betekend weer ik ook niet..
    Word soms wel erg onzeker hoor inde nacht .. Eerst ging het elke nacht zo goed en afgelopen dagen steeds minder..:(

Hij slaapt ook in zijn eige bedje naast mij bed, maar ik neem hem ook eigelijk best vaak bij mij in bed, vandaag zat ik te denken zal het niet gewoon zijn dattie gewoon weet datie waarschijnelijk toch wel bij mij komt te liggen alstie in z'n bedje een beetje zielig gaat doen..

8. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.154
    3.183
    113
    hier was het toentertijd honger herkennen als ze niet verder slaapt na het geven van dr speen. Vaak had ze wel genoeg aan haar speen en werd ze daarna dus ook niet meer wakker. Beetje uitproberen denk ik..

9. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Hier hetzelfde. Zo gaat het nu nog, speentje erin en ze slapen weer verder, maar als je geen spenen baby hebt wordt dat lastig.

Een baby bij je in bed liggen zou ik persoonlijk ook niet doen i.v.m. wiegendood. Bij mij liggen ze alleen 's ochtends in bed als mijn vriend gaat sporten en als er maar 1 baby wakker is, dan leg ik hem naast mij, maar slaap zelf dan niet meer of in het weekend liggen ze soms alledrie wel eens tussen ons in 's ochtends, maar ook dan blijf ik wakker.

10. kkatinka

kkatinka Actief lid

6 aug 2014
    340
    5
    18
    Goed idee, alleen weet ook niet of k snachts aan een speen wil beginnen. Overdag slaapt ze alleen met speen en zit ik,voor elk slaapje een half uur naast haar bed omdat ie steeds uitvalt en onder bed beland. Snachts kan ze zinder slapen dus weet niet of k daaraan moet beginne.

BellA, vervelend soms hè. Ze slaapt hier sinds week tien in eigen bed snachts en de eerste twee weken sliep ze snachts zo zeven uur achter elkaar zonder wakker te worden en wanneer ze dan kwam drinken sliep ze daarna direct verder
    Nu is ze veel onrustiger en ik weet niet of ze dan slaapt als ze zo onrustig is .. Ogen zijn wel dicht.... En ik kan pas gaan slapen wanneer ik zeker weet dat zij ook ligt te slapen. Dus dan wacht ik tot dat onrustige stopt, duurt vaak 20 min en dan lig ik wakker te wachten tot xe stil is.
    Soms heb ik,geen zin om te wachten dus neem ik haar naast me en dan slaapt ze wel heerlijk rustig. Maar wil,er geen gewoonte van maken want was zo blij dag ze eindelijk in d'r bedje sliep en ik mijn eigen ruimte wat meer terug heb.....
    Hoe denken jullie erover? HerkenbAr?

11. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kindje is nog jong. Ik zou zeggen gewoon voeden als ze wakker is. Twee uur ertussen is niet raar, dat is normaal. Niet leuk maar ja...

Ze gaan vanzelf langer slapen. Rond de vier maanden begint langzaam hun echte dag/nachtritme te komen. Het helpt als je haar aan zoveel mogelijk buitenlicht en zo weinig mogelijk kunstlicht blootstelt. En tussen de middag wandelen buiten helpt ook om de biologische klok goed af te stellen.

En samen slapen is heerlijk :) de verhalen over wiegendood gaan over in slaap vallen op de bank of een stoel. Dat is wel link. In een (veilig) bed niet met de juiste maatregelen (niet roken, niet drinken, etc)

12. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Hier net zo.

Wij hebben wel altijd onze kinderen in bed genomen. Niet tussen ons in, maar naast mij. Ik heb in al die tijd dan nog nooit echt bewogen. Voedingskussen bij de rand zodat ze er niet uit kunnen vallen. Dekbed goed aan de kant en lekker samen heel wat meer uren slapen dan wat anders zou gebeuren.

13. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Als baby hier in de nacht wakker wordt en jengelt(en onrustig is) of huilt met zijn ogen wijd open dan heeft hij honger.
    Hij wordt ook wel eens wakker, kijkt wat om zich heen en valt weer in slaap. Of huilt iets met zijn ogen dicht of op kiertjes , ook dan valt hij snel weer in slaap.

Baby slaapt hier vaak eerst 6/7 uur, dan drinken en dan nog ongeveer 3 (soms 4) uur. Ik neem hem in begin van de nacht niet bij me, soms na de voeding. Normaal gesproken valt hij prima weer in slaap, een enkele keer lukt het niet en leg ik hem bij me neer. Ik slaap dan licht, altijd om m'n zij (gezicht naar baby) met m'n arm onder zn hoofd of boven zijn hoofd.

14. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

23 aug 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    Hier slaapt ze op haar eigen kamer en als ze s nachts huilt ga ik er altijd naar toe. Bij haar kan ik goed merken of ze echt honger heeft of niet door een pink in haar mond te stoppen. Als ze als een gek begint te zuigen heeft ze echt honger!
    Andere truc die hier werkt is haar deels tegen me aan houden en kijken of ze gaat happen.

Eigenlijk sinds ze op haar eigen kamer slaapt, slaapt ze de nachten ook door. Nu sinds een weekje wat minder, maar ze drinkt wat meer als normaal dus voedt ik weer s nachts.

15. kkatinka

kkatinka Actief lid

6 aug 2014
    340
    5
    18
    Hier sliep ze precies zo rond jouw kindjes leeftijd!! Tot 3 maanden. Vanaf drie maanden laat ze er geen 6-7 meer tussen maar max 4.

16. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.853
    1.061
    113
    Je kunt veilig samen slapen.
    Een mooie link daarvoor https://www.borstvoeding.com/aanverwant/samen-slapen/bfhi.html

Sterker nog, onze westerse cultuur is een van de weinigen waarin ouders zo snel mogelijk hun kindje in een eigen kamer te slapen leggen.
    Ik vond het een oplossing! En je krijgt je avonden en nachten vanzelf weer terug. En dan denk je met liefde terug aan dat lieve slapende babymensje tegen je aan.

Deel Deze Pagina