wel of niet?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door annick1984, 24 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Ik wordt niet veel wijzer van wat ik nu wel of niet mag eten qua vlees op brood..

De een zegt dat ze snijworst tijdens de hele zwangerschap heeft gegeten zonder problemen, de ander zegt is niet goed, en van Gezondheidsplein (of hoe het dan ook heet) wordt ik ook niet veel wijzer, omdat er tegenwoordig zoveel verschillende soorten verpakkingen en soorten zijn.. (gekookt, gerookt, rauw, gebakken)

Tot mijn 10e week heb ik elk weekend gewoon 1 kaiserbroodje belegd met 1 plakje snijworst. En tijdens de echo was er niets raars aan de hand Toen zei de stagiaire van de voeding deskundige dat dat niet meer kon.

Ik heb daardoor laatst zo'n 10 minuten voor de vleeswaren kast in de winkel gestaan met een groot vraagteken boven mijn hoofd... :(
    Ik snak naar of salami of snijworst. Heb maar ham meegenomen, omdat ik in het weekend toch nog iets van vlees op mijn brood wil. Ook de Ossenworst zag er heel lekker uit, maar daar staat dan weer "rauw" op.. :(

Hoe doen jullie dit??

2. Quatane

Quatane Actief lid

13 feb 2014
    241
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zover ik weet is verwerkt vlees prima, zeker als het verhit is (geweest). Van Zwan-worstjes weet ik wel dat je ze beter niet koud eet, maar je kan ze denk ik wel bv dan weer gerust eten als ze gekookt geweest zijn.. Dus ik kijk op de verpakking van zowel vlees, vis als kaas en als er iets van 'rauw' op staat, eet ik het niet. Dus bv ook geen gerookte vis uit een verpakking dan...

3. jufh

jufh Lid

17 aug 2014
    85
    0
    0
    NULL
    NULL
    ossenworst mag je sowieso niet, dat is rauw vlees net als filet americain.

een paar jaar geleden werd er nog niet moeilijk gedaan over salami (waar in principe ook rauw vlees in zit) maar tegenwoordig wel.

gerookt vlees kan wel, maar geen vacuumverpakte gerookte vis (vers van de visboer wel).

de cervelaat extra van AH is gerookt, die kan volgens mij gewoon. de stegeman huisgemaakte cervelaat (zo'n afsnijworst) is ook gerookt.

rauwe ham is rauw, maar schwarzwalder schinken is gerookt. ik eet zelf overigens wel rauwe ham, mijn vk deed daar niet moeilijk over.

4. Thunder

Thunder Bekend lid

30 apr 2014
    811
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb laatst ook weer zitten zoeken omdat ik er ook telkens niet uit kom. Er lag cervelaat op tafel en dat zag er zo lekker uit.. Het was gerookt stond op de verpakking.

Op forums kom ik dan veel tegen van ja hoor dat kan best als het maar niet helemaal rauw is. Maar op de site van het voedingsscentrum wordt het toch echt afgeraden. En dat heb ik maar aangehouden.

Ik heb voor mezelf de regel: bij twijfel niet doen.

NIET:
    Rauw vlees (tartaar, carpaccio, halfdoorbakken biefstuk) (*1)
    Rauwe vleeswaren (filet américain, ossenworst, theeworst, boerenmetworst, chorizo, rosbief, rauwe ham, salami, cervelaat) (*1)
    Lever
    Leversmeerworst of leverpaté: Maximaal 1 boterham per dag

(*1) Kan wel gegeten worden, mits goed doorbakken of ingevroren voor minimaal 2 dagen bij -12°C. De parasiet Toxoplasma gondii wordt dan gedood.

"Eet geen rauw vlees. Bak een biefstuk dan ook goed door en let op dat vlees van de barbecue goed gaar is. Eet tijdens je zwangerschap ook geen filet americain, rauwe tartaar enzovoorts. Voor het populaire voorgerecht carpaccio wordt volgens traditioneel recept ook flinterdun gesneden rauw rundvlees gebruikt. Sommige vleeswaren zijn alleen gedroogd, gerookt of gefermenteerd. Deze bewerkingen zijn echter niet voldoende om de toxoplasmoseparasiet te doden.Vleeswaren als chorizo en salami kun je daarom beter laten staan. Het is belangrijk dat vleeswaren (ook) gebakken, gestoofd of gekookt zijn. Kijk op de verpakking of vraag het bij twijfel na bij de slager of de fabrikant. Als je de vleeswaren verhit, bijvoorbeeld plakjes salami meebakken op een pizza of stukjes chorizo in een ovenschotel, dan kun je deze vleeswaren wel gebruiken."

5. Ikke31

Ikke31 Actief lid

8 apr 2014
    273
    18
    18
    NULL
    NULL
    Bewerkt vlees kan nog steeds rauw zijn. Zoals bv snijworst en salami. Ik eet dit dus ook niet. Ook geen rauwe ham dus. Maar er blijft zoveel over om wel te eten.

De reden dat je het in het begin gegeten hebt en dat er niks mis is met de kleine vind ik nogal zwak. Er worden ook gezonde kinderen geboren bij rokers, maar daarom zou ik nog niet gaan roken :p

Het is ookvoor iedereen verschillend hoe ver ze hier in gaan. Doe het zoals jij denkt dat het goed is.

6. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Idd; snijworst kan wel als er geen rauw vlees in zit.

Voedingscentrum is een goede bron.

Er gaan wel verschillende verhalen de ronde over gerookt vlees; dat dat niet heet genoeg is.

Op een echo zie je de gevolgen van toxoplasmose niet hoor, dus daar moet je je niet op verkijken.

7. Key

Key Fanatiek lid

13 dec 2013
    2.145
    0
    36
    Italië
    Alle vleeswaren die ik niet zeker weet (salami, prosciutto etc) eet ik alleen op pizza's. Want gebakken mag het sowieso:) lekker!! Je kan ook een eitje bakken en het meebakken. Kun je t toch eten en zonder zorgen:)

8. Drieka

Drieka Niet meer actief

Och ik weet het soms ook niet meer en durf bijna niks meer te eten pfff.

Zondag waren we bij de V&D boven en daar hadden ze zo'n heerlijk broodje met kruidenkaas, zelf gemaakte, ik gevraagd of het met gepasteuriseerde melk was gemaakt, ja dat was zo, toch durfde ik het gewoon NIET te eten!

Ik eet wel Brie, maar alleen waarop staat dat het met gepasteuriseerde melk is gemaakt, staat er niks op of ben ik ergens anders waar ik het niet weet, dan eet ik het niet.
    Vleeswaren, ik eet alleen gebraden gehakt voor op brood omdat dat goed bereid is en ik dan vertrouw. De rest durf ik niet te gokken.

Nadat ik hier las dat een spiegelei niet veilig is, wat ik dus ontzettend graag at, durf ik helemaal geen eieren meer te eten, ook geen gekookte!

Ik word er werkelijk helemaal gestoord van wat wel en wat niet mag, overal denk ik 10 keren over na voordat ik het eet.

9. jufh

jufh Lid

17 aug 2014
    85
    0
    0
    NULL
    NULL
    het lijkt me dat je nogal overdrijft eerlijk gezegd.

het is in NL bij wet verplicht om te vermelden of iets met rauwe melk gemaakt is. dat je onverpakte brie op een feestje overslaat snap ik, maar een broodje roomkaas bij V&D :( de kans dat dat rauwmelks si is er volgens mij niet eens omdat roomkaas rauwmelks nauwelijks te maken is...

En een spiegelei kan volgens mij ook gewoon als je even allebei de kanten bakt, en in gekookt ei is het al helemaal geen probleem: de temperatuur waarbij dooier stolt is lager dan de steftemperatuur van salmonella (salmonella zit bovendien bijna altijd aan de buitenkant van een ei, en niet binnenin, besmetting is er vaak pas als er ei langs de schaal komt...)
    Bovendien: salmonella is een besmetting die voor jou 'gevaarlijk' is omdat je minder weerstand hebt door de zwangerschap, niet voor de babay tenzij je bijvoorbeeld heel ziek wordt door uitdroging van salmonella etc.

Dat risico vind ik echt afgewogen anders dan van toxoplasmose of listeria, wat schadelijk is voor de baby.

Enfin, wat ik probeer te zeggen: op deze manier maak je zelf van je zwangerschap echt een enorme lijdensweg volgens mij...

10. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

10 sep 2014
    1.748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    Een spiegelei kan prima. Het zijn namelijk alleen rauwe eiwitten die een risico kunnen vormen, niet de dooiers. En de eiwitten zijn toch altijd, ook bij een spiegelei, wel doorbakken.

11. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    De gevolgen van Toxoplasmose zijn inderdaad pas te zien nadat je kind geboren is. Mijn vader was besmet (voor zijn geboorte) en daar kwamen ze pas tijdens zijn tienerjaren achter, omdat hij met 1 oog heel weinig ziet. Maar de gevolgen zijn er wel!

12. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

20 feb 2012
    1.453
    1
    0
    Wat ik deed was rookvlees en salami voor de zekerheid 2 dagen in de vriezer leggen. Dat doodt de toxoplasmose. Listeriose dan weer niet, dus kan niet met alles...

13. annick1984

annick1984 Bekend lid

18 sep 2013
    969
    47
    28
    Vrouw
    Hoogezand
    Ik probeer (nog steeds) overal de logica van in te zien en dingen te snappen. Maar nu heb ik weer 2 sites gevonden die, in mijn ogen, elkaar toch weer tegenpreken. Of lees ik het verkeerd?

Van "https://www.thuisarts.nl/zwangerschap/ik-wil-gezond-eten-tijdens-mijn-zwangerschap"
    Rauw vlees

Eet geen (half)rauw vlees zoals rosbief, fricandeau, tartaar, filet américain en ossenworst. (Begrijp ik)
    Gekookte, gerookte of gedroogde vleeswaren, zoals ham, rookvlees, bacon, salami kunt u wel nemen. (Nu weer wel?)

En

Van Voedingcentrum.nl

Rauwe vleeswaren (filet américain, ossenworst, theeworst, boerenmetworst, chorizo, rosbief, rauwe ham, salami, cervelaat)

Valt de vleeswaren afdeling bij elke willekeurige winkel onder "rauwe vleeswaren"? Zie genoeg 'gekookt', 'gerookt' en 'gedroogd' op de verpakkingen staan.

Sorry voor de herhalingen, maar ik probeer één antwoord te vinden... (anders kijk ik nog tig maanden aan tegen dingen die ik misschien achteraf toch wel mag eten..)

Deel Deze Pagina