Hoi, Ik heb het laatst momenten heel erg last van benauwtheid, vooral als het echt heel erg warm is wat kan ik doen om de benauwdheid tegen te gaan. Ik heb zelf ook 1 jaar terug last van paniek aanvallen gekregen, nu komt het weer terug ik had er lang geen last van meer gehad maar gisteren op het werk begon het weer ineens ik kreeg het benauwd ben meteen naar de wc gegaan koud water over mijn gezicht en hals het ging een beetje daarna. Ik kom met werk vervoer naar huis, maar nu durf ik de bus niet meer in te stappen ben bang dat ik het weer ga meemaken.... Wat advieseren jullie om dit aanvallen toch beetje te voorkomen, Groetjes, ANGEL24
Tegen jezelf zeggen: wat is het ergste dat mij kan overkomen als ik zo'n paniekaanval krijg? Ga je er dood van? nee Is het vervelend? wel een beetje, maar als je de chauffeur inlicht dat je weleens benauwd wordt zodat hij daar rekening mee kan houden, dan is dat al een hele zorg minder toch? Overleg of hij/zij dan even kan stoppen als het gebeurd. Wat kan je nog meer doen? Bij het raam zitten? Een zakje mee om in te ademen als je gaat hyperventileren. Het is vervelend maar geen schande, en je bent nu zo bang om een aanval te krijgen dat je een aanval krijgt omdat je er zo bang van bent. Dus steeds weer zeggen: wat is het ergste wat er kan gebeuren? antwoord: ik krijg een aanval, ja dat is gênant, maar niet het ergste op wereld, ik ga er niet dood aan en het gaat ook wel weer voorbij. Ik heb deze paniekaanvallen ook gehad in het Openbaar Vervoer heel wat jaren terug, maar ik moest er ook bij overgeven, heel gênant, maar ik heb het overwonnen door bovenstaande te doen en tegen mezelf te zeggen, ik had altijd een plastic zak bij me voor het geval ik moest spugen, en wat denk je: toen ik accepteerde dat het kon gebeuren en het dus 'toeliet' dat het zou gebeuren, is het nooit meer gebeurd...
toch op die bus stappen, want als je die situaties gaan vermijden wordt het alleen maar erger. ik heb zelf ook lang paniekaanvallen gehad. wat mij hielp was mijn ogen dichtdoen, evt. muziek opzetten en heel bewust gaan ademen, neus in, ademen via buik, mond uit. bij mijn vriend uithuilen werkte ook goed voor de lange termijn is er maar 1 ding dat helpt, de oorzaak achterhalen en aanpakken. sinds ik bij een psych ben geweest heb ik er nooit meer last van gehad, maar bij mij was de oorzaak wel overduidelijk!
Hoi, Ik ben ook behandelt bij psych we zijn erachter gekomen dat ik mijzelf als een fluitketel moet zien alles hoopt van binnen op. En na lang tijd daarna ontplof ik en slaat het op mijn lichaam af ik moet nu uitzoeken hoe ik mijn spanning stres kan weg krijgen, ik ben er nog niet achter gekomen probeer vanallas... Ik had momenten dat ik niet eens naar de stad kon gaan, iedere keer dat ik ging kreeg ik benauwd en buik krampen, wanneer ik dan naar de wc ga voel ik mijzelf opgelucht... Nu durf ik wel te gaan alleen dat warm weer maakt mij heel erg moe en krijg het benauwd, probeer het steeds opnieuw hopen dat de paniek aanvallen gaan verdwijen want het is echt geen pretje... Groetjes, ANGEL24