Weegschaal?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Minke24, 15 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Ik hoorde dat er vroeger (ehm, toen mijn zusje geboren werd, dus zo'n 20 jaar geleden) bij het geven van borstvoeding, een weegschaal in huis moest zijn om te kijken of het kindje voldoende voeding binnen kreeg (groeide), aangezien je dit niet, zoals bij flesvoeding, kunt controleren.

Hoe wordt dat tegenwoordig eigenlijk gedaan? Ik ben nergens op uitzetlijsten een weegschaal tegengekomen, dus die zal ik vast niet nodig hebben (toch?).

En een kindje wordt bij de geboorte toch ook gewogen? Heeft de verloskundige of kraamverzorgster dan een weegschaal bij zich?

Ben benieuwd!

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    De kraamhulp heeft een weegschaal.
    Daarna wordt je baby bij het CB regelmatig gewogen en als je tussendoor nog eens wilt weten hoeveel hij weegt, kun je naar het inloopspreekuur bij het CB.
    Verder merk je vaak zelf wel of je kindje genoeg binnenkrijgt, kijken naar hoeveel plasluiers hij heeft en goed groeit.

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Je hebt idd geen weegschaal nodig, ook niet als je bv wil gaan geven/gaat geven. Na de bevalling word de kleine gewogen in het ziekenhuis of op de weegschaal van de verloskundige/kraamverzorgster. In de kraamweek word je kindje ook elke dag/om de dag even op de weegschaal gelegd om te kijken hoe het met het gewicht gaat, en te kijken of de kleine niet te veel is afgevallen (wat ieder kindje doet in het begin, de meconium word uitgepoept, de bv moet nog op gang komen). Wegen voor en na de voeding word eigenlijk afgeraden omdat een kindje de ene keer meer drinkt dan de andere keer en zul je net zien dat de kleine weinig drinkt als je voor/na weegt, beter kan je gewoon kijken hoe je kindje het doet, goede en genoeg plasluiers, allert, groeit goed. Na de kraamtijd word de kleine op het cb gewogen. En je kan idd naar het weeg uurtje op het cb, dat is even wegen en weer wegwezen :D . Je kan evt wel zelf een weegschaal huren bij de thuiszorg of er zelf 1 kopen. Maar als de kleine het gewoon goed doet is dat natuurlijk helemaal nergens voor nodig. Dat kan je tegen die tijd nog bekijken!

4. kruimel78

kruimel78 Lid

7 aug 2007
    48
    0
    0
    Mijn verloskundige raadde af om zelf een weegschaal in huis te hebben, als je steeds je baby voor en na de voeding gaat wegen zorgt dat voor extra werk en extra stress terwijl het meestal toch wel goed gaat. Laat dit gewoon over aan de kraamhulp + verloskundige en geniet van je baby!

5. melle

melle Bekend lid

31 mei 2006
    921
    1
    0
    Nee hoor een weegschaal is niet nodig. Maar wij hadden er wel 1, gewoon voor de leuk! We deden hem dan elke week / 2 weken even wegen, maar dit kan je natuurlijk ook bij inloopspreekuur van consultatiebureau doen.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    In principe is een weegschaal niet nodig. De kraamzorg weegt de eerste paar dagen.

Wij hebben wel een weegschaal gehuurd omdat C na zijn geboorte 10% van zijn gewicht kwijt raakte. Op dat moment waren we in het ziekenhuis, en wilde hij niet zo goed drinken. We zijn 2 dagen daarna ontslagen uit het ziekenhuis, wel met een "redelijke" goede flesdrinker en met een stijgend gewicht. Maar toch voor de zekerheid nog een weegschaal gehaald. De kraam kwam nog maar 3 dagen en ik wilde toch de BV nog proberen (wel steeds gekolfd). Maar had geen idee of C er genoeg uithaalde. Dus heb hem een aantal keren aangelegd en vooraf en acheraf gewogen. Na een week of 2 hebben we de weegschaal weer teruggebracht. C schoot lekker over zijn geboortegewicht heen, en zijn flesjes dronk hij prima op..

7. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Als je kindje niet genoeg heeft aan jouw borstvoeding merk je dat snel genoeg, dan heb je geen tevreden kindje namelijk ;)

Ik ben een week nadat de kraam weg was naar het weeguurtje gegaan.

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn kindje was ook heel tevreden.. Tenminste zo leek het. Totdat hij gelig begon te worden, een beetje suffig, en flink af begon te vallen.. Maar dat zijn signalen waar de kraamzorg ook goed op let. En die je zelfs als nieuwbakken moeder goed kunt herkennen als "raar"..

Deel Deze Pagina